Opleiding: HBO Samenwerken met hulpverleners (Virtual Classroom)
Wil je je samenwerking met hulpverleners verbeteren en effectief bijdragen aan multidisciplinaire teams? Met de opleiding HBO Samenwerken met hulpverleners ontwikkel je essentiële samenwerkingsvaardigheden die direct toepasbaar zijn in de praktijk. Je leert hoe je interprofessioneel samenwerkt, waarbij je inzicht krijgt in de rollen en verantwoordelijkheden van verschillende hulpverleners. Juridische en ethische kaders helpen je om binnen de juiste grenzen te opereren en verantwoord te handelen. Door psychosociale basiskennis bouw je een stevige fundering om cliënten en hun netwerken goed te begrijpen en te ondersteunen. Methodisch werken zorgt ervoor dat je gestructureerd en doelgericht te werk gaat. Je ontwikkelt een professionele identiteit en houding, wat essentieel is voor het opbouwen van vertrouwen en samenwerking. Ook leer je effectief samenwerken in crisissituaties, waarbij snel en adequaat handelen cruciaal is. Cultuur- en diversiteitsbewustzijn maken het mogelijk om met respect en begrip te werken binnen diverse teams en cliëntgroepen. Reflectie en praktijkonderzoek stimuleren je om continu te verbeteren en jouw aanpak te optimaliseren. Met deze opleiding ben je klaar om als verbindende professional een waardevolle schakel te zijn binnen het hulpverleningsveld.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Samenwerkingsvaardigheden effectief toepassen in de praktijk
- Interprofessioneel samenwerken bevorderen en coördineren
- Juridische en ethische kaders herkennen en naleven
- Psychosociale basiskennis inzetten in samenwerkingsverbanden
- Methodisch werken toepassen bij het samenwerken met cliënten
- Samenwerken met cliënten en hun netwerk faciliteren
- Professionele identiteit en houding ontwikkelen en versterken
- Samenwerken in crisissituaties met aandacht voor cultuur- en diversiteitsbewustzijn
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Samenwerkingsvaardigheden in de praktijk- Actief luisteren en doorvragen
- Empathie tonen zonder oordeel
- Non-verbale communicatie herkennen
- Feedback geven en ontvangen
- Constructieve gespreksvoering
- Omgaan met stiltes en weerstand
- Conflicthantering in samenwerking
- Balans tussen zakelijk en menselijk contact
- Inzetten van gespreksmodellen (bijv. Roos van Leary)
- Reflecteren op eigen communicatiestijl
- Inzetten van gespreksmodellen (bijv. Roos van Leary)
- Balans tussen zakelijk en menselijk contact
- Conflicthantering in samenwerking
- Omgaan met stiltes en weerstand
- Constructieve gespreksvoering
- Feedback geven en ontvangen
- Non-verbale communicatie herkennen
- Empathie tonen zonder oordeel
Inhoud van Les 2
Interprofessioneel samenwerken- Rollen en verantwoordelijkheden herkennen
- Begrijpen van werkculturen binnen zorg en welzijn
- Gezamenlijke doelen formuleren
- Intervisie en casusbespreking toepassen
- Grenzen van eigen deskundigheid aangeven
- Ketenaanpak en netwerkvorming
- Multidisciplinaire overleggen effectief bijwonen
- Verschillen in beroepsethiek hanteren
- Gezamenlijke besluitvorming
- Respectvol omgaan met meningsverschillen
- Gezamenlijke besluitvorming
- Verschillen in beroepsethiek hanteren
- Multidisciplinaire overleggen effectief bijwonen
- Ketenaanpak en netwerkvorming
- Grenzen van eigen deskundigheid aangeven
- Intervisie en casusbespreking toepassen
- Gezamenlijke doelen formuleren
- Begrijpen van werkculturen binnen zorg en welzijn
Inhoud van Les 3
Juridische en ethische kaders- Privacywetgeving (AVG) in de praktijk
- Dossiervorming en verslaglegging
- Meldcodes bij zorgwekkende signalen
- Toestemming en informed consent
- Aansprakelijkheid en verantwoordelijkheden
- Rechten en plichten van cliënten
- Ethische dilemma’s bespreken
- Moreel beraad en besluitvorming
- Grenzen van beroepsgeheim
- Transparantie en verantwoording afleggen
- Grenzen van beroepsgeheim
- Moreel beraad en besluitvorming
- Ethische dilemma’s bespreken
- Rechten en plichten van cliënten
- Aansprakelijkheid en verantwoordelijkheden
- Toestemming en informed consent
- Meldcodes bij zorgwekkende signalen
- Dossiervorming en verslaglegging
Inhoud van Les 4
Psychosociale basiskennis- Ontwikkelingspsychologie (korte inleiding)
- Signalen van stress en burn-out
- Basiskennis psychiatrische problematiek
- Omgaan met verslaving in de praktijk
- Beïnvloeding van gedrag door trauma
- Sociale systemen en gezinsdynamiek
- Signaleren van zorgmijding
- Motiverende gespreksvoering toepassen
- Herkennen van grensoverschrijdend gedrag
- Begrip van culturele verschillen in gedrag
- Herkennen van grensoverschrijdend gedrag
- Motiverende gespreksvoering toepassen
