Opleiding: HBO Psychologie in de zorg (Virtual Classroom)
Verdiep je in de fascinerende wereld van menselijk gedrag en geestelijke gezondheid met de HBO-opleiding Psychologie in de zorg en ontwikkel de kennis en vaardigheden die nodig zijn om mensen effectief te ondersteunen. Leer over ontwikkelingspsychologie en begrijp hoe mensen zich ontwikkelen van kindertijd tot ouderdom, terwijl klinische psychopathologie je inzicht geeft in psychische stoornissen en complexe gedragsproblemen. Bestudeer neuropsychologie en ontdek hoe hersenfuncties emoties en gedrag beïnvloeden, en pas gedragspsychologie toe om patronen te herkennen en te doorbreken. Met psychodiagnostiek leer je betrouwbare analyses te maken die cruciaal zijn voor begeleiding en behandeling, en klinische communicatie helpt je om effectief te communiceren met cliënten, collega’s en andere professionals. Gezondheidspsychologie leert je hoe je mentale en fysieke gezondheid kunt bevorderen en psychische klachten kunt voorkomen. Verken de toepassing van forensische psychologie binnen het rechtssysteem en verdiep je in psychiatrische zorgverlening om cliënten met complexe problematiek professioneel te ondersteunen. Door onderzoeksmethoden toe te passen leer je evidence-based te werken en je bevindingen direct in de praktijk te benutten. Deze opleiding biedt jou de kans om een betekenisvolle bijdrage te leveren in diverse zorgsettings, je professioneel te ontwikkelen en de mentale gezondheid van mensen duurzaam te verbeteren, zodat jij een waardevolle spil bent in de wereld van psychologie en zorg.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je leert de theorieën en stadia van ontwikkelingspsychologie toepassen op verschillende levensfasen.
- Je krijgt inzicht in klinische psychopathologie en leert psychische stoornissen herkennen en begrijpen.
- Je bestudeert de werking van de hersenen en neurologische processen binnen neuropsychologie.
- Je onderzoekt gedragspsychologie om menselijk gedrag en onderliggende factoren te analyseren.
- Je ontwikkelt vaardigheden in psychodiagnostiek voor het vaststellen van psychische aandoeningen.
- Je verbetert klinische communicatie om effectief te communiceren met cliënten en zorgprofessionals.
- Je verdiept je in gezondheidspsychologie om psychologische aspecten van gezondheid en ziekte te begrijpen.
- Je maakt kennis met forensische psychologie en psychiatrische zorgverlening binnen juridische contexten.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Ontwikkelingspsychologie- Stadia van cognitieve ontwikkeling
- Sociale ontwikkeling in verschillende leeftijdsgroepen
- Emotionele ontwikkeling bij kinderen en volwassenen
- Invloed van gezin en omgeving op ontwikkeling
- Risicofactoren voor ontwikkelingsstoornissen
- Normale versus afwijkende ontwikkeling
- Psychologische tests voor ontwikkelingsmetingen
- Effecten van trauma op ontwikkeling
- Interventies bij ontwikkelingsproblemen
- Ontwikkelingspsychologie in de zorgpraktijk
- Interventies bij ontwikkelingsproblemen
- Effecten van trauma op ontwikkeling
- Psychologische tests voor ontwikkelingsmetingen
- Normale versus afwijkende ontwikkeling
- Risicofactoren voor ontwikkelingsstoornissen
- Invloed van gezin en omgeving op ontwikkeling
- Emotionele ontwikkeling bij kinderen en volwassenen
- Sociale ontwikkeling in verschillende leeftijdsgroepen
Inhoud van Les 2
Klinische Psychopathologie- Diagnose van psychische stoornissen
- Angststoornissen en depressies
- Persoonlijkheidsstoornissen
- Psychotische stoornissen
- Neurocognitieve stoornissen
- Trauma- en stressgerelateerde stoornissen
- Epidemiologie van psychische aandoeningen
- Psychiatrische classificatiesystemen (DSM-5, ICD-11)
- Psychopathologie bij ouderen
- Samenwerking met GGZ-professionals
- Psychopathologie bij ouderen
- Psychiatrische classificatiesystemen (DSM-5, ICD-11)
- Epidemiologie van psychische aandoeningen
- Trauma- en stressgerelateerde stoornissen
- Neurocognitieve stoornissen
- Psychotische stoornissen
- Persoonlijkheidsstoornissen
- Angststoornissen en depressies
Inhoud van Les 3
Neuropsychologie- Basisprincipes van hersenfuncties
- Hersenstructuren en gedrag
- Cognitieve functies en stoornissen
- Geheugenprocessen en geheugenstoornissen
- Neuroplasticiteit
- Invloed van hersentrauma op gedrag
- Neuropsychologische diagnostiek
- Revalidatie na hersenletsel
- Cognitieve stimulatie in de zorg
- Samenwerking met neurologen en therapeuten
- Cognitieve stimulatie in de zorg
- Revalidatie na hersenletsel
- Neuropsychologische diagnostiek
- Invloed van hersentrauma op gedrag
- Neuroplasticiteit
- Geheugenprocessen en geheugenstoornissen
- Cognitieve functies en stoornissen
- Hersenstructuren en gedrag
Inhoud van Les 4
Gedragspsychologie- Basisprincipes van leren en gedrag
