Opleiding: HBO Leren en ontwikkelen in organisaties (Virtual Classroom)
Word een expert in het bevorderen van groei en ontwikkeling binnen organisaties met de opleiding HBO Leren en ontwikkelen in organisaties, waarin je leert hoe theorieën over leren de basis vormen voor effectieve ontwikkeltrajecten. Je verdiept je in organisatiecultuur en ontdekt hoe deze van invloed is op leren, terwijl je strategieën voor kennismanagement toepast om waardevolle kennis duurzaam te borgen en te delen. Je ontwikkelt vaardigheden in leiderschap en begeleiding van persoonlijke en teamontwikkeling en leert individuele ontwikkelingsplannen opstellen die aansluiten bij zowel persoonlijke ambities als organisatiedoelen. Teamleren en samenwerking staan centraal, zodat je leert hoe collectieve kennis en innovatie worden gestimuleerd, terwijl je inzicht krijgt in het creëren van een lerende organisatie die continu kan innoveren. Technologische ondersteuning van leren komt uitgebreid aan bod, zodat je digitale tools effectief inzet voor trainingen en kennisdeling. Daarnaast leer je leer- en ontwikkelprocessen evalueren en bijsturen om resultaten meetbaar te maken, en krijg je inzicht in veranderingsmanagement, zodat je leertrajecten succesvol kunt implementeren in dynamische omgevingen. Met deze opleiding ontwikkel je jezelf tot een professional die organisaties helpt groeien, kennisdeling bevordert en innovatie stimuleert, klaar om een significante bijdrage te leveren aan duurzame ontwikkeling en succes.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Theorieën over leren toepassen om leerprocessen te begrijpen en te verbeteren.
- De invloed van organisatiecultuur op leren binnen bedrijven analyseren.
- Kennismanagement implementeren ter bevordering van organisatorisch leren.
- Leiderschap inzetten voor persoonlijke en teamontwikkeling.
- Individuele ontwikkelingsplannen opstellen en monitoren.
- Teamleren stimuleren om samenwerking en prestaties te verbeteren.
- Innovatie bevorderen binnen een lerende organisatie.
- Technologische ondersteuning gebruiken ter optimalisatie van leerprocessen.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Theorieën over leren- Behaviorisme en conditionering
- Cognitieve leertheorieën
- Sociaal constructivisme
- Experiëntieel leren
- Leercycli en fasen van leren
- Transfer van leren naar werk
- Individuele verschillen in leerstijl
- Motivatie en leerbereidheid
- Leren in groepsverband
- Reflectie en zelfsturing
- Leren in groepsverband
- Motivatie en leerbereidheid
- Individuele verschillen in leerstijl
- Transfer van leren naar werk
- Leercycli en fasen van leren
- Experiëntieel leren
- Sociaal constructivisme
- Cognitieve leertheorieën
Inhoud van Les 2
Organisatiecultuur en leren- Definitie van organisatiecultuur
- Invloed van cultuur op leerprocessen
- Cultuurdiagnose methoden
- Rol van leiderschap in cultuurontwikkeling
- Veiligheid en vertrouwen stimuleren
- Cultuurverandering en leerbereidheid
- Informele leeromgeving creëren
- Culturele barrières herkennen
- Cultuur en innovatiekracht
- Cultuurelementen en communicatie
- Cultuur en innovatiekracht
- Culturele barrières herkennen
- Informele leeromgeving creëren
- Cultuurverandering en leerbereidheid
- Veiligheid en vertrouwen stimuleren
- Rol van leiderschap in cultuurontwikkeling
- Cultuurdiagnose methoden
- Invloed van cultuur op leerprocessen
Inhoud van Les 3
Kennismanagement in organisaties- Definitie en doel van kennismanagement
- Expliciete en tacit kennis
- Kennisdelen stimuleren
- Kennisopslag en -systemen
- Kennis creëren en innoveren
- Rol van communities of practice
- Technologische ondersteuning
- Meten van kenniseffectiviteit
- Belemmeringen voor kennisdeling
- Kennismanagementstrategie ontwikkelen
- Belemmeringen voor kennisdeling
- Meten van kenniseffectiviteit
- Technologische ondersteuning
- Rol van communities of practice
- Kennis creëren en innoveren
- Kennisopslag en -systemen
- Kennisdelen stimuleren
- Expliciete en tacit kennis
Inhoud van Les 4
Leiderschap en ontwikkeling- Leiderschapsstijlen en impact op leren
- Rol van leiders bij kennisoverdracht
- Coachend leiderschap toepassen
- Feedback geven en ontvangen
- Ontwikkeling van leiderschapscompetenties
- Leiderschap en veranderingsprocessen
- Vertrouwen en empowerment
- Strategische visie op leren en ontwikkeling
- Rolmodellen binnen de organisatie
- Evalueren van leiderschapseffectiviteit
- Rolmodellen binnen de organisatie
- Strategische visie op leren en ontwikkeling
- Vertrouwen en empowerment
