Opleiding: HBO Marketing en promotie in de winkel (Virtual Classroom)

Wil je alles leren over hoe je klanten aantrekt, beïnvloedt en behoudt? Met de opleiding HBO Marketing en promotie in de winkel ontdek je hoe je consumentengedrag analyseert en inzet om je marketingstrategie te versterken. Je leert hoe je een merk onderscheidend positioneert in een concurrerende markt en hoe je met een doordachte winkelinrichting de beleving van je klant optimaliseert. Prijsstrategie komt uitgebreid aan bod zodat je precies weet hoe je de juiste prijs kunt bepalen om zowel omzet als klanttevredenheid te vergroten. Daarnaast verdiep je je in winkelpromotie en branding en ontdek je hoe je campagnes opzet die zowel online als offline naadloos met elkaar zijn verbonden. Je leert effectieve reclamestrategieën ontwikkelen die de aandacht van je doelgroep trekken en hen verleiden om te kiezen voor jouw merk. Ook klantcommunicatie speelt een grote rol: je leert hoe je op de juiste manier in contact blijft met je klanten en hoe je loyaliteit opbouwt. Met behulp van data-analyse in marketing leer je trends herkennen, resultaten meten en strategieën voortdurend verbeteren. Na deze opleiding ben je klaar om winkels en merken sterker in de markt te zetten met creatieve en resultaatgerichte marketing- en promotieplannen.

Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.

Voor wie?

Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.

Vooropleiding

Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.

Voorbereiding

De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.

Leerdoelen

  • Je analyseert consumentengedrag om klantbehoeften en aankoopgedrag te begrijpen en toe te passen in marketingbeslissingen.
  • Je past positioneringsstrategieën toe om een merk of winkel effectief te onderscheiden binnen de markt.
  • Je beoordeelt en optimaliseert winkelinrichting met het oog op klantbeleving en verkoopstimulatie.
  • Je ontwikkelt en evalueert prijsstrategieën die aansluiten bij marktpositie, doelgroep en concurrentie.
  • Je zet effectieve winkelpromoties in om klantinteresse te wekken en verkoop te verhogen.
  • Je bouwt aan merkidentiteit en branding met consistente visuele en inhoudelijke communicatie.
  • Je integreert online en offline kanalen om een naadloze klantreis en winkelervaring te creëren.
  • Je stelt reclamestrategieën op die aansluiten bij doelgroep, medium en boodschap, met aandacht voor effectiviteit en merkconsistentie.

Programma

Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:

Inhoud van Les 1

Consumentengedrag
  • Wat beïnvloedt koopgedrag?
    • Verschil tussen rationeel en emotioneel koopgedrag
      • Klantreis (customer journey) in de winkel
        • Invloed van zintuigen op winkelbeleving
          • Behoeften van doelgroepen herkennen
            • Besluitvormingsproces van de consument
              • Trends in consumentengedrag
                • Cultuur en consumentengedrag
                  • Klanttevredenheid en loyaliteit
                    • Toepassing van persona’s in marketing

Inhoud van Les 2

Positionering
  • Wat is positionering?
    • Unieke waardepropositie bepalen
      • Doelgroepsegmentatie
        • Concurrentieanalyse
          • Marktpositionering versus productpositionering
            • Positioneringsmatrix gebruiken
              • Imago en identiteit
                • Herpositionering in de praktijk
                  • Relevantie van merkbelofte
                    • Voorbeelden van sterke positionering

Inhoud van Les 3

Winkelinrichting
  • Belang van winkelindeling
    • Routing en loopstromen
      • Visuele hiërarchie
        • Kleurgebruik en verlichting
          • Schappenplanning en productplaatsing
            • Invloed van muziek en geur
              • Winkelformules analyseren
                • Seizoensgebonden inrichting
                  • Gebruik van digitale schermen
                    • Impact op impulsaankopen

Inhoud van Les 4

Prijsstrategie
  • Wat is prijsstrategie?
    • Psychologische prijsstelling
      • Kortingen en aanbiedingen
        • Prijs-kwaliteitverhouding
          • Concurrentiegebaseerde prijsstelling
            • Waardegerichte prijsbepaling
              • Prijselasticiteit uitleggen
                • Prijstesten uitvoeren
                  • Introductieprijzen
                    • Bundel- en abonnementsprijzen

Inhoud van Les 5

Winkelpromotie
  • Doel van winkelpromotie
    • Soorten promotieacties
      • Flyers en folders ontwerpen
        • Instore displays en POS-materiaal
          • Tijdelijke acties organiseren
            • Promotieplanning maken
              • Samenwerking met leveranciers
                • Evaluatie van promotie-effecten
                  • Call-to-action technieken
                    • Online promotie binnen fysieke winkels

Inhoud van Les 6

Branding
  • Wat is branding?
    • Merkidentiteit ontwikkelen
      • Visuele elementen van een merk
        • Merkwaarden formuleren
          • Merkconsistentie in communicatie
            • Herkenbaarheid verhogen
              • Rebranding uitleggen
                • Co-branding in de winkelpraktijk
                  • Storytelling als brandingtool
                    • Merkloyaliteit stimuleren

Inhoud van Les 7

Online en offline integratie
  • Multichannel versus omnichannel
    • Click & collect systemen
      • Online promotie lokt winkelbezoek
        • Social media koppelen aan winkelacties
          • QR-codes in de winkel gebruiken
            • Mobiele apps en loyaliteit
              • Voorraadinformatie online tonen
                • Gebruikerservaring op website
                  • Samenhang in communicatiekanalen
                    • Data verzamelen uit beide kanalen

Inhoud van Les 8

Reclamestrategie
  • Wat is een reclamestrategie?
    • Doelgroepgericht adverteren
      • Verschil tussen awareness en conversie
        • Keuze van mediakanalen
          • Opbouw van een reclamecampagne
            • Wetgeving rondom reclame
              • A/B testen van boodschappen
                • Gebruik van influencers in retail
                  • Storytelling in advertenties
                    • Evalueren van reclamecampagnes

Inhoud van Les 9

Klantcommunicatie
  • Verbaal en non-verbaal contact
    • Klantgericht schrijven
      • Vragen stellen en actief luisteren
        • Omgaan met klachten
          • Servicegericht taalgebruik
            • Werken met scripts en formats
              • Klantenbinding via communicatie
                • Communicatie via e-mail en chat
                  • Taalgebruik op promotiemateriaal
                    • Feedback vragen aan klanten

Inhoud van Les 10

Data-analyse in marketing
  • Wat is data-analyse?
    • Verzamelen van klantgegevens
      • Toepassing van KPI’s
        • Conversiepercentages meten
          • Analyseren van promotieacties
            • Gebruik van dashboards
              • Werken met Excel voor analyses
                • Online gedrag meten (bijv. heatmaps)
                  • Rapporteren aan stakeholders
                    • Data gebruiken voor besluitvorming

Certificaat

Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!

Meer...
€1.995
ex. BTW
Aangeboden door
Go2Lean
Onderwerp
Consumentengedrag
Marketing
Niveau
Looptijd
3 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Max: 99
Tijdstip
Overdag
Keurmerken aanbieder
CRKBO zonder BTW vrijstelling
Erkend keurmerk
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
UWV scholingsvoucher