Opleiding: HBO Methodisch werken in de psychologie (Virtual Classroom)
Ontdek hoe jij mensen écht kunt helpen met de opleiding HBO Methodisch werken in de psychologie, waarin je leert diagnostiek toe te passen om de kern van problemen helder in kaart te brengen en verschillende diagnostische methoden effectief in te zetten. Je verdiept je in psychologische theorieën en psychopathologie, zodat je signalen en gedragingen kunt begrijpen en analyseren. Met praktische kennis van therapeutische interventies en onderzoeksmethoden leer je methodisch handelen en professionele beslissingen te nemen die impact maken. Tijdens de opleiding ontwikkel je sterke communicatie- en gesprekstechnieken, waardoor je op een empathische en professionele manier met cliënten in gesprek gaat en vertrouwen opbouwt. Je leert ethisch en verantwoordelijk te handelen binnen de richtlijnen van de beroepscode, waardoor je keuzes altijd zorgvuldig en professioneel zijn. Door methodisch werken en het toepassen van psychologische kennis combineer je theorie en praktijk, zodat je vraagstukken effectief en gestructureerd aanpakt. Deze opleiding biedt je alle handvatten om professioneel te opereren in uiteenlopende contexten, van individuele begeleiding tot groepsinterventies, waarbij je altijd het welzijn van de ander centraal stelt. Versterk jouw vaardigheden, vergroot je kennis en ontwikkel jezelf tot een deskundige professional in de psychologie, klaar om mensen met zelfvertrouwen en methodisch inzicht te ondersteunen.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je leert diagnostiek toepassen om psychische klachten en stoornissen in kaart te brengen.
- Je beheerst diverse diagnostische methoden en kiest passende technieken voor verschillende situaties.
- Je ontwikkelt vaardigheden in therapeutische interventies gericht op herstel en ondersteuning.
- Je krijgt inzicht in psychopathologie en de impact daarvan op gedrag en emoties.
- Je voert onderzoeksmethoden uit om gegevens te verzamelen en te analyseren binnen het vakgebied.
- Je handelt professioneel volgens ethische richtlijnen en beroepscodes.
- Je verbetert communicatie- en gesprekstechnieken om effectief contact te maken met cliënten.
- Je past methodisch handelen toe om gestructureerd en doelgericht te werken binnen de praktijk.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Diagnostiek- Begrip van diagnostische processen
- Gebruik van gestandaardiseerde tests
- Observatietechnieken toepassen
- Anamnese afnemen
- Data verzamelen en analyseren
- Differentiële diagnostiek
- Interpretatie van testresultaten
- Rapportage schrijven
- Ethische aspecten in diagnostiek
- Communicatie met cliënten en collega’s
- Ethische aspecten in diagnostiek
- Rapportage schrijven
- Interpretatie van testresultaten
- Differentiële diagnostiek
- Data verzamelen en analyseren
- Anamnese afnemen
- Observatietechnieken toepassen
- Gebruik van gestandaardiseerde tests
Inhoud van Les 2
Diagnostische methoden- Kwantitatieve methoden
- Kwalitatieve methoden
- Interviewtechnieken
- Zelfrapportagevragenlijsten
- Gedragsobservatieschema’s
- Neuropsychologische tests
- Biografische analyse
- Validiteit en betrouwbaarheid
- Toepassing van diagnostische protocollen
- Kritische reflectie op methoden
- Toepassing van diagnostische protocollen
- Validiteit en betrouwbaarheid
- Biografische analyse
- Neuropsychologische tests
- Gedragsobservatieschema’s
- Zelfrapportagevragenlijsten
- Interviewtechnieken
- Kwalitatieve methoden
Inhoud van Les 3
Therapeutische interventies- Inzicht in verschillende therapievormen
- Opstellen behandelplannen
- Toepassen van cognitieve technieken
- Gedragstherapeutische interventies
- Motiverende gespreksvoering
- Emotionele regulatie technieken
- Interventies gericht op stressreductie
- Evalueren van behandelsucces
- Cliëntgerichte benadering
- Multidisciplinaire samenwerking
- Cliëntgerichte benadering
- Evalueren van behandelsucces
- Interventies gericht op stressreductie
- Emotionele regulatie technieken
- Motiverende gespreksvoering
