Opleiding: HBO Ontwikkelingspsychologie (Virtual Classroom)
Wil je begrijpen hoe mensen zich ontwikkelen van de geboorte tot volwassenheid en hoe dit hun gedrag, emoties en leervermogen beïnvloedt? In de opleiding HBO Ontwikkelingspsychologie leer je alles over de verschillende ontwikkelingsfasen en ontdek je hoe cognitieve ontwikkeling, sociaal-emotionele groei en motorische vaardigheden zich stap voor stap ontwikkelen. Je verdiept je in de neurowetenschappelijke basis van gedrag en leert hoe leerpsychologie kan worden toegepast om optimaal te ondersteunen bij leer- en ontwikkelprocessen. Ook krijg je inzicht in psychopathologie in de ontwikkeling, waardoor je signalen van afwijkingen of problemen vroegtijdig kunt herkennen en begrijpen. Familie- en gezinsdynamiek komen uitgebreid aan bod, zodat je ziet hoe opvoeding, relaties en omgevingsfactoren de ontwikkeling beïnvloeden. Culturele en maatschappelijke invloeden worden behandeld, waardoor je leert hoe diversiteit en context een rol spelen in het ontwikkelingsproces. Bovendien ontwikkel je vaardigheden in onderzoeksmethoden in de ontwikkelingspsychologie, waardoor je theorie koppelt aan praktische, evidence-based toepassingen. Met deze opleiding leg je een stevige basis voor een carrière waarin je mensen van alle leeftijden kunt begeleiden, ondersteunen en adviseren bij hun persoonlijke groei en ontwikkeling, terwijl je een diepgaand begrip opbouwt van de complexe interactie tussen brein, gedrag en omgeving.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de verschillende ontwikkelingsfasen en kunt deze toepassen in de praktijk.
- Je analyseert cognitieve ontwikkeling en vertaalt deze naar passende begeleiding.
- Je herkent en ondersteunt sociaal-emotionele ontwikkeling bij diverse doelgroepen.
- Je bent bekend met motorische ontwikkeling en kunt signaleren bij afwijkingen.
- Je legt de neurowetenschappelijke basis van ontwikkeling uit en past deze kennis toe.
- Je past principes uit de leerpsychologie toe om leerprocessen te optimaliseren.
- Je herkent psychopathologie binnen ontwikkelingsprocessen en weet hiermee om te gaan.
- Je onderzoekt familie- en gezinsdynamiek en houdt rekening met culturele en maatschappelijke invloeden.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Ontwikkelingsfasen- Prenatale ontwikkeling
- Baby- en peuterfase
- Kleutertijd
- Schoolleeftijd
- Adolescentie
- Vroege volwassenheid
- Middenvolwassenheid
- Late volwassenheid
- Ouderdom
- Levensloopbenadering
- Ouderdom
- Late volwassenheid
- Middenvolwassenheid
- Vroege volwassenheid
- Adolescentie
- Schoolleeftijd
- Kleutertijd
- Baby- en peuterfase
Inhoud van Les 2
Cognitieve ontwikkeling- Perceptie en aandacht
- Geheugenontwikkeling
- Probleemoplossend vermogen
- Taalontwikkeling
- Intelligentie en denken
- Executieve functies
- Metacognitie
- Creativiteit en verbeelding
- Invloed van onderwijs
- Cognitieve achterstanden
- Invloed van onderwijs
- Creativiteit en verbeelding
- Metacognitie
- Executieve functies
- Intelligentie en denken
- Taalontwikkeling
- Probleemoplossend vermogen
- Geheugenontwikkeling
Inhoud van Les 3
Sociaal-emotionele ontwikkeling- Hechtingstheorieën
- Emotieregulatie
- Zelfconcept en zelfwaardering
- Empathieontwikkeling
- Sociale vaardigheden
- Vriendschappen en groepsvorming
- Identiteitsontwikkeling
- Omgaan met stress en frustratie
- Invloed van gezin en omgeving
- Psychosociale problemen
- Invloed van gezin en omgeving
- Omgaan met stress en frustratie
- Identiteitsontwikkeling
- Vriendschappen en groepsvorming
- Sociale vaardigheden
- Empathieontwikkeling
- Zelfconcept en zelfwaardering
- Emotieregulatie
Inhoud van Les 4
Motorische ontwikkeling- Groeipatronen
- Fijne motoriek
