Opleiding: HBO Signaleren van zorg- en opvoedvragen (Virtual Classroom)
In de HBO-opleiding Signaleren van zorg- en opvoedvragen leer je hoe je op een deskundige manier ontwikkelingspsychologie toepast om signalen van zorg- en opvoedproblemen vroegtijdig te herkennen. Je verdiept je in gezinsdynamiek en begrijpt hoe dit van invloed is op het welzijn van kinderen en ouders. Met sterke signaleringsvaardigheden herken je behoeften en problemen in verschillende situaties en weet je deze effectief te communiceren naar betrokkenen. Samenwerken met professionals uit diverse disciplines is een essentieel onderdeel, zodat je gezamenlijk tot passende oplossingen komt. Je krijgt inzicht in het juridisch kader dat van toepassing is op de zorg- en opvoedsector, waardoor je binnen de juiste grenzen handelt. Pedagogische vraagstukken en psychische problematiek leer je methodisch te benaderen, zodat je zorg op maat kunt bieden. Het ontwikkelen van een professionele houding staat centraal, waarbij je ethisch en empathisch handelt in complexe situaties. Door deze opleiding ben je in staat om een belangrijke rol te vervullen in het ondersteunen van gezinnen en het verbeteren van de leefomgeving van kinderen. Je draagt actief bij aan een gezonde ontwikkeling en een veilige omgeving, met aandacht voor het welzijn van iedereen die je helpt.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je verklaart de basisprincipes van ontwikkelingspsychologie
- Je analyseert gezinsdynamiek en de invloed op de ontwikkeling
- Je past signaleringsvaardigheden toe om problemen vroegtijdig te herkennen
- Je communiceert effectief met cliënten en betrokkenen
- Je werkt samen met professionals binnen een multidisciplinair team
- Je hanteert het juridisch kader binnen de pedagogische praktijk
- Je onderzoekt en lost pedagogische vraagstukken methodisch op
- Je toont een professionele houding bij het omgaan met psychische problematiek
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Ontwikkelingspsychologie- Stadia van cognitieve ontwikkeling bij kinderen en jongeren
- Emotionele ontwikkeling en hechtingsstijlen
- Invloed van gezinssystemen op ontwikkeling
- Sociale ontwikkeling in verschillende leeftijdsfasen
- Psychosociale mijlpalen in de adolescentie
- Risicofactoren in de ontwikkeling
- Beschermende factoren in de ontwikkeling
- Invloed van trauma op ontwikkeling
- Signaleren van ontwikkelingsachterstanden
- Observeren van gedragsveranderingen
- Signaleren van ontwikkelingsachterstanden
- Invloed van trauma op ontwikkeling
- Beschermende factoren in de ontwikkeling
- Risicofactoren in de ontwikkeling
- Psychosociale mijlpalen in de adolescentie
- Sociale ontwikkeling in verschillende leeftijdsfasen
- Invloed van gezinssystemen op ontwikkeling
- Emotionele ontwikkeling en hechtingsstijlen
Inhoud van Les 2
Gezinsdynamiek- Rollen en functies binnen gezinnen
- Communicatiepatronen in gezinnen
- Invloed van echtscheiding en scheidingservaringen
- Ouderschap en opvoedingsstijlen
- Multiprobleemgezinnen herkennen
- Invloed van armoede en werkloosheid
- Culturele verschillen in gezinsstructuren
- Samenwerkingsproblemen tussen ouders en professionals
- Belang van steunfiguren en sociale netwerken
- Signaleren van huiselijk geweld en verwaarlozing
- Belang van steunfiguren en sociale netwerken
- Samenwerkingsproblemen tussen ouders en professionals
- Culturele verschillen in gezinsstructuren
- Invloed van armoede en werkloosheid
- Multiprobleemgezinnen herkennen
- Ouderschap en opvoedingsstijlen
- Invloed van echtscheiding en scheidingservaringen
- Communicatiepatronen in gezinnen
Inhoud van Les 3
Signaleringsvaardigheden- Observeren van gedrag in diverse contexten
- Herkennen van zorgsignalen bij kinderen en ouders
- Gebruik van signaleringslijsten en meetinstrumenten
- Analyseren van patronen in gedrag en communicatie
- Objectief rapporteren van observaties
- Onderscheiden van feiten en interpretaties
- Signaleren van verslavingsproblematiek bij ouders
- Signaleren van psychische problemen bij jongeren
- Signaleren van mishandeling en grensoverschrijdend gedrag
- Vroegsignalering bij licht verstandelijke beperkingen
- Signaleren van mishandeling en grensoverschrijdend gedrag
- Signaleren van psychische problemen bij jongeren
- Signaleren van verslavingsproblematiek bij ouders
- Onderscheiden van feiten en interpretaties
- Objectief rapporteren van observaties
- Analyseren van patronen in gedrag en communicatie
- Gebruik van signaleringslijsten en meetinstrumenten
- Herkennen van zorgsignalen bij kinderen en ouders
Inhoud van Les 4
Communicatie- Gesprekstechnieken met ouders en kinderen
- Actief luisteren en doorvragen
- Gesprekken voeren over gevoelige onderwerpen
- Non-verbale communicatie herkennen
- Cultuursensitieve communicatie
- Vermijden van oordeel en stigmatisering
- Communicatie met jongeren in digitale context
- Gesprekstechnieken voor weerstand en motivatie
