Opleiding: HBO Hulp bij opvoeding en gezin (Virtual Classroom)
Wil je effectief ondersteuning bieden bij opvoeding en gezinsproblemen? Met de HBO-opleiding Hulp bij opvoeding en gezin ontwikkel je diepgaande kennis van ontwikkelingspsychologie en leer je de complexe gezinsdynamiek doorgronden. Je krijgt inzicht in jeugdproblematiek en hoe je daar op een professionele en betrokken manier mee omgaat. Communicatievaardigheden staan centraal, zodat je helder en empathisch kunt communiceren met ouders, kinderen en betrokken professionals. Je leert samenwerken binnen de keten van hulpverleners, waardoor je integrale oplossingen kunt bieden. Juridische en ethische kaders vormen het fundament van je handelen, zodat je altijd verantwoord en professioneel te werk gaat. Preventie en interventie worden praktisch toegepast, waarbij methodisch werken zorgt voor gestructureerde en effectieve begeleiding. Door je onderzoekend vermogen te versterken, ben je in staat om problemen grondig te analyseren en passende oplossingen te vinden. Professionele ontwikkeling helpt je om voortdurend te groeien en je vakmanschap te verbeteren. Bereid je voor op een betekenisvolle rol waarin je gezinnen ondersteunt bij het creëren van een veilige en gezonde leefomgeving, met aandacht voor de unieke behoeften van elk gezinslid. Met deze opleiding zet je de eerste stap naar een waardevolle carrière in de jeugdhulpverlening en gezinsondersteuning.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de basisprincipes van ontwikkelingspsychologie en hun toepassing in de praktijk.
- Je analyseert gezinsdynamiek en de invloed hiervan op de ontwikkeling van jeugdigen.
- Je herkent en bespreekt jeugdproblematiek binnen verschillende contexten.
- Je past effectieve communicatievaardigheden toe in de omgang met jeugdigen en betrokkenen.
- Je werkt samen binnen de keten om de best mogelijke ondersteuning te bieden.
- Je houdt rekening met juridische en ethische kaders bij het begeleiden van jeugdigen.
- Je ontwikkelt en voert preventieve maatregelen en interventies uit gericht op jeugdigen.
- Je werkt methodisch en systematisch om de kwaliteit van zorg en begeleiding te waarborgen.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Ontwikkelingspsychologie- Basisprincipes van cognitieve ontwikkeling
- Emotionele ontwikkeling bij kinderen
- Hechting en relaties met ouders
- Lichamelijke en motorische ontwikkeling
- Puberteit en identiteitsvorming
- Gedragsproblemen herkennen
- Invloed van trauma op ontwikkeling
- Verschillen in ontwikkeling bij jongens en meisjes
- Culturele invloeden op ontwikkeling
- Praktische toepassing van ontwikkelingsmodellen
- Culturele invloeden op ontwikkeling
- Verschillen in ontwikkeling bij jongens en meisjes
- Invloed van trauma op ontwikkeling
- Gedragsproblemen herkennen
- Puberteit en identiteitsvorming
- Lichamelijke en motorische ontwikkeling
- Hechting en relaties met ouders
- Emotionele ontwikkeling bij kinderen
Inhoud van Les 2
Gezinsdynamiek- Rollen binnen gezinnen
- Communicatiepatronen herkennen
- Invloed van echtscheiding op kinderen
- Opvoedstijlen en hun effecten
- Generatieverschillen in opvoeding
- Conflicten in gezinnen en bemiddeling
- Samenstelling van moderne gezinnen
- Relatie tussen ouders en grootouders
- Macht en afhankelijkheid in gezinnen
- Methoden om gezinsfunctioneren te verbeteren
- Macht en afhankelijkheid in gezinnen
- Relatie tussen ouders en grootouders
- Samenstelling van moderne gezinnen
- Conflicten in gezinnen en bemiddeling
- Generatieverschillen in opvoeding
- Opvoedstijlen en hun effecten
- Invloed van echtscheiding op kinderen
- Communicatiepatronen herkennen
Inhoud van Les 3
Jeugdproblematiek- Signaleren van sociaal-emotionele problemen
- Omgaan met gedragsstoornissen
- Verslavingsproblematiek bij jongeren
- Pesten en sociale uitsluiting
- Angst- en stemmingsstoornissen
- Schooluitval en motivatieproblemen
- Lichamelijke klachten door stress
- Risicojongeren en preventie
- Invloed van sociale media
- Praktische handvatten voor begeleiding
- Invloed van sociale media
- Risicojongeren en preventie
- Lichamelijke klachten door stress
- Schooluitval en motivatieproblemen
- Angst- en stemmingsstoornissen
- Pesten en sociale uitsluiting
- Verslavingsproblematiek bij jongeren
- Omgaan met gedragsstoornissen
Inhoud van Les 4
Communicatievaardigheden- Actief luisteren
- Empathisch reageren
- Gesprekstechnieken met kinderen
- Gesprekstechnieken met ouders
- Feedback geven en ontvangen
- Omgaan met weerstand
- Non-verbale communicatie herkennen
- Assertiviteit in gesprekken
