Opleiding: HBO Emotieregulatie en stressmanagement (Virtual Classroom)
Ontwikkel je vaardigheden in het begrijpen en reguleren van emoties met de HBO-opleiding Emotieregulatie en Stressmanagement, waarin je leert hoe verschillende emotieregulatie theorieën werken en hoe deze praktisch toepasbaar zijn in het dagelijks leven en werk. Je krijgt diepgaande kennis van stressmechanismen en leert effectieve strategieën voor stresspreventie, zodat je situaties van hoge druk kunt herkennen en beheersen voordat ze escaleren. Door het toepassen van cognitieve gedragstechnieken leer je je gedachten en gedrag bewust te sturen en om te zetten in positieve acties. Mindfulness en ontspanningstechnieken helpen je bewust aanwezig te zijn, spanning los te laten en innerlijke rust te vinden. Daarnaast ontwikkel je sterke communicatie- en sociale vaardigheden, essentieel om effectief om te gaan met anderen in stressvolle omstandigheden. De opleiding biedt inzicht in de neurobiologie van stress en emoties, waardoor je begrijpt hoe lichaam en geest samenwerken bij spanning en emotionele reacties. Je leert psychologische veerkracht op te bouwen en psychosociale aspecten van stress te herkennen, zodat je zowel jezelf als anderen kunt ondersteunen. Door systematische evaluatie en monitoring van stressniveaus en emotieregulatievaardigheden kun je groei meten en bijsturen, waardoor je professioneel en persoonlijk beter toegerust bent om met stressvolle situaties om te gaan.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je kunt verschillende theorieën over emotieregulatie uitleggen en toepassen in praktijkgerichte situaties.
- Je herkent en analyseert de mechanismen van stress en de impact op lichaam en geest.
- Je ontwikkelt en implementeert effectieve strategieën voor stresspreventie op individueel en organisatorisch niveau.
- Je past cognitieve gedragstechnieken toe om stress en emotionele reacties te reguleren.
- Je gebruikt mindfulness en ontspanningstechnieken om de veerkracht en het welzijn te bevorderen.
- Je verbetert communicatie- en sociale vaardigheden om stressvolle situaties adequaat te hanteren.
- Je verklaart de neurobiologische processen die ten grondslag liggen aan stress en emotionele regulatie.
- Je evalueert psychosociale aspecten van stress en monitort de effectiviteit van interventies voor optimale psychologische veerkracht.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Emotieregulatie theorieën- Definitie en belang van emotieregulatie
- Basisemoties en complexe emoties
- Modellen van emotieregulatie (bijv. Gross model)
- Neurologische basis van emoties
- Invloed van emoties op gedrag
- Copingstrategieën bij emotionele stress
- Emotionele intelligentie en regulatie
- Zelfbewustzijn en zelfcontrole
- Emotieregulatie bij verschillende doelgroepen
- Evaluatie van emotieregulatiestrategieën
- Emotieregulatie bij verschillende doelgroepen
- Zelfbewustzijn en zelfcontrole
- Emotionele intelligentie en regulatie
- Copingstrategieën bij emotionele stress
- Invloed van emoties op gedrag
- Neurologische basis van emoties
- Modellen van emotieregulatie (bijv. Gross model)
- Basisemoties en complexe emoties
Inhoud van Les 2
Stressmechanismen- Definitie en soorten stress
- Fysiologie van stressrespons
- Acute versus chronische stress
- Psychologische gevolgen van stress
- Stresshormonen en impact op lichaam
- Stress en cognitieve functies
- Stress en slaapkwaliteit
- Stressgerelateerde ziekten
- Meetmethoden van stress
- Individuele verschillen in stressgevoeligheid
- Meetmethoden van stress
- Stressgerelateerde ziekten
- Stress en slaapkwaliteit
- Stress en cognitieve functies
- Stresshormonen en impact op lichaam
- Psychologische gevolgen van stress
- Acute versus chronische stress
- Fysiologie van stressrespons
Inhoud van Les 3
Stresspreventie- Signaleren van stressklachten
- Risicofactoren voor stress
- Grenzen stellen en time management
- Preventieve leefstijlinterventies
- Ontspanningstechnieken
- Sociale steun en netwerken
- Werk-privé balans
- Mindfulness als preventiestrategie
- Rol van voeding en beweging
- Organisatorische interventies
- Rol van voeding en beweging
- Mindfulness als preventiestrategie
- Werk-privé balans
- Sociale steun en netwerken
- Ontspanningstechnieken
- Preventieve leefstijlinterventies
- Grenzen stellen en time management
- Risicofactoren voor stress
Inhoud van Les 4
Cognitieve gedragstechnieken- Basisprincipes van cognitieve gedragstherapie (CGT)
- Identificeren van disfunctionele gedachten
- Gedachten uitdagen en herstructureren
