Opleiding: HBO Omgaan met traumatische ervaringen (Virtual Classroom)
Ontdek hoe je mensen effectief kunt begeleiden die traumatische ervaringen hebben meegemaakt met de HBO-opleiding Omgaan met traumatische ervaringen, waarin je leert psychotrauma en de stressrespons diepgaand te begrijpen en de gevolgen van trauma op gedrag en functioneren te herkennen. Je ontwikkelt vaardigheden om cliënten in crisissituaties met rust en deskundigheid te ondersteunen, waarbij communicatie in traumagevoelige contexten centraal staat. Je krijgt inzicht in juridische en ethische aspecten en leert hoe culturele perspectieven het herstel en de beleving van trauma beïnvloeden. Daarnaast leer je systeemgericht te werken, zodat je zowel het individu als de omgeving effectief kunt betrekken bij herstelprocessen, en pas je herstelondersteunende benaderingen toe die aansluiten bij de unieke situatie van iedere cliënt. Zelfzorg en professionele weerbaarheid komen uitgebreid aan bod, zodat je als professional stevig en veerkrachtig kunt opereren. Door continu te reflecteren en je professionele ontwikkeling te stimuleren, vergroot je je competenties en zelfvertrouwen in het omgaan met complexe traumagerelateerde situaties. Deze opleiding biedt een krachtige combinatie van theorie en praktijk, zodat je direct impact kunt maken en bijdraagt aan het herstel en welzijn van mensen die ingrijpende ervaringen hebben doorgemaakt. Kies voor deze opleiding en ontwikkel jezelf tot een deskundige, empathische en veerkrachtige professional in het begeleiden van traumapatiënten.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de basisprincipes van psychotrauma en de stressrespons en kunt deze toepassen in de praktijk.
- Je herkent de gevolgen van trauma op gedrag en functioneren van cliënten en weet hier adequaat op te reageren.
- Je gaat effectief om met cliënten in crisissituaties, waarbij je kalmte en veiligheid bevordert.
- Je past communicatietechnieken toe die geschikt zijn voor traumagevoelige contexten om vertrouwen op te bouwen.
- Je kent de juridische en ethische aspecten rondom traumazorg en handelt hier volgens richtlijnen.
- Je houdt rekening met culturele perspectieven op trauma en past je aanpak hierop aan.
- Je ontwikkelt zelfzorgstrategieën en versterkt je professionele weerbaarheid om duurzaam te kunnen werken.
- Je werkt systeemgericht bij trauma, ondersteunt herstelprocessen en reflecteert op je eigen professionele ontwikkeling.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Psychotrauma en stressrespons- Definitie van trauma en soorten trauma’s
- Acute stressreacties vs. posttraumatische stressstoornis (PTSS)
- Neurobiologische processen bij trauma
- Vecht-, vlucht- en bevriesreacties
- Chronische stress en lichamelijke gevolgen
- Traumatische herinneringen en flashbacks
- Trauma bij kinderen en volwassenen
- Risicofactoren voor traumaontwikkeling
- Copingstrategieën en veerkracht
- Diagnostiek en signalering van trauma
- Copingstrategieën en veerkracht
- Risicofactoren voor traumaontwikkeling
- Trauma bij kinderen en volwassenen
- Traumatische herinneringen en flashbacks
- Chronische stress en lichamelijke gevolgen
- Vecht-, vlucht- en bevriesreacties
- Neurobiologische processen bij trauma
- Acute stressreacties vs. posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Inhoud van Les 2
Gevolgen van trauma op gedrag en functioneren- Emotionele gevolgen zoals angst en depressie
- Gedragsveranderingen en impulsbeheersing
- Vermijdingsgedrag en sociale terugtrekking
- Impact op zelfbeeld en zelfvertrouwen
- Moeilijkheden in relaties en binding
- Lichamelijke klachten zonder medische oorzaak
- Middelengebruik als overlevingsmechanisme
- Slachtofferschap en slachtofferdynamiek
- Suïcidale gedachten en gedrag
- Traumagerelateerde stoornissen (zoals dissociatie)
- Suïcidale gedachten en gedrag
- Slachtofferschap en slachtofferdynamiek
- Middelengebruik als overlevingsmechanisme
- Lichamelijke klachten zonder medische oorzaak
- Moeilijkheden in relaties en binding
- Impact op zelfbeeld en zelfvertrouwen
- Vermijdingsgedrag en sociale terugtrekking
- Gedragsveranderingen en impulsbeheersing
Inhoud van Les 3
Omgaan met cliënten in crisissituaties- Herkennen van crisissignalen
- Verbaal en non-verbaal de-escaleren
- Grenzen stellen en veiligheid bewaken
- Vertrouwen opbouwen onder druk
- Basisprincipes van crisiscommunicatie
- Doelgericht vragen stellen
- Observeren en rapporteren onder stress
- Omgaan met agressie en weerstand
- Samenwerken met ketenpartners in crisissituaties
- Nazorg na een crisis
- Samenwerken met ketenpartners in crisissituaties
- Omgaan met agressie en weerstand
- Observeren en rapporteren onder stress
- Doelgericht vragen stellen
- Basisprincipes van crisiscommunicatie
- Vertrouwen opbouwen onder druk
- Grenzen stellen en veiligheid bewaken
- Verbaal en non-verbaal de-escaleren
Inhoud van Les 4
Communicatie in traumagevoelige contexten- Empathisch luisteren en spiegelen
- Taalgebruik en toon bij traumaverwerking
- Herkennen van verbale en non-verbale signalen
