Opleiding: HBO Omgaan met gedragsproblemen (Virtual Classroom)
In de opleiding HBO Omgaan met gedragsproblemen leer je hoe je gedragsproblemen effectief signaleert en analyseert binnen verschillende contexten. Je krijgt diepgaand inzicht in theoretische kaders die het gedrag verklaren, wat je helpt om gerichte diagnostiek en analyse toe te passen. Communicatie speelt een cruciale rol, daarom ontwikkel je vaardigheden om duidelijk en empathisch te communiceren met cliënten, ouders en collega’s. Je leert interventies te kiezen en in te zetten die aansluiten bij de behoeften van de doelgroep, altijd met oog voor samenwerking met verschillende professionals en betrokken partijen. Het versterken van je professionele identiteit staat centraal, zodat je zelfverzekerd en verantwoord kunt handelen binnen het juridisch en ethisch kader dat bij dit werk hoort. Evidence-based werken vormt de basis, waardoor je onderzoek en actuele kennis integreert in je aanpak. Innovatie en ontwikkeling binnen het vakgebied bereiden je voor op nieuwe methoden en technieken om gedragsproblemen te verminderen en het welzijn te verbeteren. Deze opleiding maakt je klaar om op een professionele en toekomstgerichte manier bij te dragen aan de ondersteuning en groei van mensen met gedragsproblemen in diverse zorg- en onderwijssettings.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je legt theoretische kaders uit en past deze toe in de praktijk.
- Je signaleert tijdig relevante ontwikkelingen en problemen.
- Je voert diagnostiek en analyse zorgvuldig en methodisch uit.
- Je communiceert effectief met cliënten en samenwerkingspartners.
- Je zet passende interventies in om doelen te bereiken.
- Je werkt samen binnen multidisciplinaire teams gericht op cliëntgerichte zorg.
- Je ontwikkelt een professionele identiteit gebaseerd op reflectie en ethiek.
- Je past het juridisch en ethisch kader toe in je werkzaamheden.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Theoretische kaders- Definitie en classificatie van gedragsproblemen
- Verschil tussen gedragsproblemen en gedragsstoornissen
- Biologische en neurologische factoren
- Psychologische en omgevingsfactoren
- Invloed van opvoeding en gezinssysteem
- Sociaal-culturele invloeden
- Theorieën van ontwikkeling en socialisatie
- Verschillen tussen internaliserend en externaliserend gedrag
- Relatie tussen emotie en gedrag
- Multicausale benaderingen
- Relatie tussen emotie en gedrag
- Verschillen tussen internaliserend en externaliserend gedrag
- Theorieën van ontwikkeling en socialisatie
- Sociaal-culturele invloeden
- Invloed van opvoeding en gezinssysteem
- Psychologische en omgevingsfactoren
- Biologische en neurologische factoren
- Verschil tussen gedragsproblemen en gedragsstoornissen
Inhoud van Les 2
Signaleren- Vroege signalen herkennen
- Observatietechnieken in de praktijk
- Objectief en subjectief waarnemen onderscheiden
- Signalen interpreteren in context
- Risicofactoren vaststellen
- Beschermende factoren benoemen
- Het onderscheid tussen tijdelijk gedrag en structureel probleemgedrag
- Valkuilen bij het signaleren
- Gebruik van signaleringsinstrumenten
- Ethische afwegingen bij signaleren
- Gebruik van signaleringsinstrumenten
- Valkuilen bij het signaleren
- Het onderscheid tussen tijdelijk gedrag en structureel probleemgedrag
- Beschermende factoren benoemen
- Risicofactoren vaststellen
- Signalen interpreteren in context
- Objectief en subjectief waarnemen onderscheiden
- Observatietechnieken in de praktijk
Inhoud van Les 3
Diagnostiek en analyse- Verschil tussen diagnostiek en analyse
- Methoden van gedragsanalyse
- Het biopsychosociaal model toepassen
- Betrekken van ouders en omgeving in de analyse
- Samenwerking met gedragsdeskundigen
- Het opstellen van een probleemanalyse
- Classificatiesystemen zoals DSM en ICF
- Grenzen van de eigen professionaliteit
- Valkuilen bij het trekken van conclusies
- Reflectie op eigen rol tijdens analyse
- Valkuilen bij het trekken van conclusies
- Grenzen van de eigen professionaliteit
- Classificatiesystemen zoals DSM en ICF
- Het opstellen van een probleemanalyse
- Samenwerking met gedragsdeskundigen
- Betrekken van ouders en omgeving in de analyse
- Het biopsychosociaal model toepassen
- Methoden van gedragsanalyse
Inhoud van Les 4
Communicatie- Gesprekstechnieken met kinderen en jongeren
- Actief luisteren en doorvragen
- Non-verbale communicatie herkennen
- Gesprekken met ouders voeren
- Empathisch communiceren in conflictsituaties
- Duidelijk en concreet taalgebruik
- Omgaan met weerstand
- Cultuursensitieve communicatie
- Samenwerkingsgericht taalgebruik
- Feedback geven en ontvangen
