Opleiding: HBO Vrijetijdsbesteding voor jongeren (Virtual Classroom)
Wil je een expert worden in het organiseren van vrije tijd voor jongeren? Met de opleiding HBO Vrijetijdsbesteding voor jongeren leer je alles over recreatie, sport en evenementen die jongeren echt aanspreken. Je ontwikkelt vaardigheden om unieke belevingen te creëren die inspelen op jeugdcultuur en actuele trends. Door toerisme en technologie te integreren, zorg je voor moderne en aantrekkelijke activiteiten die jongeren blijven boeien. Je verdiept je ook in psychologie, zodat je beter begrijpt wat jongeren motiveert en hoe je hier effectief op kunt inspelen. Daarnaast leer je hoe je met slimme marketing jongeren bereikt en betrekt bij jouw initiatieven. Veiligheid staat uiteraard altijd voorop, daarom word je getraind in het waarborgen van een veilige en vertrouwde omgeving. Of je nu werkt met kleine groepen of grote evenementen organiseert, jij zorgt voor een onvergetelijke en betekenisvolle vrijetijdsbesteding. Deze opleiding biedt je de tools en kennis om jongeren op een positieve en impactvolle manier te begeleiden in hun vrije tijd. Ontwikkel je passie en maak een verschil in het leven van jongeren met HBO Vrijetijdsbesteding voor jongeren.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de basisprincipes van recreatie en kunt deze toepassen in diverse contexten.
- Je ontwikkelt kennis van sport en sportactiviteiten om deze effectief te organiseren en begeleiden.
- Je plant en organiseert evenementen met aandacht voor logistiek en doelgroep.
- Je creëert betekenisvolle belevingen die aansluiten bij de wensen van verschillende doelgroepen.
- Je analyseert jeugdcultuur en past dit toe bij het ontwikkelen van activiteiten voor jongeren.
- Je onderzoekt toeristische trends en integreert deze in recreatieve concepten.
- Je maakt gebruik van technologie om recreatie- en sportactiviteiten te verbeteren en te promoten.
- Je past psychologische inzichten toe om motivatie en gedrag binnen recreatieve settings te begrijpen en te beïnvloeden.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Recreatie- Geschiedenis van recreatie voor jongeren
- Trends in vrijetijdsbesteding
- Verschillende soorten recreatieve activiteiten
- Rol van technologie in recreatie
- Veiligheid en risico’s bij recreatie
- Begeleiding van jongeren bij activiteiten
- Psychologische effecten van recreatie
- Sociaal-culturele invloeden
- Organiseren van recreatieve programma’s
- Evaluatie en feedback van recreatieve activiteiten
- Organiseren van recreatieve programma’s
- Sociaal-culturele invloeden
- Psychologische effecten van recreatie
- Begeleiding van jongeren bij activiteiten
- Veiligheid en risico’s bij recreatie
- Rol van technologie in recreatie
- Verschillende soorten recreatieve activiteiten
- Trends in vrijetijdsbesteding
Inhoud van Les 2
Sport- Populaire sporten onder jongeren
- Basisprincipes van trainingsleer
- Beweging en gezondheid
- Teamdynamiek en samenwerking
- Sportevenementen organiseren
- Motivatie van jongeren in sport
- Veiligheid en blessurepreventie
- Inclusie en diversiteit in sport
- Trends in digitale sport en gamification
- Evaluatie van sportprogramma’s
- Trends in digitale sport en gamification
- Inclusie en diversiteit in sport
- Veiligheid en blessurepreventie
- Motivatie van jongeren in sport
- Sportevenementen organiseren
- Teamdynamiek en samenwerking
- Beweging en gezondheid
- Basisprincipes van trainingsleer
Inhoud van Les 3
Evenementen- Soorten evenementen voor jongeren
- Planning en logistiek
- Promotie en communicatie
- Veiligheid en regelgeving
- Budgettering en financiering
- Samenwerking met partners en leveranciers
- Creatieve conceptontwikkeling
- Evaluatie van evenementen
- Sociale impact van evenementen
- Technologie in evenementenorganisatie
- Sociale impact van evenementen
- Evaluatie van evenementen
- Creatieve conceptontwikkeling
- Samenwerking met partners en leveranciers
- Budgettering en financiering
- Veiligheid en regelgeving
- Promotie en communicatie
- Planning en logistiek
Inhoud van Les 4
