Opleiding: HBO Probleem- en vraaggericht werken in welzijn (Virtual Classroom)
Wil je uitblinken in welzijnswerk door effectief probleem- en vraaggericht te werken? Met de opleiding HBO Probleem- en vraaggericht werken in welzijn ontwikkel je essentiële vaardigheden om complexe situaties grondig te analyseren en de juiste vragen te stellen voor heldere vraagverheldering. Je leert methodisch te werken en je communicatievaardigheden te versterken, zodat je op maat gemaakte oplossingen biedt die aansluiten bij de behoeften van cliënten. Samenwerken in netwerken staat centraal, zodat je effectief kunt schakelen met diverse partijen en de zorg optimaal kunt afstemmen. Je richt je op cliëntgericht werken waarbij je signalen snel herkent en adequaat rapporteert, waardoor preventie en vroegsignalering een sterke plek krijgen binnen jouw aanpak. Daarnaast verdiep je je in de relevante wet- en regelgeving, waardoor je professioneel en verantwoord handelt binnen het welzijnsdomein. Reflectie en professionele ontwikkeling zorgen ervoor dat je continu blijft groeien en jouw werkwijze steeds verder verbetert. Met deze opleiding word je een deskundige die het verschil maakt door de juiste vragen te stellen en samen te werken aan duurzame oplossingen. Ontwikkel jouw talent en draag bij aan een betere samenleving met HBO Probleem- en vraaggericht werken in welzijn.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je analyseert problemen systematisch om onderliggende oorzaken te identificeren.
- Je stelt effectieve vragen om de behoeften en verwachtingen van cliënten te verduidelijken.
- Je past methodisch werken toe om gestructureerd en doelgericht te handelen.
- Je communiceert helder en respectvol met cliënten en collega’s.
- Je werkt effectief samen binnen netwerken om optimale ondersteuning te bieden.
- Je hanteert cliëntgerichte benaderingen die aansluiten bij individuele wensen en mogelijkheden.
- Je signaleert relevante informatie en rapporteert dit accuraat volgens geldende richtlijnen.
- Je implementeert preventie- en vroegsignaleringstechnieken om problemen te voorkomen of te beperken.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Probleemanalyse- Definitie en kenmerken van problemen
- Signaleren van problemen in welzijn
- Onderzoeken van oorzaken en achtergronden
- Het formuleren van probleembeschrijvingen
- Systematisch informatie verzamelen
- Gebruik van diagnostische methoden
- Prioriteren van problemen
- Betrekken van cliënt en omgeving
- Reflecteren op eigen observaties
- Documenteren van analysegegevens
- Reflecteren op eigen observaties
- Betrekken van cliënt en omgeving
- Prioriteren van problemen
- Gebruik van diagnostische methoden
- Systematisch informatie verzamelen
- Het formuleren van probleembeschrijvingen
- Onderzoeken van oorzaken en achtergronden
- Signaleren van problemen in welzijn
Inhoud van Les 2
Vraagverheldering- Technieken voor actief luisteren
- Onderzoeken van hulpvragen
- Het onderscheiden van expliciete en impliciete vragen
- Communiceren met diverse doelgroepen
- Gebruik van open en gesloten vragen
- Reflecteren op verwachtingen van cliënten
- Grenzen van hulpvraag herkennen
- Schriftelijke vastlegging van vragen
- Feedback vragen en geven
- Het omgaan met ambiguïteit in vragen
- Feedback vragen en geven
- Schriftelijke vastlegging van vragen
- Grenzen van hulpvraag herkennen
- Reflecteren op verwachtingen van cliënten
- Gebruik van open en gesloten vragen
- Communiceren met diverse doelgroepen
- Het onderscheiden van expliciete en impliciete vragen
- Onderzoeken van hulpvragen
Inhoud van Les 3
Methodisch werken- Inzicht in methodische werkprocessen
- Planmatig handelen in welzijnscontext
- Opstellen van werkplannen
- Doelen formuleren volgens SMART-principe
- Toepassen van interventiemethoden
- Evalueren van tussenresultaten
- Flexibiliteit in methodisch handelen
- Documenteren van het proces
- Gebruik van instrumenten en tools
- Reflecteren op eigen handelen
- Gebruik van instrumenten en tools
- Documenteren van het proces
- Flexibiliteit in methodisch handelen
- Evalueren van tussenresultaten
- Toepassen van interventiemethoden
- Doelen formuleren volgens SMART-principe
- Opstellen van werkplannen
- Planmatig handelen in welzijnscontext
Inhoud van Les 4
Communicatievaardigheden- Verbale en non-verbale communicatie
- Empathisch luisteren
