Opleiding: HBO Psychosociale ondersteuning bieden (Virtual Classroom)
Wil je mensen écht helpen door psychosociale ondersteuning te bieden die aansluit bij hun behoeften? Met de HBO-opleiding Psychosociale ondersteuning bieden ontwikkel je diepgaande psychologische basiskennis en verfijn je jouw communicatievaardigheden om op een respectvolle en effectieve manier contact te maken met cliënten. Je leert diverse methoden van psychosociale ondersteuning toe te passen, altijd met oog voor ethiek en een professionele beroepshouding. Cultuursensitiviteit en inclusie zijn essentieel, zodat je met respect en begrip omgaat met diversiteit binnen de zorg. Je werkt samen binnen zorg- en welzijnsnetwerken om zo de beste ondersteuning te bieden. Door onderzoek en evidence-based werken toe te passen, zorg je ervoor dat jouw aanpak altijd gebaseerd is op de nieuwste inzichten en wetgeving binnen de psychosociale context. Zelfzorg en professionele ontwikkeling staan centraal, waardoor je duurzaam en met energie jouw werk kunt doen. Bovendien leer je hoe innovatie en digitalisering nieuwe kansen bieden om de zorg te verbeteren. Kies voor deze opleiding en groei uit tot een deskundige professional die met kennis, empathie en daadkracht psychosociale ondersteuning biedt die het verschil maakt. Start vandaag en geef jouw carrière een waardevolle impuls!
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je verwerft psychologische basiskennis voor toepassing in de zorg
- Je ontwikkelt effectieve communicatievaardigheden in psychosociale context
- Je past verschillende methoden van psychosociale ondersteuning toe
- Je handelt ethisch en met een professionele beroepshouding
- Je werkt cultuursensitief en bevordert inclusie binnen zorg en welzijn
- Je werkt samen binnen multidisciplinaire zorgteams
- Je gebruikt onderzoek en evidence-based werken voor optimale zorg
- Je kent de relevante recht- en regelgeving binnen psychosociale zorg
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Psychologische basiskennis- Kernbegrippen in de psychologie
- Ontwikkelingspsychologie door de levensloop
- Persoonlijkheidstheorieën en gedragspatronen
- Sociale psychologie en groepsprocessen
- Cognitieve functies en geheugen
- Stress en copingmechanismen
- Psychopathologie: veelvoorkomende stoornissen
- Emotie en motivatie
- Neurobiologische basis van gedrag
- Psychologie en ethische vraagstukken
- Neurobiologische basis van gedrag
- Emotie en motivatie
- Psychopathologie: veelvoorkomende stoornissen
- Stress en copingmechanismen
- Cognitieve functies en geheugen
- Sociale psychologie en groepsprocessen
- Persoonlijkheidstheorieën en gedragspatronen
- Ontwikkelingspsychologie door de levensloop
Inhoud van Les 2
Communicatievaardigheden- Gespreksvoeringstechnieken
- Actief luisteren en doorvragen
- Non-verbale communicatie herkennen
- Empathisch reageren in gesprekken
- Omgaan met stiltes en emoties
- Feedback geven en ontvangen
- Motiverende gespreksvoering
- Cultuur- en taalgevoelig communiceren
- Grenzen stellen in communicatie
- Documenteren van gesprekken
- Grenzen stellen in communicatie
- Cultuur- en taalgevoelig communiceren
- Motiverende gespreksvoering
- Feedback geven en ontvangen
- Omgaan met stiltes en emoties
- Empathisch reageren in gesprekken
- Non-verbale communicatie herkennen
- Actief luisteren en doorvragen
Inhoud van Les 3
Methoden van psychosociale ondersteuning- Signaleren van hulpvragen
- Basisinterventies bij stress en angst
- Ondersteunen bij verlies en rouw
- Crisisinterventie en doorverwijzing
- Begeleiden bij sociale problemen
- Versterken van veerkracht
- Ondersteunen van mantelzorgers
- Inzetten van ontspanningstechnieken
- Psycho-educatie geven
- Grenzen van eigen rol bewaken
- Psycho-educatie geven
- Inzetten van ontspanningstechnieken
- Ondersteunen van mantelzorgers
- Versterken van veerkracht
- Begeleiden bij sociale problemen
- Crisisinterventie en doorverwijzing
- Ondersteunen bij verlies en rouw
- Basisinterventies bij stress en angst
Inhoud van Les 4
Ethiek en beroepshouding- Professionele verantwoordelijkheid
- Integriteit in handelen
- Omgaan met vertrouwelijkheid
- Eigen normen en waarden herkennen
- Balans tussen nabijheid en afstand
- Rechten van cliënten respecteren
- Beroepscode en richtlijnen
- Ethische dilemma’s analyseren
- Reflectie op eigen handelen
- Grenzen aan deskundigheid erkennen
- Reflectie op eigen handelen
- Ethische dilemma’s analyseren
- Beroepscode en richtlijnen
- Rechten van cliënten respecteren
- Balans tussen nabijheid en afstand
- Eigen normen en waarden herkennen