- Signaleren van zorgmijding
- Sociale systemen en gezinsdynamiek
- Beïnvloeding van gedrag door trauma
- Omgaan met verslaving in de praktijk
- Basiskennis psychiatrische problematiek
- Signalen van stress en burn-out
Inhoud van Les 5
Methodisch werken- Planmatig werken met stappenplannen
- SMART-doelen opstellen
- Cyclisch werken (plan-do-check-act)
- Gebruik van evidence-based methodieken
- Prioriteiten stellen in complexe situaties
- Evalueren en bijstellen van aanpak
- Documenteren voor collega’s en ketenpartners
- Afstemmen tussen theorie en praktijk
- Systematisch signaleren en rapporteren
- Reflecteren op methodisch handelen
- Systematisch signaleren en rapporteren
- Afstemmen tussen theorie en praktijk
- Documenteren voor collega’s en ketenpartners
- Evalueren en bijstellen van aanpak
- Prioriteiten stellen in complexe situaties
- Gebruik van evidence-based methodieken
- Cyclisch werken (plan-do-check-act)
- SMART-doelen opstellen
Inhoud van Les 6
Samenwerken met cliënten en hun netwerk- De cliënt als partner erkennen
- Het betrekken van familie en mantelzorgers
- Inzicht krijgen in informele netwerken
- Ondersteunen van eigen regie
- Grenzen tussen formeel en informeel zorgaanbod
- Communicatie op maat voor laaggeletterden
- Vertrouwen opbouwen en behouden
- Omgaan met weerstand vanuit netwerk
- Bemiddelen bij conflicten in familiesystemen
- Krachten en hulpbronnen in kaart brengen
- Bemiddelen bij conflicten in familiesystemen
- Omgaan met weerstand vanuit netwerk
- Vertrouwen opbouwen en behouden
- Communicatie op maat voor laaggeletterden
- Grenzen tussen formeel en informeel zorgaanbod
- Ondersteunen van eigen regie
- Inzicht krijgen in informele netwerken
- Het betrekken van familie en mantelzorgers
Inhoud van Les 7
Professionele identiteit en houding- Bewustzijn van eigen normen en waarden
- Authentiek en betrouwbaar handelen
- Kritisch denken en onafhankelijk oordelen
- Flexibiliteit in veranderende situaties
- Zelfzorg en grenzen bewaken
- Integer omgaan met machtsposities
- Professionele distantie vs. nabijheid
- Omgaan met morele stress
- Continu leren en ontwikkelen
- Balans tussen theorie en praktijkervaring
- Continu leren en ontwikkelen
- Omgaan met morele stress
- Professionele distantie vs. nabijheid
- Integer omgaan met machtsposities
- Zelfzorg en grenzen bewaken
- Flexibiliteit in veranderende situaties
- Kritisch denken en onafhankelijk oordelen
- Authentiek en betrouwbaar handelen
Inhoud van Les 8
Samenwerken in crisissituaties- Signaleren van acute risico’s
- Snel en duidelijk communiceren
- Besluitvorming onder druk
- Rollen en taken in crisisteams
- Samenwerking met politie en justitie
- Crisisinterventie bij psychische nood
- Veiligheid voor cliënt en hulpverlener
- Nazorg en evaluatie na crisissituaties
- Veerkracht ontwikkelen bij professionals
- Oefenen met realistische scenario’s
- Veerkracht ontwikkelen bij professionals
- Nazorg en evaluatie na crisissituaties
- Veiligheid voor cliënt en hulpverlener
- Crisisinterventie bij psychische nood
- Samenwerking met politie en justitie
- Rollen en taken in crisisteams
- Besluitvorming onder druk
- Snel en duidelijk communiceren
Inhoud van Les 9
Cultuur- en diversiteitsbewustzijn- Communicatie in een meertalige context
- Verschillen in gezondheidsbeleving
- Taboes en culturele gevoeligheden
- Interculturele gespreksvoering
- Gender- en LHBTIQ+-sensitiviteit
- Inclusief samenwerken in teams
- Vooroordelen en stereotypen herkennen
- Omgaan met religieuze achtergronden
- Integratie en participatievraagstukken
- Respectvolle omgangsvormen stimuleren
- Integratie en participatievraagstukken
- Omgaan met religieuze achtergronden
- Vooroordelen en stereotypen herkennen
- Inclusief samenwerken in teams
- Gender- en LHBTIQ+-sensitiviteit
- Interculturele gespreksvoering
- Taboes en culturele gevoeligheden
- Verschillen in gezondheidsbeleving
Inhoud van Les 10
Reflectie en praktijkonderzoek- Kritisch analyseren van eigen handelen
- Reflectiemodellen (bijv. Korthagen, Gibbs)
- Feedback gebruiken voor groei
- Ervaringen koppelen aan theorie
- Praktijkgericht onderzoek uitvoeren
- Betrekken van collega’s bij reflectie
- Kwaliteit en effectiviteit meten
- Evidence verzamelen en toepassen
- Rapporteren van onderzoeksresultaten
- Innovaties vertalen naar praktijkverbetering
- Rapporteren van onderzoeksresultaten
- Evidence verzamelen en toepassen
- Kwaliteit en effectiviteit meten
- Betrekken van collega’s bij reflectie
- Praktijkgericht onderzoek uitvoeren
- Ervaringen koppelen aan theorie
- Feedback gebruiken voor groei
- Reflectiemodellen (bijv. Korthagen, Gibbs)
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!