- Gedragsactivatie bij stress
- Exposure en habituatie
- Vaardigheden aanleren voor zelfregulatie
- Ontspanningsoefeningen in CGT
- Zelfmonitoring en dagboekgebruik
- Toepassing bij stress en angst
- Evaluatie van CGT-interventies
- Toepassing bij stress en angst
- Zelfmonitoring en dagboekgebruik
- Ontspanningsoefeningen in CGT
- Vaardigheden aanleren voor zelfregulatie
- Exposure en habituatie
- Gedragsactivatie bij stress
- Gedachten uitdagen en herstructureren
- Identificeren van disfunctionele gedachten
Inhoud van Les 5
Mindfulness en ontspanning- Definitie en oorsprong van mindfulness
- Wetenschappelijke onderbouwing
- Basisprincipes van mindfulness-oefeningen
- Ademhalingstechnieken
- Progressieve spierontspanning
- Body scan en bewustwording
- Integratie in dagelijkse routine
- Mindfulness bij stressreductie
- Obstakels bij beoefening
- Effectiviteit en toepassing
- Obstakels bij beoefening
- Mindfulness bij stressreductie
- Integratie in dagelijkse routine
- Body scan en bewustwording
- Progressieve spierontspanning
- Ademhalingstechnieken
- Basisprincipes van mindfulness-oefeningen
- Wetenschappelijke onderbouwing
Inhoud van Les 6
Communicatie en sociale vaardigheden- Basis van effectieve communicatie
- Luistervaardigheden verbeteren
- Grenzen aangeven en respecteren
- Conflictbeheersingstechnieken
- Empathie ontwikkelen
- Assertiviteitstraining
- Feedback geven en ontvangen
- Omgaan met kritiek
- Sociale steun mobiliseren
- Communicatie in stressvolle situaties
- Sociale steun mobiliseren
- Omgaan met kritiek
- Feedback geven en ontvangen
- Assertiviteitstraining
- Empathie ontwikkelen
- Conflictbeheersingstechnieken
- Grenzen aangeven en respecteren
- Luistervaardigheden verbeteren
Inhoud van Les 7
Neurobiologie van stress en emoties- Hersengebieden betrokken bij stress
- Hormonale regulatie bij stress
- Invloed van neuroplasticiteit
- Langdurige effecten van stress op de hersenen
- Neurotransmitters en emoties
- Stress en geheugenfuncties
- Genetische factoren
- Impact van slaap op neurobiologie
- Psychofysiologische meetmethoden
- Praktische implicaties voor interventies
- Psychofysiologische meetmethoden
- Impact van slaap op neurobiologie
- Genetische factoren
- Stress en geheugenfuncties
- Neurotransmitters en emoties
- Langdurige effecten van stress op de hersenen
- Invloed van neuroplasticiteit
- Hormonale regulatie bij stress
Inhoud van Les 8
Psychologische veerkracht- Definitie en belang van veerkracht
- Factoren die veerkracht bevorderen
- Rol van zelfeffectiviteit
- Copingstijlen en aanpassingsvermogen
- Veerkracht bij trauma en verlies
- Sociale en omgevingsfactoren
- Veerkrachtontwikkeling bij jongeren
- Oefeningen ter versterking van veerkracht
- Veerkracht in werkomgevingen
- Onderzoek en evaluatie van veerkrachtinterventies
- Veerkracht in werkomgevingen
- Oefeningen ter versterking van veerkracht
- Veerkrachtontwikkeling bij jongeren
- Sociale en omgevingsfactoren
- Veerkracht bij trauma en verlies
- Copingstijlen en aanpassingsvermogen
- Rol van zelfeffectiviteit
- Factoren die veerkracht bevorderen
Inhoud van Les 9
Psychosociale aspecten van stress- Stress en sociale context
- Invloed van werkdruk en arbeidsomstandigheden
- Stress binnen gezin en familie
- Culturele verschillen in stressbeleving
- Rol van sociaal kapitaal
- Sociaal isolement en stress
- Burn-out en bore-out syndromen
- Impact van technologie en social media
- Preventie van psychosociale risico’s
- Hulpbronnen en ondersteuningssystemen
- Preventie van psychosociale risico’s
- Impact van technologie en social media
- Burn-out en bore-out syndromen
- Sociaal isolement en stress
- Rol van sociaal kapitaal
- Culturele verschillen in stressbeleving
- Stress binnen gezin en familie
- Invloed van werkdruk en arbeidsomstandigheden
Inhoud van Les 10
Evaluatie en monitoring- Methodieken voor evaluatie van stressinterventies
- Meetinstrumenten voor emotieregulatie
- Kwalitatieve versus kwantitatieve data
- Feedback verzamelen van deelnemers
- Resultaatgericht werken
- Data-analyse technieken
- Rapportage en documentatie
- Ethiek en privacy in evaluaties
- Continu verbeteren van interventies
- Toepassen van evaluatiegegevens in praktijk
- Continu verbeteren van interventies
- Ethiek en privacy in evaluaties
- Rapportage en documentatie
- Data-analyse technieken
- Resultaatgericht werken
- Feedback verzamelen van deelnemers
- Kwalitatieve versus kwantitatieve data
- Meetinstrumenten voor emotieregulatie
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!