Opleiding: HBO Bestuurskundige processen (Virtual Classroom)
Stap in de dynamische wereld van bestuurskundige processen en ontwikkel de kennis en vaardigheden die nodig zijn om effectief te opereren binnen complexe bestuurlijke organisaties. Je leert de structuur en werking van bestuurlijke organisaties doorgronden en begrijpt hoe beleidsvorming en besluitvorming plaatsvinden, rekening houdend met publiekrechtelijke regelgeving en de politieke context. Je krijgt inzicht in interbestuurlijke samenwerking en weet hoe je effectief kunt communiceren met verschillende actoren, van burgers tot beleidsmakers. Politiek-bestuurlijke verhoudingen en de invloed van besluitvormingsprocessen op maatschappelijke uitkomsten worden helder en praktisch toepasbaar gemaakt. Je krijgt handvatten om veranderprocessen in de publieke sector te begeleiden en participatie en democratische processen te stimuleren, waarbij je betrokkenheid van burgers en belanghebbenden optimaal benut. Daarnaast ontwikkel je vaardigheden in projectmanagement binnen bestuur, zodat je projecten efficiënt kunt plannen, uitvoeren en evalueren. Evaluatie en verantwoording zijn onmisbare onderdelen van jouw toolkit, waarmee je kwaliteit en transparantie in publieke processen borgt. Deze opleiding biedt een stevige mix van theoretische kennis en praktische toepassing, waardoor je klaar bent om een waardevolle bijdrage te leveren aan bestuur, beleid en maatschappelijke vraagstukken. Je groeit uit tot een professional die processen kan analyseren, sturen en verbeteren in een voortdurend veranderende publieke omgeving.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je analyseert de werking van bestuurlijke organisaties binnen de publieke sector.
- Je past beleidsvorming en besluitvormingsprocessen toe in een bestuurlijke context.
- Je herkent en gebruikt publiekrechtelijke regelgeving binnen bestuurspraktijken.
- Je stimuleert en coördineert interbestuurlijke samenwerking tussen verschillende overheidslagen.
- Je communiceert effectief binnen bestuurlijke en politieke omgevingen.
- Je duidt politiek-bestuurlijke verhoudingen en hun invloed op beleid en uitvoering.
- Je begeleidt veranderprocessen binnen overheidsorganisaties op gestructureerde wijze.
- Je implementeert participatieprocessen en draagt bij aan democratische besluitvorming.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Bestuurlijke organisatie- Structuur van overheid en publieke instellingen
- Verschillende bestuurslagen: lokaal, regionaal, nationaal
- Taken en bevoegdheden van overheidsorganen
- Relaties tussen politiek en ambtelijke organisatie
- Rol van ministeries en departementen
- Bestuursmodellen en -theorieën
- Publieke versus private organisaties
- Organisatiecultuur binnen het openbaar bestuur
- Invloed van Europese Unie en internationale organisaties
- Samenwerking tussen bestuurslagen
- Invloed van Europese Unie en internationale organisaties
- Organisatiecultuur binnen het openbaar bestuur
- Publieke versus private organisaties
- Bestuursmodellen en -theorieën
- Rol van ministeries en departementen
- Relaties tussen politiek en ambtelijke organisatie
- Taken en bevoegdheden van overheidsorganen
- Verschillende bestuurslagen: lokaal, regionaal, nationaal
Inhoud van Les 2
Beleidsvorming en besluitvorming- Fasen van beleidsproces
- Actoren in beleidsontwikkeling
- Agendasetting en beleidsagenda’s
- Instrumenten voor beleidsanalyse
- Besluitvormingsmodellen en -strategieën
- Rol van belangenorganisaties en lobby’s
- Transparantie en participatie in besluitvorming
- Beleidsimplementatie en uitvoering
- Evaluatie van beleidseffecten
- Beleidsadviezen en rapportages
- Evaluatie van beleidseffecten
- Beleidsimplementatie en uitvoering
- Transparantie en participatie in besluitvorming
- Rol van belangenorganisaties en lobby’s
- Besluitvormingsmodellen en -strategieën
- Instrumenten voor beleidsanalyse
- Agendasetting en beleidsagenda’s
- Actoren in beleidsontwikkeling
Inhoud van Les 3
Publiekrechtelijke regelgeving- Basisprincipes van bestuursrecht
- Wet- en regelgeving binnen het openbaar bestuur
- Algemene wet bestuursrecht (Awb)
- Handhaving en toezicht door bestuursorganen
- Procedures bij bezwaar en beroep
- Vergunningverlening en sancties
- Juridische aspecten van beleidsuitvoering
- Rol van de rechterlijke macht in bestuurszaken
- Transparantie- en informatieplicht
- Ethische normen en integriteit
- Transparantie- en informatieplicht
- Rol van de rechterlijke macht in bestuurszaken
- Juridische aspecten van beleidsuitvoering
- Vergunningverlening en sancties
- Procedures bij bezwaar en beroep
- Handhaving en toezicht door bestuursorganen
- Algemene wet bestuursrecht (Awb)
- Wet- en regelgeving binnen het openbaar bestuur
Inhoud van Les 4
Interbestuurlijke samenwerking- Noodzaak van samenwerking binnen publieke sector
- Vormen van samenwerking (netwerken, allianties)
- Rol van convenanten en samenwerkingsafspraken
- Coördinatie tussen bestuursorganen
- Conflicthantering binnen samenwerking
- Informatiedeling en communicatie
- Knelpunten en kansen in samenwerking
- Best practices van regionale samenwerking
- Financiële afspraken en middelenbeheer
- Evaluatie en bijstelling van samenwerking
- Financiële afspraken en middelenbeheer
- Best practices van regionale samenwerking
