Opleiding: HBO Crisisinterventie (Virtual Classroom)
Wil je leren adequaat en daadkrachtig reageren in acute en stressvolle situaties, dan is de HBO-opleiding Crisisinterventie ideaal voor jou. Je ontwikkelt vaardigheden in crisisherkenning zodat je signalen van dreigende escalatie tijdig herkent en effectief kunt handelen. Door gerichte gespreksvoering leer je helder en empathisch communiceren met mensen in crisis, terwijl je psychologische basiskennis je helpt de onderliggende oorzaken en gedragingen te begrijpen. Je krijgt inzicht in juridische kaders, zodat je handelen altijd binnen de wet blijft, en je leert samenwerken binnen multidisciplinaire teams, waarbij je effectief schakelt met collega’s van verschillende disciplines. Interculturele sensitiviteit staat centraal, waardoor je in staat bent om rekening te houden met diverse achtergronden en normen. Je verdiept je in ethiek en professioneel handelen, zodat je keuzes verantwoord en zorgvuldig maakt, en je leert crisisinterventie toe te passen bij specifieke doelgroepen zoals jongeren, ouderen of mensen met psychische problemen. Acute besluitvorming en handelen worden getraind zodat je snel en adequaat reageert onder druk, en je leert ook het belang van nazorg en follow-up om blijvende ondersteuning en herstel te waarborgen. Deze opleiding maakt je klaar om zelfverzekerd, professioneel en impactvol op te treden wanneer elke seconde telt.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Crisisherkenning toepassen in verschillende praktijkcontexten.
- Effectief gespreksvoering voeren tijdens crisissituaties.
- Psychologische basiskennis inzetten om crisissituaties beter te begrijpen.
- De relevante juridische kaders rondom crisisopvang kennen en toepassen.
- Multidisciplinaire samenwerking stimuleren en benutten in crisissituaties.
- Interculturele sensitiviteit toepassen bij crisisinterventies.
- Ethiek en professioneel handelen waarborgen tijdens crisissituaties.
- Crisisinterventie adequaat uitvoeren bij specifieke doelgroepen.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Crisisherkenning- Definitie en kenmerken van een crisis
- Verschillende soorten crisissituaties (persoonlijk, sociaal, maatschappelijk)
- Signaleren van risicofactoren en triggers
- Observatie- en analysevaardigheden
- Het herkennen van acute stressreacties
- Basisprincipes van psychotrauma
- Gebruik van screeningsinstrumenten
- Interculturele verschillen in crisisbeleving
- Grens tussen crisis en psychiatrische stoornissen
- Praktijkvoorbeelden van crisisherkenning
- Grens tussen crisis en psychiatrische stoornissen
- Interculturele verschillen in crisisbeleving
- Gebruik van screeningsinstrumenten
- Basisprincipes van psychotrauma
- Het herkennen van acute stressreacties
- Observatie- en analysevaardigheden
- Signaleren van risicofactoren en triggers
- Verschillende soorten crisissituaties (persoonlijk, sociaal, maatschappelijk)
Inhoud van Les 2
Gespreksvoering in crisissituaties- Basisprincipes van gespreksvoering bij acute stress
- Actief luisteren en samenvatten
- Omgaan met emoties en paniek
- Structuur aanbrengen in een crisissituatie
- Beheersing van eigen emoties als hulpverlener
- Gesprekken voeren met meerdere betrokkenen tegelijk
- Non-verbale communicatie in crisissituaties
- Gebruik van de-escalerende gesprekstechnieken
- Grenzen stellen in het gesprek
- Oefenen van gespreksvaardigheden aan de hand van casussen
- Grenzen stellen in het gesprek
- Gebruik van de-escalerende gesprekstechnieken
- Non-verbale communicatie in crisissituaties
- Gesprekken voeren met meerdere betrokkenen tegelijk
- Beheersing van eigen emoties als hulpverlener
- Structuur aanbrengen in een crisissituatie
- Omgaan met emoties en paniek
- Actief luisteren en samenvatten
Inhoud van Les 3
Psychologische basiskennis- Inleiding in de psychologie
- Stress en copingstrategieën
- De werking van het zenuwstelsel bij crisis
- Emotieregulatie en veerkracht
- Hechting en trauma
- Ontwikkelingspsychologie en crisisgevoeligheid
- Persoonlijkheidsstoornissen en crisissituaties
- Basis van psychopathologie
- Cognitieve gedragspatronen tijdens een crisis
- Toepassing van psychologische kennis in de praktijk
- Cognitieve gedragspatronen tijdens een crisis
- Basis van psychopathologie
- Persoonlijkheidsstoornissen en crisissituaties
- Ontwikkelingspsychologie en crisisgevoeligheid
- Hechting en trauma
- Emotieregulatie en veerkracht
- De werking van het zenuwstelsel bij crisis
- Stress en copingstrategieën
Inhoud van Les 4
Juridische kaders- Rechten en plichten van cliënten in crisis
- Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz)
- Wet op de jeugdzorg in crisissituaties
- Privacy en beroepsgeheim in acute situaties
- Melden van acute bedreiging of gevaar
- Werken binnen het juridische kader van crisisopvang
- Aansprakelijkheid van hulpverleners
- Samenwerking met politie en justitie
- Beoordeling van wilsbekwaamheid
