Opleiding: HBO Psychologische hulpverlening (Virtual Classroom)
Ontdek hoe je mensen effectief kunt ondersteunen met de HBO-opleiding Psychologische hulpverlening en ontwikkel diepgaand inzicht in menselijk gedrag, zodat je begrijpt waarom mensen doen wat ze doen en hoe je hierop kunt inspelen. Leer sterke communicatievaardigheden te benutten om contact te maken, vertrouwen te winnen en gesprekken doelgericht te voeren, zowel individueel als in groepsverband. Verdiep je in diagnostiek en psychopathologie zodat je psychische problemen kunt signaleren, analyseren en passende interventies kunt adviseren. Je krijgt praktische kennis van diverse behandelmethoden en leert deze professioneel toe te passen, altijd met een gedegen ethiek en sterke beroepshouding. Wet- en regelgeving vormen een belangrijk kader, zodat je altijd binnen de juridische en professionele grenzen handelt. Daarnaast ontwikkel je expertise in onderzoeksmethoden, waarmee je betrouwbare gegevens verzamelt en analyses maakt om je werk te onderbouwen. Je leert gezins- en groepsdynamiek te doorgronden en effectief in te zetten bij begeleiding en interventie, zodat de sociale context van cliënten optimaal wordt benut. Met een focus op psychosociale hulpverlening word je opgeleid om mensen met uiteenlopende problemen te ondersteunen, begeleiden en coachen, zodat je een verschil maakt in hun dagelijks leven en bijdraagt aan hun welzijn en persoonlijke ontwikkeling.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de basisprincipes van menselijk gedrag en past deze toe in de praktijk.
- Je ontwikkelt effectieve communicatievaardigheden voor diverse situaties.
- Je voert diagnostische handelingen uit om problemen te signaleren en te analyseren.
- Je herkent en begrijpt verschillende vormen van psychopathologie.
- Je past behandelmethoden toe die aansluiten bij de individuele behoeften.
- Je handelt volgens ethische richtlijnen en onderhoudt een professionele beroepshouding.
- Je past relevante wet- en regelgeving correct toe binnen je werkveld.
- Je gebruikt onderzoeksmethoden om resultaten te evalueren en te verbeteren.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Menselijk gedrag- Basisprincipes van psychologie
- Ontwikkelingspsychologie
- Cognitieve processen
- Emotionele regulatie
- Gedragsanalyse
- Motivatie en persoonlijkheid
- Sociale beïnvloeding
- Stress en copingmechanismen
- Psychologische stoornissen
- Normaal versus afwijkend gedrag
- Psychologische stoornissen
- Stress en copingmechanismen
- Sociale beïnvloeding
- Motivatie en persoonlijkheid
- Gedragsanalyse
- Emotionele regulatie
- Cognitieve processen
- Ontwikkelingspsychologie
Inhoud van Les 2
Communicatievaardigheden- Luistertechnieken
- Gesprekstechnieken
- Non-verbale communicatie
- Empathie tonen
- Conflicthantering
- Feedback geven en ontvangen
- Grenzen stellen in gesprekken
- Omgaan met weerstand
- Schriftelijke communicatie
- Digitale communicatie en privacy
- Schriftelijke communicatie
- Omgaan met weerstand
- Grenzen stellen in gesprekken
- Feedback geven en ontvangen
- Conflicthantering
- Empathie tonen
- Non-verbale communicatie
- Gesprekstechnieken
Inhoud van Les 3
Diagnostiek- Psychodiagnostische principes
- Anamnese afnemen
- Observatietechnieken
- Gebruik van vragenlijsten
- Interpretatie van testresultaten
- Diagnostische rapportage
- Differentiaaldiagnose
- Multidisciplinaire samenwerking
- Ethische aspecten van diagnostiek
- Rol van diagnostiek in behandeling
- Ethische aspecten van diagnostiek
- Multidisciplinaire samenwerking
- Differentiaaldiagnose
- Diagnostische rapportage
- Interpretatie van testresultaten
- Gebruik van vragenlijsten
- Observatietechnieken
- Anamnese afnemen
Inhoud van Les 4
Psychopathologie- Klassificatiesystemen (DSM, ICD)
- Angststoornissen
- Stemmingsstoornissen
- Psychotische stoornissen
- Persoonlijkheidsstoornissen
- Trauma en stressgerelateerde stoornissen
- Verslavingsproblematiek
- Ontwikkelingsstoornissen
