Opleiding: HBO Preventie en gezondheidsbevordering (Virtual Classroom)
Wil je bijdragen aan een gezondere samenleving? Met de opleiding HBO Preventie en gezondheidsbevordering ontwikkel je een stevige basis in gezondheidspsychologie en epidemiologie, waardoor je inzicht krijgt in hoe ziektes ontstaan en hoe je deze effectief kunt voorkomen. Je leert gezondheidsbevorderende interventies te ontwerpen en toepassen, waarbij voeding en leefstijl centraal staan. Door kennis van gezondheidsethiek en recht weet je op een verantwoorde manier te handelen binnen dit vakgebied. Communicatie en voorlichting zijn essentieel om doelgroepen effectief te bereiken en te motiveren tot een gezonde levensstijl. Je werkt samen met diverse partners binnen de zorgketen om zo geïntegreerde en duurzame oplossingen te realiseren. Onderzoek en innovatie spelen een belangrijke rol, zodat je altijd op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen en deze kunt toepassen in de praktijk. Je krijgt inzicht in gezondheidsverschillen tussen verschillende doelgroepen, waardoor je gericht kunt werken aan inclusieve preventieprogramma’s. Professionele ontwikkeling staat centraal om je kennis en vaardigheden continu te verbeteren. Kies voor HBO Preventie en gezondheidsbevordering en word een belangrijke schakel in het verbeteren van de volksgezondheid en het bevorderen van een gezonde levensstijl bij uiteenlopende doelgroepen.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Inzicht verkrijgen in de basisprincipes van gezondheidspsychologie
- Toepassen van epidemiologische kennis voor ziektepreventie
- Ontwikkelen en uitvoeren van gezondheidsbevorderende interventies
- Begrijpen van het belang van voeding en leefstijl voor gezondheid
- Toepassen van ethische en juridische principes binnen de gezondheidszorg
- Effectief communiceren en voorlichten over gezondheidszaken
- Samenwerken met diverse professionals binnen de zorgketen
- Beoordelen en toepassen van onderzoek en innovaties in de gezondheidszorg
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Gezondheidspsychologie- Basisprincipes van gedrag en gezondheid
- Invloed van stress op lichaam en geest
- Motivatie en gedragsverandering
- Zelfregulatie en leefstijlkeuzes
- Sociale steun en gezondheid
- Gezondheidsbevorderende communicatie
- Rol van emoties in gezondheid
- Preventie van burn-out
- Psychologische interventies bij leefstijl
- Positieve psychologie en veerkracht
- Psychologische interventies bij leefstijl
- Preventie van burn-out
- Rol van emoties in gezondheid
- Gezondheidsbevorderende communicatie
- Sociale steun en gezondheid
- Zelfregulatie en leefstijlkeuzes
- Motivatie en gedragsverandering
- Invloed van stress op lichaam en geest
Inhoud van Les 2
Epidemiologie en ziektepreventie- Begrip van determinanten van gezondheid
- Basis epidemiologische begrippen (incidentie, prevalentie)
- Risicofactoren en beschermende factoren
- Infectieziektepreventie
- Chronische ziekten en leefstijl
- Screening en vroegtijdige opsporing
- Gezondheidsindicatoren en statistiek
- Trends en ontwikkelingen in gezondheid
- Vaccinatieprogramma’s en effectiviteit
- Evaluatie van preventiemaatregelen
- Vaccinatieprogramma’s en effectiviteit
- Trends en ontwikkelingen in gezondheid
- Gezondheidsindicatoren en statistiek
- Screening en vroegtijdige opsporing
- Chronische ziekten en leefstijl
- Infectieziektepreventie
- Risicofactoren en beschermende factoren
- Basis epidemiologische begrippen (incidentie, prevalentie)
Inhoud van Les 3
Gezondheidsbevorderende interventies- Ontwikkelen van preventieprogramma’s
- Theoretische modellen voor gedragsverandering
- Doelgroepenanalyse en segmentatie
- Evidence-based interventies
- Omgevingsgerichte preventie
- Individuele versus collectieve aanpak
- Digitale interventies en e-health
- Culturele sensitiviteit in interventies
- Kosten-batenanalyse van interventies
- Borging van interventies in de praktijk
- Kosten-batenanalyse van interventies
- Culturele sensitiviteit in interventies
- Digitale interventies en e-health
- Individuele versus collectieve aanpak
- Omgevingsgerichte preventie
- Evidence-based interventies
- Doelgroepenanalyse en segmentatie
- Theoretische modellen voor gedragsverandering
Inhoud van Les 4
Voeding en leefstijl- Basisprincipes van gezonde voeding
- Richtlijnen Goede Voeding
- Voeding en preventie van welvaartsziekten
- Overgewicht en obesitas
- Beweging en fysieke activiteit
- Slaap en herstel
- Verslavingsgedrag (alcohol, roken, drugs)
- Gezonde leefstijlprogramma’s
