Opleiding: HBO Psychologie van verslaving (Virtual Classroom)
Bij de opleiding HBO Psychologie van verslaving leer je hoe verslaving ontstaat, hoe het het brein beïnvloedt en hoe je effectief begeleiding en behandeling kunt bieden. Je krijgt een gedegen inleiding verslavingspsychologie waarin je de fundamenten van verslavingsgedrag onderzoekt en leert begrijpen wat mensen drijft. Door neurobiologie van verslaving te bestuderen, ontdek je hoe hersenprocessen en neurotransmitters bijdragen aan afhankelijkheid en terugval. Psychopathologie en verslaving helpt je om psychische stoornissen te herkennen die samenhangen met verslavingsproblematiek, terwijl ontwikkelingspsychologie en verslaving inzicht geeft in hoe leeftijd en levensfase het risico op verslaving beïnvloeden. Sociale psychologie en verslaving laat zien hoe groepsdruk, sociale normen en relaties herstel en gedrag beïnvloeden. In psychodiagnostiek bij verslaving leer je diagnostische methoden toepassen om cliënten professioneel te beoordelen, terwijl gedragsverandering en motivatie je handvatten biedt om duurzame veranderingen te stimuleren. Therapeutische benaderingen bij verslaving maken je bekend met praktische interventies en behandelmethoden, en de maatschappelijke context en verslaving geeft inzicht in beleid, preventie en de rol van zorgsystemen. Tot slot ontwikkel je ethiek en professionaliteit in de verslavingszorg, zodat je verantwoord, deskundig en met respect voor de cliënt kunt werken en bijdragen aan effectief herstel en begeleiding.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je legt de basisprincipes van verslavingspsychologie uit en begrijpt de werking ervan.
- Je beschrijft de neurobiologische processen die ten grondslag liggen aan verslaving.
- Je analyseert de relatie tussen psychopathologie en verslavingsgedrag.
- Je onderzoekt de invloed van ontwikkelingspsychologie op het ontstaan van verslaving.
- Je verklaart hoe sociale psychologie bijdraagt aan verslavingsgedrag en -preventie.
- Je past psychodiagnostische technieken toe bij het vaststellen van verslaving.
- Je ontwikkelt strategieën voor gedragsverandering en motivatie bij verslavingsproblematiek.
- Je beschrijft therapeutische benaderingen en hun toepassing binnen de verslavingszorg.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Inleiding verslavingspsychologie- Definitie van verslaving
- Historische ontwikkeling van verslavingszorg
- Verschil tussen gewoonte en verslaving
- Psychologische en neurobiologische aspecten
- Sociaal-culturele invloeden
- Prevalentie en epidemiologie
- Verslaving en comorbiditeit
- Stigma en maatschappelijke perceptie
- Preventieconcepten
- Rol van psychologie in verslavingszorg
- Preventieconcepten
- Stigma en maatschappelijke perceptie
- Verslaving en comorbiditeit
- Prevalentie en epidemiologie
- Sociaal-culturele invloeden
- Psychologische en neurobiologische aspecten
- Verschil tussen gewoonte en verslaving
- Historische ontwikkeling van verslavingszorg
Inhoud van Les 2
Neurobiologie van verslaving- Hersengebieden betrokken bij verslaving
- Neurotransmitters en hun functie
- Beloningssysteem en dopamine
- Effecten van verslavende middelen op de hersenen
- Neuroplasticiteit en herstel
- Genetische aanleg en epigenetica
- Stress en neurobiologische reacties
- Verslaving en cognitieve functies
- Hersenscans en diagnostiek
- Neurowetenschappelijke onderzoeksmodellen
- Hersenscans en diagnostiek
- Verslaving en cognitieve functies
- Stress en neurobiologische reacties
- Genetische aanleg en epigenetica
- Neuroplasticiteit en herstel
- Effecten van verslavende middelen op de hersenen
- Beloningssysteem en dopamine
- Neurotransmitters en hun functie
Inhoud van Les 3
Psychopathologie en verslaving- Veelvoorkomende comorbide stoornissen
- Angst- en stemmingsstoornissen
- Persoonlijkheidsstoornissen
- Trauma en posttraumatische stress
- Psychose en middelengebruik
- Zelfmedicatiehypothese
- Diagnostische criteria DSM-5 en ICD-11
- Symptoomherkenning en evaluatie
- Relatie tussen verslaving en zelfregulatie
- Invloed op sociaal functioneren
- Relatie tussen verslaving en zelfregulatie
- Symptoomherkenning en evaluatie
- Diagnostische criteria DSM-5 en ICD-11
- Zelfmedicatiehypothese
- Psychose en middelengebruik
- Trauma en posttraumatische stress
- Persoonlijkheidsstoornissen
- Angst- en stemmingsstoornissen
Inhoud van Les 4
Ontwikkelingspsychologie en verslaving- Verslaving door levensloopperspectief
- Risicofactoren in de jeugd
- Familie-invloed en opvoeding
- Peer pressure en sociale ontwikkeling
- Puberteit en hersenontwikkeling
