Opleiding: HBO Toegepaste organisatiekunde (Virtual Classroom)
Leer hoe jij organisaties écht kunt laten groeien en excelleren met de opleiding HBO Toegepaste Organisatiekunde, waarin je leert organisatiestructuren te doorgronden en te optimaliseren voor maximale efficiëntie en effectiviteit. Je ontwikkelt inzicht in organisatiecultuur en ontdekt hoe waarden, normen en gedrag binnen een team het succes van een organisatie bepalen. Leiderschap en management komen uitgebreid aan bod, zodat je begrijpt hoe je teams inspireert, richting geeft en duurzame resultaten behaalt. Verandermanagement helpt je om veranderprocessen soepel te begeleiden en weerstand constructief te hanteren, terwijl strategisch management je leert lange termijn doelen te formuleren en te realiseren. Met procesmanagement leer je werkprocessen optimaliseren en bottlenecks voorkomen, en organisatieanalyse geeft je de tools om knelpunten en kansen binnen organisaties scherp in kaart te brengen. Kwaliteits- en prestatiemanagement zorgen ervoor dat je meetbare resultaten behaalt en continu verbetert, terwijl financieel management je inzicht geeft in budgetten, kosten en rendement. Daarnaast ontwikkel je effectieve communicatie binnen organisaties, zodat informatie helder, tijdig en motiverend wordt overgebracht. Met deze opleiding bouw je een breed palet aan vaardigheden die je direct inzetbaar maken in diverse functies, zodat je organisaties helpt succesvol, toekomstbestendig en mensgericht te opereren en continu te verbeteren.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je begrijpt verschillende organisatiestructuren en kunt deze analyseren.
- Je herkent organisatiecultuur en weet hoe deze de bedrijfsvoering beïnvloedt.
- Je ontwikkelt leiderschaps- en managementvaardigheden passend bij verschillende situaties.
- Je past verandermanagementprincipes toe om succesvolle veranderingen te begeleiden.
- Je formuleert en implementeert strategisch management binnen organisaties.
- Je beheerst procesmanagement voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen.
- Je voert organisatieanalyses uit om verbeterpunten te identificeren.
- Je beheert kwaliteits- en prestatiemanagement om resultaten te verbeteren.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Organisatiestructuren- Klassieke organisatiemodellen
- Moderne organisatiemodellen
- Lijn- en stafstructuren
- Matrixstructuren
- Netwerkorganisaties
- Projectgerichte organisaties
- Agile en holacracy
- Centralisatie en decentralisatie
- Organisatieontwerp in de praktijk
- Voor- en nadelen van structuurtypes
- Organisatieontwerp in de praktijk
- Centralisatie en decentralisatie
- Agile en holacracy
- Projectgerichte organisaties
- Netwerkorganisaties
- Matrixstructuren
- Lijn- en stafstructuren
- Moderne organisatiemodellen
Inhoud van Les 2
Organisatiecultuur- Definitie van cultuur binnen organisaties
- Typologieën van organisatieculturen (bijv. Handy, Deal & Kennedy)
- Cultuurverandering
- Rol van leiderschap in cultuur
- Subculturen binnen organisaties
- Nationaliteit en organisatiecultuur
- Cultuurdiagnose-instrumenten
- Cultuur en prestaties
- Symboliek en rituelen
- Cultuur bij fusies en overnames
- Symboliek en rituelen
- Cultuur en prestaties
- Cultuurdiagnose-instrumenten
- Nationaliteit en organisatiecultuur
- Subculturen binnen organisaties
- Rol van leiderschap in cultuur
- Cultuurverandering
- Typologieën van organisatieculturen (bijv. Handy, Deal & Kennedy)
Inhoud van Les 3
Leiderschap en management- Klassieke leiderschapstheorieën
- Transformationeel vs. transactioneel leiderschap
- Situationeel leiderschap
- Leiderschapsontwikkeling
- Stijlen van leidinggeven
- Macht en invloed
- Besluitvorming in management
- Rol van de manager in verandertrajecten
- Coachend leiderschap
- Ethisch leiderschap
- Coachend leiderschap
- Rol van de manager in verandertrajecten
- Besluitvorming in management
- Macht en invloed
- Stijlen van leidinggeven
- Leiderschapsontwikkeling
- Situationeel leiderschap
- Transformationeel vs. transactioneel leiderschap