- Somatisch-symptoomstoornissen
- Comorbiditeit
- Somatisch-symptoomstoornissen
- Ontwikkelingsstoornissen
- Verslavingsproblematiek
- Trauma en stressgerelateerde stoornissen
- Persoonlijkheidsstoornissen
- Psychotische stoornissen
- Stemmingsstoornissen
- Angststoornissen
Inhoud van Les 5
Behandelmethoden- Cognitieve gedragstherapie
- Mindfulness en ontspanningstechnieken
- Systeemtherapie
- Motiverende gespreksvoering
- Psycho-educatie
- Preventie en vroegsignalering
- Crisisinterventie
- Medicamenteuze behandeling (basiskennis)
- Interventies bij verslaving
- Evaluatie van behandelresultaten
- Interventies bij verslaving
- Medicamenteuze behandeling (basiskennis)
- Crisisinterventie
- Preventie en vroegsignalering
- Psycho-educatie
- Motiverende gespreksvoering
- Systeemtherapie
- Mindfulness en ontspanningstechnieken
Inhoud van Les 6
Ethiek en beroepshouding- Professionele integriteit
- Vertrouwelijkheid en privacy
- Grenzen van de hulpverlening
- Omgaan met dilemma’s
- Culturele sensitiviteit
- Respect voor autonomie cliënt
- Ethische codes en richtlijnen
- Zelfreflectie en supervisie
- Klachtenprocedures
- Rollen en verantwoordelijkheden
- Klachtenprocedures
- Zelfreflectie en supervisie
- Ethische codes en richtlijnen
- Respect voor autonomie cliënt
- Culturele sensitiviteit
- Omgaan met dilemma’s
- Grenzen van de hulpverlening
- Vertrouwelijkheid en privacy
Inhoud van Les 7
Wet- en regelgeving- Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)
- Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
- Jeugdwet
- Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO)
- Privacywetgeving (AVG)
- Meldcode huiselijk geweld
- Bescherming van persoonsgegevens
- Verantwoordelijkheden als hulpverlener
- Werken binnen instellingen
- Juridische procedures en aansprakelijkheid
- Werken binnen instellingen
- Verantwoordelijkheden als hulpverlener
- Bescherming van persoonsgegevens
- Meldcode huiselijk geweld
- Privacywetgeving (AVG)
- Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO)
- Jeugdwet
- Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Inhoud van Les 8
Onderzoeksmethoden- Kwantitatief onderzoek
- Kwalitatief onderzoek
- Data verzamelen en analyseren
- Onderzoeksopzet
- Hypothesevorming
- Betrouwbaarheid en validiteit
- Ethische aspecten van onderzoek
- Literatuurstudie
- Rapporteren van onderzoeksresultaten
- Toepassen van onderzoeksresultaten in de praktijk
- Rapporteren van onderzoeksresultaten
- Literatuurstudie
- Ethische aspecten van onderzoek
- Betrouwbaarheid en validiteit
- Hypothesevorming
- Onderzoeksopzet
- Data verzamelen en analyseren
- Kwalitatief onderzoek
Inhoud van Les 9
Gezins- en groepsdynamiek- Theorieën over gezinssystemen
- Rollen binnen gezinnen
- Communicatiepatronen
- Conflicthantering binnen groepen
- Invloed van cultuur en waarden
- Ondersteuning bij gezinsproblemen
- Groepsprocessen en groepsdynamiek
- Begeleiden van groepssessies
- Preventie van escalaties
- Samenwerking met andere hulpverleners
- Preventie van escalaties
- Begeleiden van groepssessies
- Groepsprocessen en groepsdynamiek
- Ondersteuning bij gezinsproblemen
- Invloed van cultuur en waarden
- Conflicthantering binnen groepen
- Communicatiepatronen
- Rollen binnen gezinnen
Inhoud van Les 10
Psychosociale hulpverlening- Inventariseren van hulpvragen
- Opstellen van hulpverleningsplannen
- Motiveren tot gedragsverandering
- Sociale netwerkbenadering
- Omgaan met verlies en rouw
- Bevorderen van zelfredzaamheid
- Psycho-sociale begeleiding bij chronische ziekten
- Ondersteuning bij schulden en huisvesting
- Signaleren van huiselijk geweld
- Nazorg en terugvalpreventie
- Signaleren van huiselijk geweld
- Ondersteuning bij schulden en huisvesting
- Psycho-sociale begeleiding bij chronische ziekten
- Bevorderen van zelfredzaamheid
- Omgaan met verlies en rouw
- Sociale netwerkbenadering
- Motiveren tot gedragsverandering
- Opstellen van hulpverleningsplannen
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!