Opleiding: HBO Psychologische tests en metingen (Virtual Classroom)
Ontdek de boeiende wereld van psychologische tests en metingen en leer hoe je betrouwbare en valide inzichten kunt verkrijgen in menselijk gedrag en functioneren. In deze opleiding maak je kennis met de fundamenten van psychologische tests, van de inleiding tot psychometrische principes tot de praktische toepassing in diagnostische processen. Je ontwikkelt vaardigheden in testconstructie en -ontwikkeling, zodat je zelf zorgvuldig ontworpen instrumenten kunt maken en beoordelen, en verdiept je in intelligentie- en cognitieve tests, persoonlijkheids- en gedragstests om een volledig beeld van individuen te krijgen. Je leert kritisch omgaan met psychologische testethiek en wetgeving, zodat je altijd verantwoord en professioneel te werk gaat. Daarnaast oefen je in data-analyse en interpretatie, waardoor je de resultaten van tests betrouwbaar kunt begrijpen en toepassen. Door praktijkonderzoek en toetsing krijg je de kans om theorie direct te vertalen naar de praktijk, waardoor je voorbereid bent op diverse professionele contexten waarin psychologische metingen essentieel zijn. Je ontdekt hoe psychologische tests effectief kunnen worden ingezet bij assessments, begeleiding en advies, en ontwikkelt een scherp analytisch vermogen om complexe vraagstukken te doorgronden. Deze opleiding biedt een stevige basis in theorie én praktijk, waardoor je klaar bent om een deskundige rol te vervullen in het toepassen, ontwikkelen en evalueren van psychologische tests en metingen in uiteenlopende werkvelden.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je geeft een overzicht van de basisprincipes en het doel van psychologische tests.
- Je beschrijft het proces van testconstructie en ontwikkeling.
- Je verklaart de belangrijkste psychometrische principes zoals betrouwbaarheid en validiteit.
- Je voert diagnostische processen uit met behulp van psychologische tests.
- Je past intelligentie- en cognitieve tests correct toe en interpreteert de resultaten.
- Je gebruikt persoonlijkheids- en gedragstests voor het verkrijgen van inzicht in individueel functioneren.
- Je bespreekt ethische richtlijnen en wetgeving rondom het gebruik van psychologische tests.
- Je analyseert en interpreteert testdata en rapporteert hierover helder.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Inleiding tot psychologische tests- Definitie van psychologische tests
- Geschiedenis van psychologische metingen
- Soorten psychologische tests
- Doelstellingen van testen
- Betrouwbaarheid en validiteit
- Normering en standaardisatie
- Testgebruikers en hun rol
- Testcontext en toepassingsgebieden
- Voor- en nadelen van testen
- Wet- en regelgeving rondom tests
- Voor- en nadelen van testen
- Testcontext en toepassingsgebieden
- Testgebruikers en hun rol
- Normering en standaardisatie
- Betrouwbaarheid en validiteit
- Doelstellingen van testen
- Soorten psychologische tests
- Geschiedenis van psychologische metingen
Inhoud van Les 2
Testconstructie en ontwikkeling- Fasering van testontwikkeling
- Itemgeneratie en itemanalyse
- Schaalontwikkeling
- Meetniveaus (nominaal, ordinaal, interval, ratio)
- Betrouwbaarheidsanalyse (interne consistentie, test-hertest)
- Validiteitsonderzoek (inhouds-, criterium-, constructvaliditeit)
- Normeringsprocedures
- Pilotstudies en proefafnames
- Revisie en verbetering van tests
- Documentatie en handleidingen
- Revisie en verbetering van tests
- Pilotstudies en proefafnames
- Normeringsprocedures
- Validiteitsonderzoek (inhouds-, criterium-, constructvaliditeit)
- Betrouwbaarheidsanalyse (interne consistentie, test-hertest)
- Meetniveaus (nominaal, ordinaal, interval, ratio)
- Schaalontwikkeling
- Itemgeneratie en itemanalyse
Inhoud van Les 3
Psychometrische principes- Statistische basisbegrippen (gemiddelde, variantie, standaarddeviatie)
- Correlatie en regressie
- Factoranalyse
- Item respons theorie (IRT)
- Betrouwbaarheidscoëfficiënten
- Validiteitstypen en evaluatie
- Meetfouten en hun invloed
- Scoretransformaties en interpretatie
- Normgroepen en normvergelijkingen
- Gebruik van software bij psychometrie
- Normgroepen en normvergelijkingen
- Scoretransformaties en interpretatie
- Meetfouten en hun invloed
- Validiteitstypen en evaluatie
- Betrouwbaarheidscoëfficiënten
- Item respons theorie (IRT)
- Factoranalyse
- Correlatie en regressie
Inhoud van Les 4
Diagnostische processen- Doelstelling van diagnostiek
- Anamnese en gespreksvoering
- Observatietechnieken
- Integratie van testresultaten
- Rapportage en terugkoppeling
