Opleiding: HBO Psychologie en sociologie (Virtual Classroom)
Leer hoe mensen denken, voelen en handelen met de opleiding HBO Psychologie en Sociologie, waarin je een stevige basis krijgt in zowel psychologie als sociologie. Je begint met Inleiding Psychologie en Inleiding Sociologie, zodat je inzicht krijgt in individuele gedragingen en maatschappelijke structuren. Door Sociale Psychologie te bestuderen begrijp je hoe groepsprocessen en sociale invloeden gedrag bepalen, terwijl Ontwikkelingspsychologie je laat zien hoe mensen zich door hun levensloop ontwikkelen en veranderen. Je ontwikkelt praktische vaardigheden in Methoden van Sociaalwetenschappelijk Onderzoek om data te verzamelen, analyseren en interpreteren. In Psychopathologie en Hulpverlening leer je signalen van psychische problemen herkennen en passende ondersteuning bieden. Communicatie en Interactie staan centraal om effectief contact te maken met diverse doelgroepen, terwijl Maatschappelijke Problemen en Sociale Interventies je voorbereiden op het begrijpen en aanpakken van complexe vraagstukken in de samenleving. Je onderzoekt Identiteit en Sociale Rollen en leert hoe persoonlijke en sociale factoren gedrag beïnvloeden. Tot slot leer je Psychologische en Sociologische Toepassingen in de Praktijk te benutten, zodat theorie direct wordt omgezet in concrete oplossingen binnen organisaties, zorginstellingen of maatschappelijke projecten. Deze opleiding biedt een krachtige combinatie van inzicht, onderzoek en toepassing waarmee je een waardevolle bijdrage levert aan mens en samenleving.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Inzicht krijgen in de basisbegrippen en stromingen binnen de psychologie.
- De kernconcepten van de sociologie begrijpen en toepassen op sociale situaties.
- Sociale psychologie toepassen om gedrag binnen groepen te verklaren.
- Ontwikkelingspsychologie gebruiken om levensfasen en gedragsveranderingen te duiden.
- Basismethoden van sociaalwetenschappelijk onderzoek toepassen in praktijksituaties.
- Psychopathologie herkennen en de rol van hulpverlening begrijpen.
- Effectieve communicatie en interactie toepassen in sociale contexten.
- Maatschappelijke problemen analyseren en passende sociale interventies verkennen.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Inleiding psychologie- Definitie en doel van psychologie
- Belangrijke stromingen en theorieën
- Biologische basis van gedrag
- Cognitieve processen en geheugen
- Emotie en motivatie
- Ontwikkelingspsychologie door levensfasen
- Persoonlijkheidstheorieën
- Psychologische meetinstrumenten
- Psychopathologie en veelvoorkomende stoornissen
- Toepassingen van psychologie in de praktijk
- Psychopathologie en veelvoorkomende stoornissen
- Psychologische meetinstrumenten
- Persoonlijkheidstheorieën
- Ontwikkelingspsychologie door levensfasen
- Emotie en motivatie
- Cognitieve processen en geheugen
- Biologische basis van gedrag
- Belangrijke stromingen en theorieën
Inhoud van Les 2
Inleiding sociologie- Sociologie als wetenschap
- Sociale structuren en instituties
- Cultuur en socialisatieprocessen
- Sociale stratificatie en ongelijkheid
- Groepen en netwerken
- Sociale verandering en modernisering
- Rollen, normen en waarden
- Sociologische onderzoeksmethoden
- Relaties tussen individu en samenleving
- Toepassingen van sociologie in beleid en praktijk
- Relaties tussen individu en samenleving
- Sociologische onderzoeksmethoden
- Rollen, normen en waarden
- Sociale verandering en modernisering
- Groepen en netwerken
- Sociale stratificatie en ongelijkheid
- Cultuur en socialisatieprocessen
- Sociale structuren en instituties
Inhoud van Les 3
Sociale psychologie- Invloed van sociale context op gedrag
- Attitudes en overtuigingen
- Sociale perceptie en categorisatie
- Conformiteit en gehoorzaamheid
- Groepsdynamiek en groepsprocessen
- Vooroordelen en discriminatie
- Communicatie en conflicthantering
- Sociale identiteit en zelfbeeld
- Invloed van leiderschap en macht
- Toepassingen in werk en dagelijks leven
- Invloed van leiderschap en macht
- Sociale identiteit en zelfbeeld
- Communicatie en conflicthantering
- Vooroordelen en discriminatie
- Groepsdynamiek en groepsprocessen
- Conformiteit en gehoorzaamheid
- Sociale perceptie en categorisatie
- Attitudes en overtuigingen
Inhoud van Les 4
Ontwikkelingspsychologie- Prenatale ontwikkeling
- Cognitieve ontwikkeling in de kinderjaren
- Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Adolescentie en identiteitsvorming
- Volwassenheid en levensloop
- Leeftijdsgebonden veranderingen in gedrag
- Invloed van opvoeding en omgeving