- Identiteitsontwikkeling en middelengebruik
- Preventieprogramma’s gericht op jongeren
- Overgang naar volwassenheid
- Langetermijneffecten van vroege blootstelling
- Hulpverlening bij adolescenten
- Langetermijneffecten van vroege blootstelling
- Overgang naar volwassenheid
- Preventieprogramma’s gericht op jongeren
- Identiteitsontwikkeling en middelengebruik
- Puberteit en hersenontwikkeling
- Peer pressure en sociale ontwikkeling
- Familie-invloed en opvoeding
- Risicofactoren in de jeugd
Inhoud van Les 5
Sociale psychologie en verslaving- Invloed van groepsdruk
- Sociale netwerken en middelengebruik
- Rollen en sociale identiteit
- Stigma en discriminatie
- Communicatie en motivatie
- Sociale steun en herstel
- Zelfhulp en lotgenotencontact
- Cultuurverschillen in verslaving
- Media-invloed en framing
- Interventies op sociaal niveau
- Media-invloed en framing
- Cultuurverschillen in verslaving
- Zelfhulp en lotgenotencontact
- Sociale steun en herstel
- Communicatie en motivatie
- Stigma en discriminatie
- Rollen en sociale identiteit
- Sociale netwerken en middelengebruik
Inhoud van Les 6
Psychodiagnostiek bij verslaving- Interviewtechnieken
- Gestandaardiseerde vragenlijsten
- Observatiemethoden
- Diagnostische instrumenten (bv. AUDIT, DAST)
- Risico- en beschermingsfactoren in kaart brengen
- Multidisciplinair diagnostisch proces
- Diagnostiek bij comorbiditeit
- Ethische aspecten bij diagnostiek
- Rapportage en feedback geven
- Evaluatie en monitoring van behandelresultaten
- Rapportage en feedback geven
- Ethische aspecten bij diagnostiek
- Diagnostiek bij comorbiditeit
- Multidisciplinair diagnostisch proces
- Risico- en beschermingsfactoren in kaart brengen
- Diagnostische instrumenten (bv. AUDIT, DAST)
- Observatiemethoden
- Gestandaardiseerde vragenlijsten
Inhoud van Les 7
Gedragsverandering en motivatie- Motivatieconcepten en theorieën
- Motivational Interviewing (MI) technieken
- Fasen van gedragsverandering (transtheoretisch model)
- Zelfeffectiviteit en copingstrategieën
- Opstellen van haalbare doelen
- Omgaan met terugval
- Versterken van intrinsieke motivatie
- Psycho-educatie en informatievoorziening
- Rol van familie en omgeving
- Evaluatie van motivatieverandering
- Rol van familie en omgeving
- Psycho-educatie en informatievoorziening
- Versterken van intrinsieke motivatie
- Omgaan met terugval
- Opstellen van haalbare doelen
- Zelfeffectiviteit en copingstrategieën
- Fasen van gedragsverandering (transtheoretisch model)
- Motivational Interviewing (MI) technieken
Inhoud van Les 8
Therapeutische benaderingen bij verslaving- Cognitieve gedragstherapie (CGT)
- Acceptance and Commitment Therapy (ACT)
- Contingency Management
- Systeemtherapie en familie-interventies
- Medicamenteuze ondersteuning
- Preventie van terugval
- Integratieve behandelmodellen
- Groepstherapie
- Online en blended zorgvormen
- Effectiviteit en wetenschappelijk bewijs
- Online en blended zorgvormen
- Groepstherapie
- Integratieve behandelmodellen
- Preventie van terugval
- Medicamenteuze ondersteuning
- Systeemtherapie en familie-interventies
- Contingency Management
- Acceptance and Commitment Therapy (ACT)
Inhoud van Les 9
Maatschappelijke context en verslaving- Wet- en regelgeving omtrent middelengebruik
- Rol van de GGZ en verslavingszorg
- Arbeid en verslaving
- Huisvesting en sociale zekerheid
- Criminaliteit en justitiële aspecten
- Preventieprogramma’s op gemeenschapsniveau
- Samenwerking tussen zorginstanties
- Sociale inclusie en re-integratie
- Financiële gevolgen van verslaving
- Voorlichting en gezondheidsbevordering
- Financiële gevolgen van verslaving
- Sociale inclusie en re-integratie
- Samenwerking tussen zorginstanties
- Preventieprogramma’s op gemeenschapsniveau
- Criminaliteit en justitiële aspecten
- Huisvesting en sociale zekerheid
- Arbeid en verslaving
- Rol van de GGZ en verslavingszorg
Inhoud van Les 10
Ethiek en professionaliteit in verslavingszorg- Privacy en vertrouwelijkheid
- Informed consent
- Grenzen en professionaliteit
- Ethische dilemma’s bij dwangbehandeling
- Cultuursensitiviteit en respect
- Zelfreflectie en supervisie
- Cliëntgerichte benadering
- Samenwerking met familie en netwerk
- Verantwoordelijkheden binnen het team
- Kwaliteitsbewaking en continue ontwikkeling
- Verantwoordelijkheden binnen het team
- Samenwerking met familie en netwerk
- Cliëntgerichte benadering
- Zelfreflectie en supervisie
- Cultuursensitiviteit en respect
- Ethische dilemma’s bij dwangbehandeling
- Grenzen en professionaliteit
- Informed consent
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!