- Conditionering en gedragstherapie
- Motivatie en gedragsverandering
- Observatietechnieken in de zorg
- Gedragsanalyse van cliënten
- Preventie van probleemgedrag
- Positieve bekrachtiging in de praktijk
- Stress- en copingstrategieën
- Zelfmanagement bij cliënten
- Implementatie van gedragsinterventies
- Zelfmanagement bij cliënten
- Stress- en copingstrategieën
- Positieve bekrachtiging in de praktijk
- Preventie van probleemgedrag
- Gedragsanalyse van cliënten
- Observatietechnieken in de zorg
- Motivatie en gedragsverandering
- Conditionering en gedragstherapie
Inhoud van Les 5
Psychodiagnostiek- Doel en functie van psychodiagnostiek
- Intelligentie- en capaciteitentests
- Persoonlijkheidstests
- Observatieschema’s en vragenlijsten
- Screening op mentale gezondheid
- Interpretatie van testresultaten
- Validiteit en betrouwbaarheid van tests
- Rapportage en adviesvaardigheden
- Ethische aspecten van psychodiagnostiek
- Communicatie van resultaten met cliënten en zorgteams
- Ethische aspecten van psychodiagnostiek
- Rapportage en adviesvaardigheden
- Validiteit en betrouwbaarheid van tests
- Interpretatie van testresultaten
- Screening op mentale gezondheid
- Observatieschema’s en vragenlijsten
- Persoonlijkheidstests
- Intelligentie- en capaciteitentests
Inhoud van Les 6
Klinische Communicatie- Gesprekstechnieken met cliënten
- Actief luisteren en empathie tonen
- Motiverende gespreksvoering
- Communicatie bij moeilijke onderwerpen
- Conflicthantering in de zorg
- Schriftelijke communicatie en rapportage
- Grenzen in communicatie
- Culturele verschillen in interactie
- Communicatie met naasten van cliënten
- Interdisciplinair overleg
- Communicatie met naasten van cliënten
- Culturele verschillen in interactie
- Grenzen in communicatie
- Schriftelijke communicatie en rapportage
- Conflicthantering in de zorg
- Communicatie bij moeilijke onderwerpen
- Motiverende gespreksvoering
- Actief luisteren en empathie tonen
Inhoud van Les 7
Gezondheidspsychologie- Biopsychosociaal model van gezondheid
- Gedragsverandering en preventie
- Stress en copingstrategieën
- Leefstijlinterventies en motivatie
- Psychologische factoren bij ziekte
- Chronische aandoeningen en aanpassing
- Pijnbeleving en psychologische ondersteuning
- Psychologische begeleiding bij herstel
- Preventieve zorg en voorlichting
- Samenwerking met medische professionals
- Preventieve zorg en voorlichting
- Psychologische begeleiding bij herstel
- Pijnbeleving en psychologische ondersteuning
- Chronische aandoeningen en aanpassing
- Psychologische factoren bij ziekte
- Leefstijlinterventies en motivatie
- Stress en copingstrategieën
- Gedragsverandering en preventie
Inhoud van Les 8
Forensische Psychologie- Strafrechtelijke context en basisbegrippen
- Risico-inschatting van crimineel gedrag
- Forensische diagnostiek
- Gedragsobservatie en rapportage
- Psychopathologie in justitiële setting
- Interventies en behandelingsprogramma’s
- Criminele loopbanen en risicofactoren
- Omgang met slachtoffers en daders
- Ethiek in forensische zorg
- Samenwerking met politie en justitie
- Ethiek in forensische zorg
- Omgang met slachtoffers en daders
- Criminele loopbanen en risicofactoren
- Interventies en behandelingsprogramma’s
- Psychopathologie in justitiële setting
- Gedragsobservatie en rapportage
- Forensische diagnostiek
- Risico-inschatting van crimineel gedrag
Inhoud van Les 9
Psychiatrische Zorgverlening- Behandelmodellen in de GGZ
- Medicatie en psychotherapie
- Crisisinterventie en acute zorg
- Psycho-educatie voor cliënten
- Familiebetrokkenheid in behandeling
- Zorgplanning en behandelprotocol
- Multidisciplinaire samenwerking
- Ethische dilemma’s in psychiatrie
- Cliëntgericht werken
- Kwaliteitsbewaking en evaluatie
- Cliëntgericht werken
- Ethische dilemma’s in psychiatrie
- Multidisciplinaire samenwerking
- Zorgplanning en behandelprotocol
- Familiebetrokkenheid in behandeling
- Psycho-educatie voor cliënten
- Crisisinterventie en acute zorg
- Medicatie en psychotherapie
Inhoud van Les 10
Onderzoeksmethoden- Kwantitatief versus kwalitatief onderzoek
- Opstellen van onderzoeksvragen
- Literatuuronderzoek en bronnenkritiek
- Dataverzameling en observaties
- Enquêtes en interviews
- Statistische analyse en interpretatie
- Rapportage van onderzoeksresultaten
- Ethische aspecten van onderzoek
- Evidence-based practice in de zorg
- Toepassing van onderzoeksresultaten in beleid
- Evidence-based practice in de zorg
- Ethische aspecten van onderzoek
- Rapportage van onderzoeksresultaten
- Statistische analyse en interpretatie
- Enquêtes en interviews
- Dataverzameling en observaties
- Literatuuronderzoek en bronnenkritiek
- Opstellen van onderzoeksvragen
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!