- Casuïstiek rond juridische dilemma’s
- Beoordeling van wilsbekwaamheid
- Samenwerking met politie en justitie
- Aansprakelijkheid van hulpverleners
- Werken binnen het juridische kader van crisisopvang
- Melden van acute bedreiging of gevaar
- Privacy en beroepsgeheim in acute situaties
- Wet op de jeugdzorg in crisissituaties
- Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz)
Inhoud van Les 5
Multidisciplinaire samenwerking- Rollen van verschillende professionals in crisissituaties
- Werken binnen crisisteams
- Overdracht en communicatie tussen instanties
- Verantwoordelijkheden en bevoegdheden
- Samenwerking met politie, GGZ, huisarts, en maatschappelijk werk
- Crisisprotocol binnen organisaties
- Grenzen aan samenwerking
- Gebruik van digitale communicatiemiddelen
- Evaluatie van samenwerking na afloop
- Oefening in coördinatie van crisisteams
- Evaluatie van samenwerking na afloop
- Gebruik van digitale communicatiemiddelen
- Grenzen aan samenwerking
- Crisisprotocol binnen organisaties
- Samenwerking met politie, GGZ, huisarts, en maatschappelijk werk
- Verantwoordelijkheden en bevoegdheden
- Overdracht en communicatie tussen instanties
- Werken binnen crisisteams
Inhoud van Les 6
Interculturele sensitiviteit- Verschillen in crisisbeleving tussen culturen
- Communicatiestijlen in diverse culturen
- Culturele normen rond psychische nood
- Omgaan met taalbarrières in crisisgesprekken
- Respectvol reageren op culturele opvattingen
- Signaleren van cultureel bepaalde risicofactoren
- Relatie tussen migratie, trauma en crisis
- Inzetten van tolken en cultuurcoaches
- Kritisch reflecteren op eigen culturele bril
- Casuïstiek rond cultuur en crisis
- Kritisch reflecteren op eigen culturele bril
- Inzetten van tolken en cultuurcoaches
- Relatie tussen migratie, trauma en crisis
- Signaleren van cultureel bepaalde risicofactoren
- Respectvol reageren op culturele opvattingen
- Omgaan met taalbarrières in crisisgesprekken
- Culturele normen rond psychische nood
- Communicatiestijlen in diverse culturen
Inhoud van Les 7
Ethiek en professioneel handelen- Waarden en normen in crisisinterventie
- Dilemma’s bij besluitvorming onder druk
- Respect voor autonomie versus bescherming
- Professionele distantie en nabijheid
- Vertrouwelijkheid en integriteit
- Zelfreflectie op professioneel handelen
- Omgaan met morele stress
- Collegiale consultatie bij ethische dilemma’s
- Ethiek in acute beslissituaties
- Casuïstiekbespreking en moreel beraad
- Ethiek in acute beslissituaties
- Collegiale consultatie bij ethische dilemma’s
- Omgaan met morele stress
- Zelfreflectie op professioneel handelen
- Vertrouwelijkheid en integriteit
- Professionele distantie en nabijheid
- Respect voor autonomie versus bescherming
- Dilemma’s bij besluitvorming onder druk
Inhoud van Les 8
Crisisinterventie bij specifieke doelgroepen- Kinderen en jongeren in crisis
- Ouderen in crisissituaties
- Mensen met een verstandelijke beperking
- Personen met psychiatrische problematiek
- Slachtoffers van huiselijk geweld
- Personen met verslavingsproblematiek
- Vluchtelingen en asielzoekers
- Mensen in armoedesituaties
- Suïcidale personen
- Seksueel misbruik en acute opvang
- Suïcidale personen
- Mensen in armoedesituaties
- Vluchtelingen en asielzoekers
- Personen met verslavingsproblematiek
- Slachtoffers van huiselijk geweld
- Personen met psychiatrische problematiek
- Mensen met een verstandelijke beperking
- Ouderen in crisissituaties
Inhoud van Les 9
Acute besluitvorming en handelen- Inschatten van ernst en urgentie
- Prioriteren van interventies
- Maken van een veiligheidsplan
- Inschakelen van hulpdiensten
- Keuzes maken onder druk
- Evalueren van risico’s voor betrokkenen
- Documenteren van genomen besluiten
- Terugkoppeling naar betrokkenen
- Reflecteren op eigen handelen
- Oefenen met scenario’s en tijdsdruk
- Reflecteren op eigen handelen
- Terugkoppeling naar betrokkenen
- Documenteren van genomen besluiten
- Evalueren van risico’s voor betrokkenen
- Keuzes maken onder druk
- Inschakelen van hulpdiensten
- Maken van een veiligheidsplan
- Prioriteren van interventies
Inhoud van Les 10
Nazorg en follow-up- Afronden van het crisiscontact
- Evaluatie met de cliënt en betrokkenen
- Doorverwijzing naar passende hulp
- Monitoren van herstel
- Voorkomen van herhaling van crisis
- Betrekken van het netwerk in nazorg
- Verwerken van traumatische ervaringen
- Communicatie met ketenpartners over vervolgtraject
- Registratie en rapportage van nazorgtrajecten
- Reflectie en intervisie na casuïstiek
- Registratie en rapportage van nazorgtrajecten
- Communicatie met ketenpartners over vervolgtraject
- Verwerken van traumatische ervaringen
- Betrekken van het netwerk in nazorg
- Voorkomen van herhaling van crisis
- Monitoren van herstel
- Doorverwijzing naar passende hulp
- Evaluatie met de cliënt en betrokkenen
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!