- Grove motoriek
- Motorische mijlpalen
- Invloed van spel en beweging
- Motorische coördinatie
- Motorische problemen
- Neuro-motorische ontwikkeling
- Bewegingsstimulatie
- Motoriek en leren
- Bewegingsstimulatie
- Neuro-motorische ontwikkeling
- Motorische problemen
- Motorische coördinatie
- Invloed van spel en beweging
- Motorische mijlpalen
- Grove motoriek
- Fijne motoriek
Inhoud van Les 5
Neurowetenschappelijke basis- Hersenen en zenuwstelsel
- Neuroplasticiteit
- Hersengebieden en functies
- Sensorische systemen
- Neurotransmitters
- Ontwikkeling van het brein
- Invloed van genetica
- Effecten van stress op hersenen
- Neurologische aandoeningen
- Hersenontwikkeling en gedrag
- Neurologische aandoeningen
- Effecten van stress op hersenen
- Invloed van genetica
- Ontwikkeling van het brein
- Neurotransmitters
- Sensorische systemen
- Hersengebieden en functies
- Neuroplasticiteit
Inhoud van Les 6
Leerpsychologie- Klassieke conditionering
- Operante conditionering
- Observatie- en imitatieleren
- Motivationele factoren
- Zelfregulatie van leren
- Leren in sociale context
- Leerstijlen en -strategieën
- Feedback en beloning
- Leerproblemen en interventies
- Onderwijskundige toepassingen
- Leerproblemen en interventies
- Feedback en beloning
- Leerstijlen en -strategieën
- Leren in sociale context
- Zelfregulatie van leren
- Motivationele factoren
- Observatie- en imitatieleren
- Operante conditionering
Inhoud van Les 7
Psychopathologie in de ontwikkeling- Veelvoorkomende stoornissen
- ADHD en ADD
- Autismespectrumstoornissen
- Angststoornissen
- Depressie bij jongeren
- Gedragsstoornissen
- Traumagerelateerde problemen
- Diagnostiek en classificatie
- Behandelingsmogelijkheden
- Preventie en vroegsignalering
- Behandelingsmogelijkheden
- Diagnostiek en classificatie
- Traumagerelateerde problemen
- Gedragsstoornissen
- Depressie bij jongeren
- Angststoornissen
- Autismespectrumstoornissen
- ADHD en ADD
Inhoud van Les 8
Familie- en gezinsdynamiek- Opvoedingsstijlen
- Rol van ouders en verzorgers
- Broers en zussenrelaties
- Invloed van echtscheiding
- Gezinsstructuren en culturen
- Communicatie binnen het gezin
- Sociale steunnetwerken
- Conflicthantering
- Gezinsstress en coping
- Intergenerationele overdracht
- Gezinsstress en coping
- Conflicthantering
- Sociale steunnetwerken
- Communicatie binnen het gezin
- Gezinsstructuren en culturen
- Invloed van echtscheiding
- Broers en zussenrelaties
- Rol van ouders en verzorgers
Inhoud van Les 9
Culturele en maatschappelijke invloeden- Cultuur en identiteit
- Socialisatieprocessen
- Diversiteit en inclusie
- Migratie en acculturatie
- Media-invloed op ontwikkeling
- Sociaal-economische factoren
- Genderrollen en ontwikkeling
- Onderwijs en kansenongelijkheid
- Religie en waarden
- Maatschappelijke trends en impact
- Religie en waarden
- Onderwijs en kansenongelijkheid
- Genderrollen en ontwikkeling
- Sociaal-economische factoren
- Media-invloed op ontwikkeling
- Migratie en acculturatie
- Diversiteit en inclusie
- Socialisatieprocessen
Inhoud van Les 10
Onderzoeksmethoden in de ontwikkelingspsychologie- Kwantitatieve methoden
- Kwalitatieve methoden
- Experimenteel onderzoek
- Observationele technieken
- Longitudinaal en cross-sectioneel onderzoek
- Data-analyse en statistiek
- Validiteit en betrouwbaarheid
- Ethische aspecten van onderzoek
- Rapporteren en presenteren
- Toepassing van onderzoeksresultaten
- Rapporteren en presenteren
- Ethische aspecten van onderzoek
- Validiteit en betrouwbaarheid
- Data-analyse en statistiek
- Longitudinaal en cross-sectioneel onderzoek
- Observationele technieken
- Experimenteel onderzoek
- Kwalitatieve methoden
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!