- Interculturele communicatie
- Gesprekken begeleiden in conflictsituaties
- Interculturele communicatie
- Assertiviteit in gesprekken
- Non-verbale communicatie herkennen
- Omgaan met weerstand
- Feedback geven en ontvangen
- Gesprekstechnieken met ouders
- Gesprekstechnieken met kinderen
- Empathisch reageren
Inhoud van Les 5
Samenwerking in de keten- Samenwerking met scholen
- Rol van jeugdzorgorganisaties
- Samenwerken met huisarts en GGD
- Betrokkenheid van wijkteams
- Netwerken met sport- en cultuurorganisaties
- Afstemming met maatschappelijk werk
- Samenwerking met politie en justitie
- Taken en verantwoordelijkheden verhelderen
- Effectief overleg organiseren
- Grenzen en mogelijkheden van samenwerking
- Effectief overleg organiseren
- Taken en verantwoordelijkheden verhelderen
- Samenwerking met politie en justitie
- Afstemming met maatschappelijk werk
- Netwerken met sport- en cultuurorganisaties
- Betrokkenheid van wijkteams
- Samenwerken met huisarts en GGD
- Rol van jeugdzorgorganisaties
Inhoud van Les 6
Juridische en ethische kaders- Kinderrechten en ouderrechten
- Jeugdbescherming en voogdij
- Privacy en beroepsgeheim
- Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
- Grenzen van professionele verantwoordelijkheid
- Ethische dilemma’s in de praktijk
- Rol van de rechterlijke macht
- Toestemming en informatie-uitwisseling
- Aansprakelijkheid in de hulpverlening
- Wet- en regelgeving rond onderwijs en zorg
- Aansprakelijkheid in de hulpverlening
- Toestemming en informatie-uitwisseling
- Rol van de rechterlijke macht
- Ethische dilemma’s in de praktijk
- Grenzen van professionele verantwoordelijkheid
- Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
- Privacy en beroepsgeheim
- Jeugdbescherming en voogdij
Inhoud van Les 7
Preventie en interventie- Vroegsignalering bij opvoedproblemen
- Voorlichting en bewustwording bij ouders
- Praktische opvoedtips
- Ondersteunen bij dagelijkse routines
- Interventies bij gedragsproblemen
- Methoden om positief ouderschap te stimuleren
- Preventie van kindermishandeling
- Preventie van schooluitval
- Programma’s voor gezonde leefstijl
- Evaluatie van interventies
- Programma’s voor gezonde leefstijl
- Preventie van schooluitval
- Preventie van kindermishandeling
- Methoden om positief ouderschap te stimuleren
- Interventies bij gedragsproblemen
- Ondersteunen bij dagelijkse routines
- Praktische opvoedtips
- Voorlichting en bewustwording bij ouders
Inhoud van Les 8
Preventie en interventie- Vroegsignalering bij opvoedproblemen
- Voorlichting en bewustwording bij ouders
- Praktische opvoedtips
- Ondersteunen bij dagelijkse routines
- Interventies bij gedragsproblemen
- Methoden om positief ouderschap te stimuleren
- Preventie van kindermishandeling
- Preventie van schooluitval
- Programma’s voor gezonde leefstijl
- Evaluatie van interventies
- Programma’s voor gezonde leefstijl
- Preventie van schooluitval
- Preventie van kindermishandeling
- Methoden om positief ouderschap te stimuleren
- Interventies bij gedragsproblemen
- Ondersteunen bij dagelijkse routines
- Praktische opvoedtips
- Voorlichting en bewustwording bij ouders
Inhoud van Les 9
Onderzoekend vermogen- Belang van praktijkgericht onderzoek
- Formuleren van onderzoeksvragen
- Kwalitatief onderzoek uitvoeren
- Kwantitatief onderzoek uitvoeren
- Literatuuronderzoek en bronnengebruik
- Ethisch verantwoord onderzoek doen
- Data verzamelen en analyseren
- Resultaten interpreteren
- Onderzoeksrapportage schrijven
- Toepassen van onderzoeksresultaten in de praktijk
- Onderzoeksrapportage schrijven
- Resultaten interpreteren
- Data verzamelen en analyseren
- Ethisch verantwoord onderzoek doen
- Literatuuronderzoek en bronnengebruik
- Kwantitatief onderzoek uitvoeren
- Kwalitatief onderzoek uitvoeren
- Formuleren van onderzoeksvragen
Inhoud van Les 10
Professionele ontwikkeling- Reflectie op eigen handelen
- Professionele identiteit ontwikkelen
- Omgaan met stress en werkdruk
- Leren van feedback en intervisie
- Grenzen stellen in de hulpverlening
- Kritisch denken en oordeelsvorming
- Omgaan met emoties van cliënten
- Balans tussen werk en privé
- Permanente professionele ontwikkeling
- Werken volgens beroepsprofiel en competenties
- Permanente professionele ontwikkeling
- Balans tussen werk en privé
- Omgaan met emoties van cliënten
- Kritisch denken en oordeelsvorming
- Grenzen stellen in de hulpverlening
- Leren van feedback en intervisie
- Omgaan met stress en werkdruk
- Professionele identiteit ontwikkelen
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!