Inhoud van Les 4
Verandermanagement- Redenen voor organisatieverandering
- Veranderstrategieën (bijv. Kotter, Lewin)
- Weerstand tegen verandering
- Stakeholdermanagement bij veranderingen
- Verandercommunicatie
- Implementatieplanning
- Evaluatie van verandertrajecten
- De rol van verandermanagers
- Verandering in kleine vs. grote organisaties
- Organisatieleren en verandering
- Verandering in kleine vs. grote organisaties
- De rol van verandermanagers
- Evaluatie van verandertrajecten
- Implementatieplanning
- Verandercommunicatie
- Stakeholdermanagement bij veranderingen
- Weerstand tegen verandering
- Veranderstrategieën (bijv. Kotter, Lewin)
Inhoud van Les 5
Strategisch management- Visie, missie en kernwaarden
- Omgevingsanalyse (DESTEP, SWOT)
- Interne analyse (value chain, 7S-model)
- Strategieontwikkeling
- Strategie-implementatie
- Strategie-evaluatie
- Portfoliomanagement
- Concurrentieanalyse (bijv. Porter)
- Innovatiestrategieën
- Samenwerking en alliantievorming
- Innovatiestrategieën
- Concurrentieanalyse (bijv. Porter)
- Portfoliomanagement
- Strategie-evaluatie
- Strategie-implementatie
- Strategieontwikkeling
- Interne analyse (value chain, 7S-model)
- Omgevingsanalyse (DESTEP, SWOT)
Inhoud van Les 6
Procesmanagement- Procesdenken en procesgericht werken
- Kern- en ondersteunende processen
- BPMN (Business Process Model and Notation)
- Lean en Six Sigma
- Procesoptimalisatie
- Klantgericht processen ontwerpen
- Kwaliteitsmanagementsystemen (ISO)
- Procesperformance meten
- Bottlenecks en verspillingen
- Procesrollen en verantwoordelijkheden
- Bottlenecks en verspillingen
- Procesperformance meten
- Kwaliteitsmanagementsystemen (ISO)
- Klantgericht processen ontwerpen
- Procesoptimalisatie
- Lean en Six Sigma
- BPMN (Business Process Model and Notation)
- Kern- en ondersteunende processen
Inhoud van Les 7
Organisatieanalyse- Doelen van organisatieanalyse
- Diagnosetools en -modellen
- Interne vs. externe analyse
- Kwantitatieve en kwalitatieve analysemethoden
- Systeemdenken
- Netwerkanalyse
- SWOT- en confrontatiematrix
- Stakeholderanalyse
- Probleemanalyse en afbakening
- Rapportage en adviesvaardigheden
- Probleemanalyse en afbakening
- Stakeholderanalyse
- SWOT- en confrontatiematrix
- Netwerkanalyse
- Systeemdenken
- Kwantitatieve en kwalitatieve analysemethoden
- Interne vs. externe analyse
- Diagnosetools en -modellen
Inhoud van Les 8
Kwaliteits- en prestatiemanagement- Wat is kwaliteit in organisaties?
- Kwaliteitsmodellen (EFQM, INK)
- Klanttevredenheid meten
- KPI’s en prestatie-indicatoren
- Balanced Scorecard
- Continue verbetering (PDCA)
- Auditing en interne controle
- Benchmarking
- Data verzamelen en analyseren
- Kwaliteitsbewustzijn in teams
- Data verzamelen en analyseren
- Benchmarking
- Auditing en interne controle
- Continue verbetering (PDCA)
- Balanced Scorecard
- KPI’s en prestatie-indicatoren
- Klanttevredenheid meten
- Kwaliteitsmodellen (EFQM, INK)
Inhoud van Les 9
Financieel management- Inzicht in jaarrekeningen
- Kosten- en batenanalyse
- Budgettering
- Investeringsselectie
- Cashflowbeheer
- Financiële ratio’s
- Break-evenanalyse
- Financieel dashboarding
- Interne vs. externe verslaggeving
- Samenwerking met controllers
- Interne vs. externe verslaggeving
- Financieel dashboarding
- Break-evenanalyse
- Financiële ratio’s
- Cashflowbeheer
- Investeringsselectie
- Budgettering
- Kosten- en batenanalyse
Inhoud van Les 10
Communicatie binnen organisaties- Interne communicatievormen
- Communicatiestructuren
- Formele en informele communicatie
- Feedback geven en ontvangen
- Conflicthantering en communicatie
- Effectief vergaderen
- Rapporteren en notuleren
- Communicatie bij verandering
- Digitale communicatiekanalen
- Organisatiecommunicatiestrategieën
- Digitale communicatiekanalen
- Communicatie bij verandering
- Rapporteren en notuleren
- Effectief vergaderen
- Conflicthantering en communicatie
- Feedback geven en ontvangen
- Formele en informele communicatie
- Communicatiestructuren
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!