- Knelpunten en kansen in samenwerking
- Informatiedeling en communicatie
- Conflicthantering binnen samenwerking
- Coördinatie tussen bestuursorganen
- Rol van convenanten en samenwerkingsafspraken
- Vormen van samenwerking (netwerken, allianties)
Inhoud van Les 5
Bestuurlijke communicatie- Doelen van communicatie binnen bestuursprocessen
- Interne communicatie tussen bestuurslagen
- Communicatie met burgers en belanghebbenden
- Omgaan met media en publieke opinie
- Crisiscommunicatie in publieke sector
- Transparantie en openbaarheid van bestuur
- Gebruik van digitale communicatiekanalen
- Feedback- en participatieprocessen
- Beïnvloeding en framing van boodschappen
- Evalueren van communicatie-effectiviteit
- Beïnvloeding en framing van boodschappen
- Feedback- en participatieprocessen
- Gebruik van digitale communicatiekanalen
- Transparantie en openbaarheid van bestuur
- Crisiscommunicatie in publieke sector
- Omgaan met media en publieke opinie
- Communicatie met burgers en belanghebbenden
- Interne communicatie tussen bestuurslagen
Inhoud van Les 6
Politiek-bestuurlijke verhoudingen- Rol van politieke partijen binnen bestuur
- Bestuurlijke verantwoordelijkheid en macht
- Verhoudingen tussen politiek en ambtelijk apparaat
- Invloed van verkiezingen op beleidsprocessen
- Rol van gemeenteraad, provinciale staten en parlement
- Politieke besluitvorming en consensusvorming
- Conflicten en machtsstrijd binnen bestuur
- Lobbyen en belangenbehartiging
- Democratische legitimiteit en transparantie
- Effecten van politieke dynamiek op bestuur
- Democratische legitimiteit en transparantie
- Lobbyen en belangenbehartiging
- Conflicten en machtsstrijd binnen bestuur
- Politieke besluitvorming en consensusvorming
- Rol van gemeenteraad, provinciale staten en parlement
- Invloed van verkiezingen op beleidsprocessen
- Verhoudingen tussen politiek en ambtelijk apparaat
- Bestuurlijke verantwoordelijkheid en macht
Inhoud van Les 7
Veranderprocessen in de publieke sector- Noodzaak van veranderingen binnen bestuur
- Veranderkundige theorieën en modellen
- Implementeren van innovaties en hervormingen
- Weerstand tegen veranderingen begrijpen en managen
- Rollen van verandermanagers en leiders
- Participatie van medewerkers en belanghebbenden
- Communicatiestrategieën bij verandering
- Evaluatie van veranderprocessen
- Leren van succesvolle en mislukte veranderingen
- Cultuurverandering binnen publieke organisaties
- Leren van succesvolle en mislukte veranderingen
- Evaluatie van veranderprocessen
- Communicatiestrategieën bij verandering
- Participatie van medewerkers en belanghebbenden
- Rollen van verandermanagers en leiders
- Weerstand tegen veranderingen begrijpen en managen
- Implementeren van innovaties en hervormingen
- Veranderkundige theorieën en modellen
Inhoud van Les 8
Participatie en democratische processen- Betekenis van burgerparticipatie
- Instrumenten voor participatie (bijv. inspraakavonden, enquêtes)
- Rol van adviesraden en wijkplatforms
- Democratische legitimiteit vergroten
- Omgaan met conflicten en verschillende belangen
- Digitale participatievormen
- Beleid maken met participatie als uitgangspunt
- Participatie in beleidsontwikkeling en uitvoering
- Effecten van participatie op besluitvorming
- Grenzen en kansen van burgerparticipatie
- Effecten van participatie op besluitvorming
- Participatie in beleidsontwikkeling en uitvoering
- Beleid maken met participatie als uitgangspunt
- Digitale participatievormen
- Omgaan met conflicten en verschillende belangen
- Democratische legitimiteit vergroten
- Rol van adviesraden en wijkplatforms
- Instrumenten voor participatie (bijv. inspraakavonden, enquêtes)
Inhoud van Les 9
Projectmanagement binnen bestuur- Projectmatig werken in publieke organisaties
- Opstellen van projectdoelen en -plannen
- Fasering en beheersing van projecten
- Risico- en kwaliteitsmanagement
- Stakeholdermanagement in projecten
- Afstemming met beleids- en bestuursprocessen
- Evaluatie van projectresultaten
- Communicatie tijdens projecten
- Gebruik van ICT en projectmanagementtools
- Leren van projectervaringen
- Gebruik van ICT en projectmanagementtools
- Communicatie tijdens projecten
- Evaluatie van projectresultaten
- Afstemming met beleids- en bestuursprocessen
- Stakeholdermanagement in projecten
- Risico- en kwaliteitsmanagement
- Fasering en beheersing van projecten
- Opstellen van projectdoelen en -plannen
Inhoud van Les 10
Evaluatie en verantwoording- Functies van evaluatie in bestuur
- Methodes voor beleids- en projectevaluatie
- Indicatoren en meetinstrumenten
- Betrekken van stakeholders bij evaluatie
- Rapporteren aan bestuur en publiek
- Transparantie en openbaarheid van evaluatieresultaten
- Gebruik van evaluatie voor beleidsverbetering
- Toetsen van effecten en doelmatigheid
- Interne en externe verantwoording
- Leren en continu verbeteren binnen bestuur
- Interne en externe verantwoording
- Toetsen van effecten en doelmatigheid
- Gebruik van evaluatie voor beleidsverbetering
- Transparantie en openbaarheid van evaluatieresultaten
- Rapporteren aan bestuur en publiek
- Betrekken van stakeholders bij evaluatie
- Indicatoren en meetinstrumenten
- Methodes voor beleids- en projectevaluatie
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!