- Omgaan met vertrouwelijkheid
- Integriteit in handelen
Inhoud van Les 5
Culturele diversiteit en inclusie- Basisbegrippen cultuur en diversiteit
- Migratie en psychosociale impact
- Culturele verschillen in hulpvragen
- Communicatie met anderstaligen
- Relatie religie en levensbeschouwing
- Gender en identiteit in begeleiding
- Interculturele sensitiviteit ontwikkelen
- Vooroordelen en stereotypering herkennen
- Werken met tolken en sleutelpersonen
- Inclusief handelen in de praktijk
- Werken met tolken en sleutelpersonen
- Vooroordelen en stereotypering herkennen
- Interculturele sensitiviteit ontwikkelen
- Gender en identiteit in begeleiding
- Relatie religie en levensbeschouwing
- Communicatie met anderstaligen
- Culturele verschillen in hulpvragen
- Migratie en psychosociale impact
Inhoud van Les 6
Samenwerking binnen zorg en welzijn- Rol van psychosociale ondersteuning in ketenzorg
- Samenwerken met huisartsen en specialisten
- Contact met maatschappelijk werkers
- Netwerken binnen wijkteams
- Afstemmen met jeugdzorg en GGZ
- Multidisciplinaire casusbesprekingen
- Duidelijke rolafbakening in teams
- Samenwerking met vrijwilligers en mantelzorgers
- Overdracht en rapportage
- Conflicthantering binnen samenwerkingen
- Overdracht en rapportage
- Samenwerking met vrijwilligers en mantelzorgers
- Duidelijke rolafbakening in teams
- Multidisciplinaire casusbesprekingen
- Afstemmen met jeugdzorg en GGZ
- Netwerken binnen wijkteams
- Contact met maatschappelijk werkers
- Samenwerken met huisartsen en specialisten
Inhoud van Les 7
Onderzoek en evidence-based werken- Basisbegrippen sociaalwetenschappelijk onderzoek
- Verschil tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek
- Methodes van dataverzameling
- Praktijkgericht onderzoek opzetten
- Analyseren en interpreteren van data
- Kritisch lezen van onderzoeksartikelen
- Evidence-based methodieken toepassen
- Verslaglegging van onderzoek
- Betrekken van cliënten in onderzoek
- Vertalen van onderzoeksresultaten naar praktijk
- Betrekken van cliënten in onderzoek
- Verslaglegging van onderzoek
- Evidence-based methodieken toepassen
- Kritisch lezen van onderzoeksartikelen
- Analyseren en interpreteren van data
- Praktijkgericht onderzoek opzetten
- Methodes van dataverzameling
- Verschil tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek
Inhoud van Les 8
Recht en regelgeving in psychosociale context- Basis van gezondheidsrecht
- Privacywetgeving (AVG)
- Meldplicht en meldrecht
- Cliëntenrechten en zelfbeschikking
- Wetten rondom jeugdzorg en GGZ
- Arbeidsrecht en psychosociale klachten
- Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)
- Rechten van mantelzorgers
- Klachtenprocedures en geschillen
- Juridische grenzen van de beroepspraktijk
- Klachtenprocedures en geschillen
- Rechten van mantelzorgers
- Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)
- Arbeidsrecht en psychosociale klachten
- Wetten rondom jeugdzorg en GGZ
- Cliëntenrechten en zelfbeschikking
- Meldplicht en meldrecht
- Privacywetgeving (AVG)
Inhoud van Les 9
Zelfzorg en professionalisering- Stresssignalen bij jezelf herkennen
- Grenzen stellen en bewaken
- Omgaan met secundaire traumatisering
- Zelfreflectie en persoonlijk ontwikkelingsplan
- Werk-privé balans behouden
- Intervisie en supervisie benutten
- Omgaan met kritiek en feedback
- Tijdmanagement en prioriteiten stellen
- Levenslang leren in de beroepspraktijk
- Eigen motivatie en passie onderhouden
- Levenslang leren in de beroepspraktijk
- Tijdmanagement en prioriteiten stellen
- Omgaan met kritiek en feedback
- Intervisie en supervisie benutten
- Werk-privé balans behouden
- Zelfreflectie en persoonlijk ontwikkelingsplan
- Omgaan met secundaire traumatisering
- Grenzen stellen en bewaken
Inhoud van Les 10
Innovatie en digitalisering in de zorg- Digitale hulpmiddelen in begeleiding
- Online gespreksvoering (e-health)
- Apps voor zelfhulp en ondersteuning
- Signaleren van digitale afhankelijkheid
- Privacy en digitale veiligheid
- Digitale toegankelijkheid voor cliënten
- Innovatieve zorgconcepten in de praktijk
- Gebruik van data en monitoring
- Balans tussen face-to-face en digitaal
- Kritisch kijken naar technologische trends
- Balans tussen face-to-face en digitaal
- Gebruik van data en monitoring
- Innovatieve zorgconcepten in de praktijk
- Digitale toegankelijkheid voor cliënten
- Privacy en digitale veiligheid
- Signaleren van digitale afhankelijkheid
- Apps voor zelfhulp en ondersteuning
- Online gespreksvoering (e-health)
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!