Beleving- Theorie van belevingsgericht werken
- Sensorische ervaringen ontwerpen
- Rol van storytelling
- Interactieve elementen bij activiteiten
- Psychologische effecten van beleving
- Toegankelijkheid en inclusie
- Trends in belevingsgerichte vrijetijdsbesteding
- Evaluatie van belevingsactiviteiten
- Multimediale toepassingen
- Creatief ontwikkelen van concepten
- Multimediale toepassingen
- Evaluatie van belevingsactiviteiten
- Trends in belevingsgerichte vrijetijdsbesteding
- Toegankelijkheid en inclusie
- Psychologische effecten van beleving
- Interactieve elementen bij activiteiten
- Rol van storytelling
- Sensorische ervaringen ontwerpen
Inhoud van Les 5
Jeugdcultuur- Verschillende jeugdsubculturen
- Media en populaire cultuur
- Muziek en festivals
- Gaming en digitale trends
- Mode en lifestyle
- Sociale netwerken en online gemeenschappen
- Gedrags- en attitudepatronen
- Sociale inclusie en uitsluiting
- Intergenerationele communicatie
- Analyse van jeugdtrends
- Intergenerationele communicatie
- Sociale inclusie en uitsluiting
- Gedrags- en attitudepatronen
- Sociale netwerken en online gemeenschappen
- Mode en lifestyle
- Gaming en digitale trends
- Muziek en festivals
- Media en populaire cultuur
Inhoud van Les 6
Toerisme- Jongeren en binnenlands toerisme
- Internationale bestemmingen
- Reizen en veiligheid
- Transport en mobiliteit
- Accommodaties voor jongeren
- Vrijetijdsactiviteiten op reis
- Culturele ervaringen
- Digitale platforms voor toerisme
- Marketing van jongerenbestemmingen
- Evaluatie van toeristische programma’s
- Marketing van jongerenbestemmingen
- Digitale platforms voor toerisme
- Culturele ervaringen
- Vrijetijdsactiviteiten op reis
- Accommodaties voor jongeren
- Transport en mobiliteit
- Reizen en veiligheid
- Internationale bestemmingen
Inhoud van Les 7
Technologie- Digitale toepassingen in vrijetijdsbesteding
- Gamification en serious games
- Virtual reality ervaringen
- Sociale media integratie
- Veiligheid en privacy online
- Innovaties in apps en platforms
- Data-analyse van activiteiten
- Participatie via digitale kanalen
- E-sports en online communities
- Trends in technologische toepassingen
- E-sports en online communities
- Participatie via digitale kanalen
- Data-analyse van activiteiten
- Innovaties in apps en platforms
- Veiligheid en privacy online
- Sociale media integratie
- Virtual reality ervaringen
- Gamification en serious games
Inhoud van Les 8
Psychologie- Motivatie van jongeren
- Sociale ontwikkeling
- Stress en ontspanning
- Groepsdynamica
- Emotionele intelligentie
- Gedragsproblemen herkennen
- Coaching en begeleiding
- Invloed van media op gedrag
- Cognitieve ontwikkeling
- Evaluatie van psychologische effecten
- Cognitieve ontwikkeling
- Invloed van media op gedrag
- Coaching en begeleiding
- Gedragsproblemen herkennen
- Emotionele intelligentie
- Groepsdynamica
- Stress en ontspanning
- Sociale ontwikkeling
Inhoud van Les 9
Marketing- Doelgroepanalyse jongeren
- Branding en positionering
- Social media strategieën
- Campagnes en promoties
- Digitale marketingtools
- Contentcreatie
- Evenementmarketing
- Community management
- Evaluatie van marketingactiviteiten
- Trends in marketing voor jongeren
- Evaluatie van marketingactiviteiten
- Community management
- Evenementmarketing
- Contentcreatie
- Digitale marketingtools
- Campagnes en promoties
- Social media strategieën
- Branding en positionering
Inhoud van Les 10
Veiligheid- Risico-inventarisatie bij activiteiten
- Veiligheidsprotocollen en wetgeving
- Noodplanning en evacuatie
- Eerste hulp en EHBO
- Preventie van ongevallen
- Training van begeleiders
- Veiligheid in digitale omgevingen
- Conflictmanagement
- Communicatie in noodsituaties
- Evaluatie en verbetering van veiligheidsmaatregelen
- Communicatie in noodsituaties
- Conflictmanagement
- Veiligheid in digitale omgevingen
- Training van begeleiders
- Preventie van ongevallen
- Eerste hulp en EHBO
- Noodplanning en evacuatie
- Veiligheidsprotocollen en wetgeving
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!