- Belang van hechtingstheorie
- Problemen en stoornissen in ontwikkeling
- Ondersteuning van gezonde ontwikkeling
- Problemen en stoornissen in ontwikkeling
- Belang van hechtingstheorie
- Invloed van opvoeding en omgeving
- Leeftijdsgebonden veranderingen in gedrag
- Volwassenheid en levensloop
- Adolescentie en identiteitsvorming
- Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Cognitieve ontwikkeling in de kinderjaren
Inhoud van Les 5
Methoden van sociaalwetenschappelijk onderzoek- Kwalitatieve en kwantitatieve methoden
- Enquêtes en interviews
- Observatietechnieken
- Experimenteel onderzoek
- Data-analyse en statistiek
- Steekproeftrekking en representativiteit
- Validiteit en betrouwbaarheid
- Ethische aspecten van onderzoek
- Rapporteren van onderzoeksresultaten
- Toepassing van onderzoek in praktijk en beleid
- Rapporteren van onderzoeksresultaten
- Ethische aspecten van onderzoek
- Validiteit en betrouwbaarheid
- Steekproeftrekking en representativiteit
- Data-analyse en statistiek
- Experimenteel onderzoek
- Observatietechnieken
- Enquêtes en interviews
Inhoud van Les 6
Psychopathologie en hulpverlening- Definitie en classificatie van stoornissen
- Angststoornissen en depressie
- Psychotische stoornissen
- Persoonlijkheidsstoornissen
- Verslavingsproblematiek
- Diagnostiek en screeningsmethoden
- Therapeutische benaderingen
- Rol van de hulpverlener
- Preventie en vroegsignalering
- Samenwerking binnen het zorgnetwerk
- Preventie en vroegsignalering
- Rol van de hulpverlener
- Therapeutische benaderingen
- Diagnostiek en screeningsmethoden
- Verslavingsproblematiek
- Persoonlijkheidsstoornissen
- Psychotische stoornissen
- Angststoornissen en depressie
Inhoud van Les 7
Communicatie en interactie- Verbale en non-verbale communicatie
- Luistervaardigheden en feedback geven
- Conflicthantering en onderhandelen
- Interculturele communicatie
- Grenzen en professionaliteit
- Empathie en assertiviteit
- Gebruik van communicatiehulpmiddelen
- Invloed van groepsprocessen op communicatie
- Communicatie in teams en organisaties
- Ontwikkelen van gesprekstechnieken
- Communicatie in teams en organisaties
- Invloed van groepsprocessen op communicatie
- Gebruik van communicatiehulpmiddelen
- Empathie en assertiviteit
- Grenzen en professionaliteit
- Interculturele communicatie
- Conflicthantering en onderhandelen
- Luistervaardigheden en feedback geven
Inhoud van Les 8
Maatschappelijke problemen en sociale interventies- Oorzaken van maatschappelijke problemen
- Armoede en sociale uitsluiting
- Criminaliteit en recidive
- Jeugdzorg en gezinssituaties
- Psychische gezondheidszorg en toegankelijkheid
- Rol van overheidsbeleid en instellingen
- Preventieve maatregelen en interventies
- Participatie en empowerment van cliënten
- Evaluatie van interventies
- Samenwerking tussen professionals
- Evaluatie van interventies
- Participatie en empowerment van cliënten
- Preventieve maatregelen en interventies
- Rol van overheidsbeleid en instellingen
- Psychische gezondheidszorg en toegankelijkheid
- Jeugdzorg en gezinssituaties
- Criminaliteit en recidive
- Armoede en sociale uitsluiting
Inhoud van Les 9
Identiteit en sociale rollen- Ontstaan van identiteit
- Roltheorie en rolconflicten
- Gender en sociale verwachtingen
- Etniciteit en culturele identiteit
- Invloed van media en technologie
- Sociale mobiliteit en verandering
- Zelfbeeld en zelfwaardering
- Identiteit in verschillende levensfasen
- Groepsidentiteit en sociale cohesie
- Impact van identiteit op gedrag
- Groepsidentiteit en sociale cohesie
- Identiteit in verschillende levensfasen
- Zelfbeeld en zelfwaardering
- Sociale mobiliteit en verandering
- Invloed van media en technologie
- Etniciteit en culturele identiteit
- Gender en sociale verwachtingen
- Roltheorie en rolconflicten
Inhoud van Les 10
Psychologische en sociologische toepassingen in de praktijk- Analyse van individuele casussen
- Sociaal beleidsadvies op basis van onderzoek
- Begeleiding van kwetsbare groepen
- Ontwikkeling van interventieprogramma’s
- Evaluatie en kwaliteitsbewaking
- Multidisciplinaire samenwerking
- Communicatie met cliënten en betrokkenen
- Gebruik van digitale hulpmiddelen
- Professionele ethiek en verantwoordelijkheid
- Reflectie op eigen handelen
- Professionele ethiek en verantwoordelijkheid
- Gebruik van digitale hulpmiddelen
- Communicatie met cliënten en betrokkenen
- Multidisciplinaire samenwerking
- Evaluatie en kwaliteitsbewaking
- Ontwikkeling van interventieprogramma’s
- Begeleiding van kwetsbare groepen
- Sociaal beleidsadvies op basis van onderzoek
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!