- Transparant communiceren over hulpverlening
- Vertrouwen opbouwen in kwetsbare situaties
- Grenzen in communicatie bewaken
- Psycho-educatie bieden op B1/B2-niveau
- Zelfonthulling en professioneel gedrag
- Gesprekstechnieken bij moeilijke onderwerpen
- Communicatie met familie en naasten
- Gesprekstechnieken bij moeilijke onderwerpen
- Zelfonthulling en professioneel gedrag
- Psycho-educatie bieden op B1/B2-niveau
- Grenzen in communicatie bewaken
- Vertrouwen opbouwen in kwetsbare situaties
- Transparant communiceren over hulpverlening
- Herkennen van verbale en non-verbale signalen
- Taalgebruik en toon bij traumaverwerking
Inhoud van Les 5
Juridische en ethische aspecten- Privacy en beroepsgeheim
- Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
- Ingrijpende beslissingen en wilsbekwaamheid
- Dwang en drang: wanneer en hoe toepassen
- Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
- Zorg- en hulpverleningsprotocollen
- Rechten van slachtoffers en cliënten
- Klachtenprocedures en tuchtrecht
- Ethische dilemma’s in traumazorg
- Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
- Ethische dilemma’s in traumazorg
- Klachtenprocedures en tuchtrecht
- Rechten van slachtoffers en cliënten
- Zorg- en hulpverleningsprotocollen
- Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
- Dwang en drang: wanneer en hoe toepassen
- Ingrijpende beslissingen en wilsbekwaamheid
- Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Inhoud van Les 6
Culturele perspectieven op trauma- Culturele verschillen in traumabeleving
- Invloed van religie en spiritualiteit
- Taalbarrières en trauma-uitingen
- Gender en traumatische ervaringen
- Vluchtelingen en oorlogstrauma
- Transculturele communicatie
- Stigmatisering en taboes
- Familie- en groepsdynamieken
- Cultureel sensitief handelen
- Interculturele casuïstiek
- Cultureel sensitief handelen
- Familie- en groepsdynamieken
- Stigmatisering en taboes
- Transculturele communicatie
- Vluchtelingen en oorlogstrauma
- Gender en traumatische ervaringen
- Taalbarrières en trauma-uitingen
- Invloed van religie en spiritualiteit
Inhoud van Les 7
Zelfzorg en professionele weerbaarheid- Herkennen van secundaire traumatisering
- Burn-outpreventie bij hulpverleners
- Grenzen stellen in het werk
- Reflecteren op eigen ervaringen en triggers
- Collegiale ondersteuning en intervisie
- Ontwikkelen van veerkracht
- Werk-privébalans bewaken
- Mindfulness en stressreductie
- Omgaan met machteloosheid
- Nazorg voor hulpverleners na traumatische casussen
- Omgaan met machteloosheid
- Mindfulness en stressreductie
- Werk-privébalans bewaken
- Ontwikkelen van veerkracht
- Collegiale ondersteuning en intervisie
- Reflecteren op eigen ervaringen en triggers
- Grenzen stellen in het werk
- Burn-outpreventie bij hulpverleners
Inhoud van Les 8
Systeemgericht werken bij trauma- Betrekken van het netwerk van de cliënt
- Rol van gezin, school en werk
- Systeemtheoretisch denken
- Loyaliteiten binnen systemen
- Patronen en herhaling van trauma
- Gezinsinterventies en betrokkenheid
- Samenwerking met jeugdzorg en GGZ
- Verstoorde hechting binnen het systeem
- Intergenerationeel trauma
- Netwerkondersteuning en herstelgerichte zorg
- Intergenerationeel trauma
- Verstoorde hechting binnen het systeem
- Samenwerking met jeugdzorg en GGZ
- Gezinsinterventies en betrokkenheid
- Patronen en herhaling van trauma
- Loyaliteiten binnen systemen
- Systeemtheoretisch denken
- Rol van gezin, school en werk
Inhoud van Les 9
Herstelondersteunende benadering- Hoop, perspectief en regie centraal stellen
- Herstel als persoonlijk proces
- Empowerment en zelfinzicht stimuleren
- Werken vanuit de kracht van de cliënt
- Samen doelen formuleren
- Veilige en stabiele omgeving creëren
- Normaliseren van klachten en reacties
- Oog voor zingeving en betekenisgeving
- Werken met ervaringsdeskundigheid
- Ondersteunen van maatschappelijke participatie
- Werken met ervaringsdeskundigheid
- Oog voor zingeving en betekenisgeving
- Normaliseren van klachten en reacties
- Veilige en stabiele omgeving creëren
- Samen doelen formuleren
- Werken vanuit de kracht van de cliënt
- Empowerment en zelfinzicht stimuleren
- Herstel als persoonlijk proces
Inhoud van Les 10
Reflectie en professionele ontwikkeling- Kritisch denken over eigen handelen
- Leren van feedback en supervisie
- Observeren en analyseren van casuïstiek
- Onderbouwd rapporteren en documenteren
- Reflecteren op ethische keuzes
- In kaart brengen van leerbehoeften
- Beroepshouding en professionele identiteit
- Zelfevaluatie en leerdoelen formuleren
- Inzetten van reflectie-instrumenten
- Praktijkonderzoek gericht op verbetering
- Inzetten van reflectie-instrumenten
- Zelfevaluatie en leerdoelen formuleren
- Beroepshouding en professionele identiteit
- In kaart brengen van leerbehoeften
- Reflecteren op ethische keuzes
- Onderbouwd rapporteren en documenteren
- Observeren en analyseren van casuïstiek
- Leren van feedback en supervisie
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!