- Samenwerkingsgericht taalgebruik
- Cultuursensitieve communicatie
- Omgaan met weerstand
- Duidelijk en concreet taalgebruik
- Empathisch communiceren in conflictsituaties
- Gesprekken met ouders voeren
- Non-verbale communicatie herkennen
- Actief luisteren en doorvragen
Inhoud van Les 5
Interventies- Preventieve interventies
- Gedragsregulerende technieken
- Positieve bekrachtiging inzetten
- Straffen en belonen afwegen
- Het opstellen van gedragsafspraken
- Werken met structuur en voorspelbaarheid
- Omgaan met escalatie en de-escalatie
- Sociale vaardigheden trainen
- Ondersteunen van emotieregulatie
- Afstemmen van interventies op individu en context
- Ondersteunen van emotieregulatie
- Sociale vaardigheden trainen
- Omgaan met escalatie en de-escalatie
- Werken met structuur en voorspelbaarheid
- Het opstellen van gedragsafspraken
- Straffen en belonen afwegen
- Positieve bekrachtiging inzetten
- Gedragsregulerende technieken
Inhoud van Les 6
Samenwerken- Rollen en verantwoordelijkheden in multidisciplinaire teams
- Samenwerking met jeugdzorg en onderwijs
- Het belang van intervisie
- Collegiale consultatie
- Conflicten in samenwerking hanteren
- Netwerk rondom het kind versterken
- Betrekken van ouders en verzorgers
- Overdracht van informatie op een professionele manier
- Grenzen stellen in samenwerking
- Evalueerbare afspraken maken
- Grenzen stellen in samenwerking
- Overdracht van informatie op een professionele manier
- Betrekken van ouders en verzorgers
- Netwerk rondom het kind versterken
- Conflicten in samenwerking hanteren
- Collegiale consultatie
- Het belang van intervisie
- Samenwerking met jeugdzorg en onderwijs
Inhoud van Les 7
Professionele identiteit- Reflecteren op eigen normen en waarden
- Bewustzijn van eigen triggers
- Balans tussen betrokkenheid en afstand
- Grenzen van professionele verantwoordelijkheid
- Omgaan met morele dilemma’s
- Eigen handelen kritisch evalueren
- Persoonlijke effectiviteit ontwikkelen
- Het belang van zelfzorg
- Leren omgaan met stress en druk
- Professionele houding in complexe situaties
- Leren omgaan met stress en druk
- Het belang van zelfzorg
- Persoonlijke effectiviteit ontwikkelen
- Eigen handelen kritisch evalueren
- Omgaan met morele dilemma’s
- Grenzen van professionele verantwoordelijkheid
- Balans tussen betrokkenheid en afstand
- Bewustzijn van eigen triggers
Inhoud van Les 8
Juridisch en ethisch kader- Rechten van kinderen en jongeren
- Privacy en gegevensbescherming
- Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
- Dossieropbouw en verslaglegging
- Toestemming en informed consent
- Rol van de beroepscode
- Juridische verantwoordelijkheden van de professional
- Ethische afwegingen bij interventies
- Aansprakelijkheid en zorgplicht
- Grenzen van dwang en drang
- Aansprakelijkheid en zorgplicht
- Ethische afwegingen bij interventies
- Juridische verantwoordelijkheden van de professional
- Rol van de beroepscode
- Toestemming en informed consent
- Dossieropbouw en verslaglegging
- Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
- Privacy en gegevensbescherming
Inhoud van Les 9
Onderzoek en evidence-based werken- Betekenis van evidence-based handelen
- Verschil tussen evidence-based en practice-based
- Onderzoeksvaardigheden op HBO-niveau
- Literatuur zoeken en beoordelen
- Kritisch lezen van onderzoeksartikelen
- Vertalen van theorie naar praktijk
- Toetsen van effectiviteit van interventies
- Gebruik van praktijkonderzoek
- Onderzoeksresultaten delen met collega’s
- Reflecteren op het gebruik van onderzoek
- Onderzoeksresultaten delen met collega’s
- Gebruik van praktijkonderzoek
- Toetsen van effectiviteit van interventies
- Vertalen van theorie naar praktijk
- Kritisch lezen van onderzoeksartikelen
- Literatuur zoeken en beoordelen
- Onderzoeksvaardigheden op HBO-niveau
- Verschil tussen evidence-based en practice-based
Inhoud van Les 10
Innovatie en ontwikkeling- Innoveren in omgang met gedragsproblemen
- Gebruik van digitale hulpmiddelen
- Creatieve methoden in begeleiding
- Blended care en online ondersteuning
- Toepassen van gamification
- Nieuwe vormen van samenwerking met ouders
- Flexibiliteit in aanpak ontwikkelen
- Inspelen op maatschappelijke veranderingen
- Gebruikmaken van ervaringsdeskundigheid
- Leren van casuïstiek en praktijkverhalen
- Gebruikmaken van ervaringsdeskundigheid
- Inspelen op maatschappelijke veranderingen
- Flexibiliteit in aanpak ontwikkelen
- Nieuwe vormen van samenwerking met ouders
- Toepassen van gamification
- Blended care en online ondersteuning
- Creatieve methoden in begeleiding
- Gebruik van digitale hulpmiddelen
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!