- Leiderschap en veranderingsprocessen
- Ontwikkeling van leiderschapscompetenties
- Feedback geven en ontvangen
- Coachend leiderschap toepassen
- Rol van leiders bij kennisoverdracht
Inhoud van Les 5
Individuele ontwikkelingsplannen- Doelen stellen en prioriteiten bepalen
- Zelfreflectie en zelfevaluatie
- Sterke en zwakke punten analyseren
- Loopbaanmogelijkheden verkennen
- Actieplannen opstellen
- Feedback gebruiken voor verbetering
- Balans tussen werk en leren
- Monitoring van voortgang
- Verantwoordelijkheid voor eigen ontwikkeling
- Communicatie over ontwikkeling met belanghebbenden
- Verantwoordelijkheid voor eigen ontwikkeling
- Monitoring van voortgang
- Balans tussen werk en leren
- Feedback gebruiken voor verbetering
- Actieplannen opstellen
- Loopbaanmogelijkheden verkennen
- Sterke en zwakke punten analyseren
- Zelfreflectie en zelfevaluatie
Inhoud van Les 6
Teamleren en samenwerking- Kenmerken van effectieve teams
- Teamrollen en diversiteit
- Groepsdynamiek en leerprocessen
- Conflicthantering binnen teams
- Feedback en open communicatie
- Gezamenlijke probleemoplossing
- Rollen van teamleiders in leren
- Gebruik van digitale samenwerkingsmiddelen
- Evaluatie van teamontwikkeling
- Best practices voor teamleren
- Evaluatie van teamontwikkeling
- Gebruik van digitale samenwerkingsmiddelen
- Rollen van teamleiders in leren
- Gezamenlijke probleemoplossing
- Feedback en open communicatie
- Conflicthantering binnen teams
- Groepsdynamiek en leerprocessen
- Teamrollen en diversiteit
Inhoud van Les 7
Innovatie en lerende organisatie- Kenmerken van een lerende organisatie
- Innovatieprocessen stimuleren
- Fouten en experimenteren als leermomenten
- Systeemdenken en organisatorisch leren
- Continue verbetering integreren
- Draagvlak creëren voor veranderingen
- Rol van medewerkers in innovatie
- Leiderschap en innovatief klimaat
- Kennisuitwisseling tussen afdelingen
- Evalueren van innovatie-inspanningen
- Kennisuitwisseling tussen afdelingen
- Leiderschap en innovatief klimaat
- Rol van medewerkers in innovatie
- Draagvlak creëren voor veranderingen
- Continue verbetering integreren
- Systeemdenken en organisatorisch leren
- Fouten en experimenteren als leermomenten
- Innovatieprocessen stimuleren
Inhoud van Les 8
Technologische ondersteuning van leren- E-learning en blended learning
- Gebruik van kennisbanken en platforms
- Sociale media en netwerken voor kennisdeling
- Virtual reality en simulaties
- Mobiel leren en apps
- Digitale tools voor samenwerking
- Data-analyse voor leerresultaten
- Acceptatie van technologie binnen teams
- Beveiliging en privacy van leerdata
- Integratie van technologie in werkprocessen
- Beveiliging en privacy van leerdata
- Acceptatie van technologie binnen teams
- Data-analyse voor leerresultaten
- Digitale tools voor samenwerking
- Mobiel leren en apps
- Virtual reality en simulaties
- Sociale media en netwerken voor kennisdeling
- Gebruik van kennisbanken en platforms
Inhoud van Les 9
Evaluatie van leer- en ontwikkelprocessen- Criteria voor effectieve evaluatie
- Kwantitatieve en kwalitatieve methoden
- Meten van kennis- en vaardigheidstoename
- Impact op werkprestaties beoordelen
- Evaluatie van gedragsverandering
- Feedback van deelnemers verzamelen
- Kosten-batenanalyse van leeractiviteiten
- Gebruik van evaluatieresultaten
- Continu verbeteren op basis van data
- Rapportage aan management en stakeholders
- Continu verbeteren op basis van data
- Gebruik van evaluatieresultaten
- Kosten-batenanalyse van leeractiviteiten
- Feedback van deelnemers verzamelen
- Evaluatie van gedragsverandering
- Impact op werkprestaties beoordelen
- Meten van kennis- en vaardigheidstoename
- Kwantitatieve en kwalitatieve methoden
Inhoud van Les 10
Veranderingsmanagement en leren- Fasen van veranderingsprocessen
- Weerstand tegen verandering begrijpen
- Communicatiestrategieën bij verandering
- Betrekken van medewerkers in verandering
- Rol van leiderschap bij transities
- Organisatorisch draagvlak creëren
- Integratie van leren in verandertrajecten
- Evaluatie van veranderingsresultaten
- Borgen van nieuwe werkwijzen
- Lerend omgaan met tegenslagen
- Borgen van nieuwe werkwijzen
- Evaluatie van veranderingsresultaten
- Integratie van leren in verandertrajecten
- Organisatorisch draagvlak creëren
- Rol van leiderschap bij transities
- Betrekken van medewerkers in verandering
- Communicatiestrategieën bij verandering
- Weerstand tegen verandering begrijpen
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!