- Gedragstherapeutische interventies
- Toepassen van cognitieve technieken
- Opstellen behandelplannen
Inhoud van Les 4
Psychopathologie- Begrip van DSM-classificatie
- Symptoomherkenning
- Stoornissen in het stemmingsgebied
- Angst- en stressstoornissen
- Persoonlijkheidsstoornissen
- Psychotische stoornissen
- Ontwikkelingsstoornissen
- Invloed van biologische factoren
- Sociale en culturele factoren
- Behandeling en begeleiding
- Sociale en culturele factoren
- Invloed van biologische factoren
- Ontwikkelingsstoornissen
- Psychotische stoornissen
- Persoonlijkheidsstoornissen
- Angst- en stressstoornissen
- Stoornissen in het stemmingsgebied
- Symptoomherkenning
Inhoud van Les 5
Onderzoeksmethoden- Kwantitatief onderzoek ontwerpen
- Kwalitatief onderzoek ontwerpen
- Hypothese formuleren
- Dataverzamelingstechnieken
- Statistische basisvaardigheden
- Data-analyse met software
- Resultaten interpreteren
- Rapporteren van onderzoeksbevindingen
- Kritisch evalueren van studies
- Ethische richtlijnen in onderzoek
- Kritisch evalueren van studies
- Rapporteren van onderzoeksbevindingen
- Resultaten interpreteren
- Data-analyse met software
- Statistische basisvaardigheden
- Dataverzamelingstechnieken
- Hypothese formuleren
- Kwalitatief onderzoek ontwerpen
Inhoud van Les 6
Professioneel handelen- Reflectie op eigen handelen
- Grenzen van de beroepspraktijk
- Privacy en vertrouwelijkheid
- Samenwerken in teams
- Communicatieve vaardigheden
- Omgaan met conflicten
- Kwaliteitszorg in de praktijk
- Tijdmanagement
- Documenteren van het werkproces
- Feedback geven en ontvangen
- Documenteren van het werkproces
- Tijdmanagement
- Kwaliteitszorg in de praktijk
- Omgaan met conflicten
- Communicatieve vaardigheden
- Samenwerken in teams
- Privacy en vertrouwelijkheid
- Grenzen van de beroepspraktijk
Inhoud van Les 7
Communicatie en gesprekstechnieken- Effectief luisteren
- Open en gesloten vragen stellen
- Samenvatten en doorvragen
- Non-verbale communicatie
- Empathisch reageren
- Feedback technieken
- Motiveren van cliënten
- Omgaan met weerstand
- Gespreksvoering in lastige situaties
- Rapport opbouwen met cliënten
- Gespreksvoering in lastige situaties
- Omgaan met weerstand
- Motiveren van cliënten
- Feedback technieken
- Empathisch reageren
- Non-verbale communicatie
- Samenvatten en doorvragen
- Open en gesloten vragen stellen
Inhoud van Les 8
Communicatie en gesprekstechnieken- Effectief luisteren
- Open en gesloten vragen stellen
- Samenvatten en doorvragen
- Non-verbale communicatie
- Empathisch reageren
- Feedback technieken
- Motiveren van cliënten
- Omgaan met weerstand
- Gespreksvoering in lastige situaties
- Rapport opbouwen met cliënten
- Gespreksvoering in lastige situaties
- Omgaan met weerstand
- Motiveren van cliënten
- Feedback technieken
- Empathisch reageren
- Non-verbale communicatie
- Samenvatten en doorvragen
- Open en gesloten vragen stellen
Inhoud van Les 9
Psychologische theorieën- Cognitieve theorieën
- Behavioristische benaderingen
- Humanistische psychologie
- Ontwikkelingspsychologie
- Sociale psychologie
- Neuropsychologie
- Systeembenaderingen
- Stress- en copingtheorieën
- Emotietheorieën
- Integratie van theorie en praktijk
- Emotietheorieën
- Stress- en copingtheorieën
- Systeembenaderingen
- Neuropsychologie
- Sociale psychologie
- Ontwikkelingspsychologie
- Humanistische psychologie
- Behavioristische benaderingen
Inhoud van Les 10
Ethiek en beroepscode- Principes van professionele ethiek
- Autonomie en zelfbeschikking
- Grenzen van vertrouwelijkheid
- Ethische dilemma’s herkennen
- Omgang met cliëntgegevens
- Cultuursensitief werken
- Integriteit en transparantie
- Verantwoordelijkheden in de praktijk
- Toepassen van de beroepscode
- Reflectie op ethische casussen
- Toepassen van de beroepscode
- Verantwoordelijkheden in de praktijk
- Integriteit en transparantie
- Cultuursensitief werken
- Omgang met cliëntgegevens
- Ethische dilemma’s herkennen
- Grenzen van vertrouwelijkheid
- Autonomie en zelfbeschikking
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!