- Methodisch feedback geven
- Documenteren en rapporteren in begrijpelijke taal
- Methodisch feedback geven
- Gesprekstechnieken voor weerstand en motivatie
- Communicatie met jongeren in digitale context
- Vermijden van oordeel en stigmatisering
- Cultuursensitieve communicatie
- Non-verbale communicatie herkennen
- Gesprekken voeren over gevoelige onderwerpen
- Actief luisteren en doorvragen
Inhoud van Les 5
Samenwerken met professionals- Rollen en taken van verschillende hulpverleners
- Samenwerking binnen wijkteams
- Interdisciplinair overleg voeren
- Casusbesprekingen voorbereiden en uitvoeren
- Samenwerken met onderwijsinstellingen
- Afstemmen met jeugdzorg en GGZ
- Samenwerken met huisarts en jeugdarts
- Grenzen en verantwoordelijkheden afbakenen
- Informatie delen binnen juridische kaders
- Gezamenlijke planvorming rondom een gezin
- Informatie delen binnen juridische kaders
- Grenzen en verantwoordelijkheden afbakenen
- Samenwerken met huisarts en jeugdarts
- Afstemmen met jeugdzorg en GGZ
- Samenwerken met onderwijsinstellingen
- Casusbesprekingen voorbereiden en uitvoeren
- Interdisciplinair overleg voeren
- Samenwerking binnen wijkteams
Inhoud van Les 6
Juridisch kader- Relevante wet- en regelgeving in de jeugdzorg
- Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
- Rechten en plichten van ouders
- Rechten en plichten van kinderen
- Privacywetgeving (AVG) in de zorgcontext
- Dwang en drang in de jeugdzorg
- Toegang tot voorzieningen en instanties
- Juridische verantwoordelijkheid van professionals
- Beschermingsmaatregelen en voogdij
- Afspraken en convenanten in de regio
- Beschermingsmaatregelen en voogdij
- Juridische verantwoordelijkheid van professionals
- Toegang tot voorzieningen en instanties
- Dwang en drang in de jeugdzorg
- Privacywetgeving (AVG) in de zorgcontext
- Rechten en plichten van kinderen
- Rechten en plichten van ouders
- Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Inhoud van Les 7
Pedagogische vraagstukken- Opvoedingsstijlen en hun effecten
- Grenzen stellen en consequenties hanteren
- Ondersteunen van positief opvoedgedrag
- Signaleren van pedagogische onmacht
- Omgaan met gedragsproblemen in de thuissituatie
- Ouderschapsondersteuning bieden
- Invloed van technologie en social media op opvoeding
- Pedagogische dilemma’s in multiculturele context
- Ondersteunen van ouders met een beperking
- Preventie van escalatie in opvoedsituaties
- Ondersteunen van ouders met een beperking
- Pedagogische dilemma’s in multiculturele context
- Invloed van technologie en social media op opvoeding
- Ouderschapsondersteuning bieden
- Omgaan met gedragsproblemen in de thuissituatie
- Signaleren van pedagogische onmacht
- Ondersteunen van positief opvoedgedrag
- Grenzen stellen en consequenties hanteren
Inhoud van Les 8
Psychische problematiek- Angst- en stemmingsstoornissen bij jongeren
- ADHD en gedragsstoornissen
- Autismespectrumstoornissen
- Eetstoornissen en signalen herkennen
- Verslaving bij jongeren en ouders
- Traumagerelateerde problematiek
- Depressie en suïcidaliteit bij jongeren
- Dubbele problematiek (LVB en psychische stoornis)
- Signaleren van psychoses
- Herkennen van signalen van zelfbeschadiging
- Signaleren van psychoses
- Dubbele problematiek (LVB en psychische stoornis)
- Depressie en suïcidaliteit bij jongeren
- Traumagerelateerde problematiek
- Verslaving bij jongeren en ouders
- Eetstoornissen en signalen herkennen
- Autismespectrumstoornissen
- ADHD en gedragsstoornissen
Inhoud van Les 9
Methodisch werken- Werken vanuit een signaleringscyclus
- Planmatig en gestructureerd handelen
- Doelen stellen en evalueren
- Evidence-based methodieken toepassen
- Reflectie op eigen handelen
- Professionele grenzen bewaken
- Gebruik maken van supervisie en intervisie
- Risico-inschatting maken
- Prioriteren bij meerdere signalen
- Continuïteit in begeleiding waarborgen
- Prioriteren bij meerdere signalen
- Risico-inschatting maken
- Gebruik maken van supervisie en intervisie
- Professionele grenzen bewaken
- Reflectie op eigen handelen
- Evidence-based methodieken toepassen
- Doelen stellen en evalueren
- Planmatig en gestructureerd handelen
Inhoud van Les 10
Professionele houding- Reflecteren op eigen normen en waarden
- Professionele distantie en nabijheid
- Grenzen herkennen en bewaken
- Omgaan met ethische dilemma’s
- Integriteit in handelen
- Respect voor diversiteit en inclusie
- Bewustzijn van eigen valkuilen en biases
- Veerkracht en omgaan met werkdruk
- Betrouwbaarheid en transparantie
- Doorverwijzen en hulp vragen bij twijfel
- Betrouwbaarheid en transparantie
- Veerkracht en omgaan met werkdruk
- Bewustzijn van eigen valkuilen en biases
- Respect voor diversiteit en inclusie
- Integriteit in handelen
- Omgaan met ethische dilemma’s
- Grenzen herkennen en bewaken
- Professionele distantie en nabijheid
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!