- Omgaan met weerstand
- Gespreksvoeringstechnieken
- Communiceren met kwetsbare groepen
- Feedbacktechnieken
- Conflicthantering
- Schriftelijke communicatie
- Gebruik van digitale communicatie
- Grenzen en ethiek in communicatie
- Gebruik van digitale communicatie
- Schriftelijke communicatie
- Conflicthantering
- Feedbacktechnieken
- Communiceren met kwetsbare groepen
- Gespreksvoeringstechnieken
- Omgaan met weerstand
- Empathisch luisteren
Inhoud van Les 5
Samenwerken in netwerken- Rollen binnen het welzijnsnetwerk
- Communiceren met ketenpartners
- Afstemmen van doelen en taken
- Onderhouden van professionele relaties
- Samenwerkingsvaardigheden
- Overleggen en vergaderen
- Delen van informatie binnen kaders
- Conflicten binnen samenwerking oplossen
- Grenzen en verantwoordelijkheden
- Reflecteren op netwerkprocessen
- Grenzen en verantwoordelijkheden
- Conflicten binnen samenwerking oplossen
- Delen van informatie binnen kaders
- Overleggen en vergaderen
- Samenwerkingsvaardigheden
- Onderhouden van professionele relaties
- Afstemmen van doelen en taken
- Communiceren met ketenpartners
Inhoud van Les 6
Cliëntgericht werken- Respecteren van cliëntperspectief
- Opbouwen van vertrouwensrelaties
- Signaleren van behoeften en wensen
- Betrekken van cliënten bij besluitvorming
- Culturele sensitiviteit
- Omgaan met kwetsbaarheid en trauma
- Stimuleren van eigen kracht
- Grenzen bewaken in cliëntrelaties
- Privacy en vertrouwelijkheid
- Evalueren van cliënttevredenheid
- Privacy en vertrouwelijkheid
- Grenzen bewaken in cliëntrelaties
- Stimuleren van eigen kracht
- Omgaan met kwetsbaarheid en trauma
- Culturele sensitiviteit
- Betrekken van cliënten bij besluitvorming
- Signaleren van behoeften en wensen
- Opbouwen van vertrouwensrelaties
Inhoud van Les 7
Signaleren en rapporteren- Observeren van gedragsveranderingen
- Herkennen van risicofactoren
- Systematisch registreren
- Objectief en feitelijk rapporteren
- Gebruik van standaardformats
- Overleggen over signalen
- Vertrouwelijkheid bij rapportage
- Tijdig signaleren van urgente situaties
- Omgaan met dilemma’s bij rapportage
- Feedback verwerken
- Omgaan met dilemma’s bij rapportage
- Tijdig signaleren van urgente situaties
- Vertrouwelijkheid bij rapportage
- Overleggen over signalen
- Gebruik van standaardformats
- Objectief en feitelijk rapporteren
- Systematisch registreren
- Herkennen van risicofactoren
Inhoud van Les 8
Preventie en vroegsignalering- Begrip van preventie in welzijn
- Herkennen van risicogroepen
- Signaleren van vroege waarschuwingssignalen
- Voorlichtingstechnieken
- Mobiliseren van netwerken voor preventie
- Interventies gericht op preventie
- Evalueren van preventieve maatregelen
- Rol van welzijnswerker in preventie
- Communicatie over preventie
- Documenteren van preventieve acties
- Communicatie over preventie
- Rol van welzijnswerker in preventie
- Evalueren van preventieve maatregelen
- Interventies gericht op preventie
- Mobiliseren van netwerken voor preventie
- Voorlichtingstechnieken
- Signaleren van vroege waarschuwingssignalen
- Herkennen van risicogroepen
Inhoud van Les 9
Wet- en regelgeving- Overzicht relevante welzijnswetten
- Privacywetgeving (AVG)
- Meldcode huiselijk geweld
- rechten van cliënten
- Verantwoordelijkheden van professionals
- Grenzen van beroepsgeheim
- Meldplicht en rapportage
- Juridische aspecten van samenwerking
- Toepassen van wetgeving in praktijk
- Actualiseren van kennis
- Toepassen van wetgeving in praktijk
- Juridische aspecten van samenwerking
- Meldplicht en rapportage
- Grenzen van beroepsgeheim
- Verantwoordelijkheden van professionals
- rechten van cliënten
- Meldcode huiselijk geweld
- Privacywetgeving (AVG)
Inhoud van Les 10
Reflectie en professionele ontwikkeling- Zelfreflectie methoden
- Feedback vragen en verwerken
- Opstellen van ontwikkelingsplan
- Ethisch bewustzijn
- Omgaan met stress en weerstand
- Professionele houding ontwikkelen
- Leren van praktijkervaringen
- Evalueren van eigen handelen
- Samenwerken aan persoonlijke groei
- Bijhouden van vakliteratuur
- Samenwerken aan persoonlijke groei
- Evalueren van eigen handelen
- Leren van praktijkervaringen
- Professionele houding ontwikkelen
- Omgaan met stress en weerstand
- Ethisch bewustzijn
- Opstellen van ontwikkelingsplan
- Feedback vragen en verwerken
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!