- Multimethodale benadering
- Diagnostische hypothesen formuleren
- Interdisciplinaire samenwerking
- Ethische aspecten in diagnostiek
- Kwaliteitsbewaking in diagnostisch werk
- Ethische aspecten in diagnostiek
- Interdisciplinaire samenwerking
- Diagnostische hypothesen formuleren
- Multimethodale benadering
- Rapportage en terugkoppeling
- Integratie van testresultaten
- Observatietechnieken
- Anamnese en gespreksvoering
Inhoud van Les 5
Intelligentie- en cognitieve tests- Theorieën over intelligentie
- Veelgebruikte intelligentietests (WAIS, WISC)
- Testopbouw en subschalen
- Interpretatie van scores
- Cognitieve functies meten
- Toepassingen van intelligentietesten
- Culturele en taalbarrières in testen
- Validiteit van cognitieve metingen
- Praktische beperkingen en aandachtspunten
- Ethische overwegingen bij intelligentietesten
- Praktische beperkingen en aandachtspunten
- Validiteit van cognitieve metingen
- Culturele en taalbarrières in testen
- Toepassingen van intelligentietesten
- Cognitieve functies meten
- Interpretatie van scores
- Testopbouw en subschalen
- Veelgebruikte intelligentietests (WAIS, WISC)
Inhoud van Les 6
Persoonlijkheids- en gedragstests- Theoretische modellen persoonlijkheid
- Veelgebruikte persoonlijkheidstests (NEO-PI, MMPI)
- Schaalconstructie en scoring
- Gedragsobservaties en zelfrapportage
- Validiteit en betrouwbaarheid
- Toepassing in klinische en werkcontexten
- Interpretatie van profielen
- Valkuilen en biases bij persoonlijkheidsonderzoek
- Privacy en vertrouwelijkheid
- Feedback en bespreking met cliënten
- Privacy en vertrouwelijkheid
- Valkuilen en biases bij persoonlijkheidsonderzoek
- Interpretatie van profielen
- Toepassing in klinische en werkcontexten
- Validiteit en betrouwbaarheid
- Gedragsobservaties en zelfrapportage
- Schaalconstructie en scoring
- Veelgebruikte persoonlijkheidstests (NEO-PI, MMPI)
Inhoud van Les 7
Psychologische testethiek en wetgeving- Ethiek in psychologisch onderzoek
- Professionele gedragscodes (NIP, APA)
- Privacywetgeving (AVG)
- Toestemming en informatieverstrekking
- Verantwoord omgaan met testgegevens
- Grenzen van testgebruik
- Omgaan met dilemma’s en conflicten
- Ethische besluitvorming in de praktijk
- Confidentialiteit en anonimiteit
- Sancties bij misbruik
- Confidentialiteit en anonimiteit
- Ethische besluitvorming in de praktijk
- Omgaan met dilemma’s en conflicten
- Grenzen van testgebruik
- Verantwoord omgaan met testgegevens
- Toestemming en informatieverstrekking
- Privacywetgeving (AVG)
- Professionele gedragscodes (NIP, APA)
Inhoud van Les 8
Data-analyse en interpretatie- Data-invoer en kwaliteitscontrole
- Beschrijvende statistiek
- Toetsen van hypothesen (t-toets, ANOVA)
- Correlaties en regressieanalyse
- Gebruik van SPSS, R of vergelijkbare software
- Interpretatie van resultaten
- Rapportage van statistische bevindingen
- Visualisatie van data (grafieken, tabellen)
- Beperkingen en interpretatiefouten
- Communicatie met niet-specialisten
- Beperkingen en interpretatiefouten
- Visualisatie van data (grafieken, tabellen)
- Rapportage van statistische bevindingen
- Interpretatie van resultaten
- Gebruik van SPSS, R of vergelijkbare software
- Correlaties en regressieanalyse
- Toetsen van hypothesen (t-toets, ANOVA)
- Beschrijvende statistiek
Inhoud van Les 9
Toepassingen van psychologische metingen- Klinische diagnostiek
- Arbeids- en organisatiepsychologie
- Onderwijsdiagnostiek
- Forensische psychologie
- Gezondheidspsychologie
- Sportpsychologie
- Ontwikkelingspsychologie
- Onderzoek en evaluatie
- Toepassing in coaching en begeleiding
- Trends en innovaties in testtoepassingen
- Toepassing in coaching en begeleiding
- Onderzoek en evaluatie
- Ontwikkelingspsychologie
- Sportpsychologie
- Gezondheidspsychologie
- Forensische psychologie
- Onderwijsdiagnostiek
- Arbeids- en organisatiepsychologie
Inhoud van Les 10
Praktijkonderzoek en toetsing- Opzetten van een onderzoeksproject
- Formuleren van onderzoeksvragen
- Selectie van meetinstrumenten
- Dataverzamelingstechnieken
- Ethische goedkeuring aanvragen
- Analyse en interpretatie van data
- Presenteren van onderzoeksresultaten
- Reflectie op onderzoeksproces
- Kritisch evalueren van literatuur
- Toetsing en kwaliteitsborging in praktijkonderzoek
- Kritisch evalueren van literatuur
- Reflectie op onderzoeksproces
- Presenteren van onderzoeksresultaten
- Analyse en interpretatie van data
- Ethische goedkeuring aanvragen
- Dataverzamelingstechnieken
- Selectie van meetinstrumenten
- Formuleren van onderzoeksvragen
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!