- Omgevingsfactoren en leefstijl
- Preventie van leefstijlgerelateerde ziekten
- Omgevingsfactoren en leefstijl
- Gezonde leefstijlprogramma’s
- Verslavingsgedrag (alcohol, roken, drugs)
- Slaap en herstel
- Beweging en fysieke activiteit
- Overgewicht en obesitas
- Voeding en preventie van welvaartsziekten
- Richtlijnen Goede Voeding
Inhoud van Les 5
Gezondheidsethiek en recht- Ethische kaders in gezondheidsbevordering
- Autonomie en keuzevrijheid van cliënten
- Privacy en gegevensbescherming
- Wet- en regelgeving in preventie
- De rol van overheid en zorginstellingen
- Medische ethiek versus publieke gezondheid
- Toestemming en informed consent
- Dilemma’s in preventieve maatregelen
- Rechtvaardigheid in zorgtoegang
- Juridische verantwoordelijkheden in preventie
- Rechtvaardigheid in zorgtoegang
- Dilemma’s in preventieve maatregelen
- Toestemming en informed consent
- Medische ethiek versus publieke gezondheid
- De rol van overheid en zorginstellingen
- Wet- en regelgeving in preventie
- Privacy en gegevensbescherming
- Autonomie en keuzevrijheid van cliënten
Inhoud van Les 6
Communicatie en voorlichting- Basisprincipes van gezondheidscommunicatie
- Toegankelijke taal en begrijpelijkheid (B1-B2 niveau)
- Gebruik van beeld en multimedia
- Motiverende gespreksvoering
- Voorlichting in groepsverband
- Campagnestrategieën en massamedia
- Communicatie met kwetsbare doelgroepen
- Online communicatie en sociale media
- Interculturele communicatie
- Evaluatie van communicatie-effectiviteit
- Interculturele communicatie
- Online communicatie en sociale media
- Communicatie met kwetsbare doelgroepen
- Campagnestrategieën en massamedia
- Voorlichting in groepsverband
- Motiverende gespreksvoering
- Gebruik van beeld en multimedia
- Toegankelijke taal en begrijpelijkheid (B1-B2 niveau)
Inhoud van Les 7
Samenwerking in de keten- Rol van de gemeente in preventie
- Samenwerking met huisartsen en GGD
- Netwerkvorming en community building
- Publiek-private samenwerking
- Interprofessioneel samenwerken
- Rol van onderwijs en sportorganisaties
- Verwijzing en doorverwijzing
- Preventie binnen de eerstelijnszorg
- Lokale en landelijke beleidsstructuren
- Samenwerking met cliënten en ervaringsdeskundigen
- Lokale en landelijke beleidsstructuren
- Preventie binnen de eerstelijnszorg
- Verwijzing en doorverwijzing
- Rol van onderwijs en sportorganisaties
- Interprofessioneel samenwerken
- Publiek-private samenwerking
- Netwerkvorming en community building
- Samenwerking met huisartsen en GGD
Inhoud van Les 8
Onderzoek en innovatie- Onderzoeksvaardigheden en methodologie
- Kwalitatief en kwantitatief onderzoek
- Evidence-based werken
- Dataverzameling en -analyse
- Literatuuronderzoek en systematisch zoeken
- Praktijkgericht onderzoek (HBO-i)
- Innovatieve technologie in preventie
- Implementatieonderzoek
- Onderzoeksverslag en presentatie
- Kritisch reflecteren op onderzoek
- Onderzoeksverslag en presentatie
- Implementatieonderzoek
- Innovatieve technologie in preventie
- Praktijkgericht onderzoek (HBO-i)
- Literatuuronderzoek en systematisch zoeken
- Dataverzameling en -analyse
- Evidence-based werken
- Kwalitatief en kwantitatief onderzoek
Inhoud van Les 9
Gezondheidsverschillen en doelgroepen- Sociaal-economische gezondheidsverschillen
- Migratieachtergrond en gezondheid
- Ouderen en preventie
- Kinderen en jeugdgezondheid
- Jongvolwassenen en risicogedrag
- Mensen met lage gezondheidsvaardigheden
- Gender en gezondheid
- Arbeid en gezondheid
- Wonen en wijkgerichte aanpak
- Toegankelijkheid van preventieprogramma’s
- Wonen en wijkgerichte aanpak
- Arbeid en gezondheid
- Gender en gezondheid
- Mensen met lage gezondheidsvaardigheden
- Jongvolwassenen en risicogedrag
- Kinderen en jeugdgezondheid
- Ouderen en preventie
- Migratieachtergrond en gezondheid
Inhoud van Les 10
Professionele ontwikkeling- Reflectie op eigen beroepshouding
- Kritisch denken en oordeelsvorming
- Samenwerken en feedback geven
- Zelfzorg en balans
- Ethiek in beroepspraktijk
- Professionele identiteit en rolopvatting
- Omgaan met weerstand en weerstandstrategieën
- Leiderschap in preventieprojecten
- Projectmatig werken
- Voorbereiding op de arbeidsmarkt
- Projectmatig werken
- Leiderschap in preventieprojecten
- Omgaan met weerstand en weerstandstrategieën
- Professionele identiteit en rolopvatting
- Ethiek in beroepspraktijk
- Zelfzorg en balans
- Samenwerken en feedback geven
- Kritisch denken en oordeelsvorming
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!