Opleiding: HBO Psychologie voor sociaal werk (Virtual Classroom)
Stap in de wereld van HBO Psychologie voor sociaal werk en ontdek hoe je écht impact maakt op het leven van mensen. Leer begrijpen waarom mensen denken, voelen en doen wat ze doen en ontwikkel de vaardigheden om verandering te begeleiden. In ontwikkelingspsychologie ontdek je hoe mensen zich door alle levensfasen heen ontwikkelen en welke factoren hun gedrag sturen. Sociale psychologie laat je zien hoe relaties, groepsdynamiek en interacties gedrag beïnvloeden en hoe jij hierop kunt inspelen. Met persoonlijkheidspsychologie begrijp je ieders unieke eigenschappen en leer je hierop aan te sluiten in je begeleiding. Je krijgt grip op psychopathologie en leert signalen van psychische uitdagingen herkennen en effectief ondersteunen. Stress, trauma en veerkracht staan centraal, zodat je mensen kunt helpen herstellen en sterker worden. Je duikt in leren en gedragsverandering en ontdekt hoe nieuw gedrag aangeleerd kan worden en oude patronen doorbroken. Emoties en emotieregulatie helpen je mensen beter te begrijpen en effectief te begeleiden. Door sterke communicatie- en gespreksvaardigheden bouw je vertrouwen en verbinding op. Psychologie in systeemcontext laat zien hoe familie, werk en samenleving gedrag beïnvloeden, zodat jij klaar bent om verschil te maken en mensen echt verder te helpen.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je krijgt een brede inleiding in de psychologie en haar toepassingen.
- Je onderzoekt de ontwikkeling van menselijk gedrag door de levensloop heen.
- Je begrijpt de basisprincipes van sociale psychologie en groepsgedrag.
- Je leert over persoonlijkheidspsychologie en individuele verschillen.
- Je krijgt inzicht in psychopathologie en de kenmerken van psychische aandoeningen.
- Je bestudeert stress, trauma en factoren die veerkracht bevorderen.
- Je past theorieën toe over leren en gedragsverandering in de praktijk.
- Je ontwikkelt vaardigheden in communicatie en gespreksvoering binnen verschillende contexten.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Inleiding in de psychologie- Definitie en doelen van psychologie
- Verschil tussen psychologie en psychiatrie
- Belang van psychologie in sociaal werk
- Hoofdstromingen binnen de psychologie
- Belang van wetenschappelijk onderzoek
- Toepassing van psychologische theorieën in de praktijk
- Invloed van omgeving op gedrag
- Verschillen tussen individu en groep
- Zelfreflectie als basisvaardigheid
- Grenzen van psychologische hulpverlening in sociaal werk
- Zelfreflectie als basisvaardigheid
- Verschillen tussen individu en groep
- Invloed van omgeving op gedrag
- Toepassing van psychologische theorieën in de praktijk
- Belang van wetenschappelijk onderzoek
- Hoofdstromingen binnen de psychologie
- Belang van psychologie in sociaal werk
- Verschil tussen psychologie en psychiatrie
Inhoud van Les 2
Ontwikkelingspsychologie- Fasen van de levensloop (van baby tot ouderdom)
- Hechting en de invloed op latere relaties
- Cognitieve ontwikkeling bij kinderen en jongeren
- Identiteitsontwikkeling in de adolescentie
- Psychosociale uitdagingen bij jongvolwassenen
- Veranderingen in de volwassenheid
- Verlies en rouw in latere levensfasen
- Invloed van opvoeding en cultuur op ontwikkeling
- Signaleren van stagnatie in ontwikkeling
- Toepassen van ontwikkelingskennis bij begeleiding
- Signaleren van stagnatie in ontwikkeling
- Invloed van opvoeding en cultuur op ontwikkeling
- Verlies en rouw in latere levensfasen
- Veranderingen in de volwassenheid
- Psychosociale uitdagingen bij jongvolwassenen
- Identiteitsontwikkeling in de adolescentie
- Cognitieve ontwikkeling bij kinderen en jongeren
- Hechting en de invloed op latere relaties
Inhoud van Les 3
Sociale psychologie- Invloed van groepen op gedrag
- Sociale rollen en verwachtingen
- Oorzaken van vooroordelen en stereotypen
- Groepsdruk en conformiteit
- Invloed van autoriteit en macht
- Ontstaan van sociale identiteit
- Conflicten en samenwerking tussen groepen
- Sociale beïnvloeding en communicatie
- Empathie en perspectief nemen
- Toepassing in sociaal-maatschappelijke contexten
- Empathie en perspectief nemen
- Sociale beïnvloeding en communicatie
- Conflicten en samenwerking tussen groepen
- Ontstaan van sociale identiteit
- Invloed van autoriteit en macht
- Groepsdruk en conformiteit
- Oorzaken van vooroordelen en stereotypen
- Sociale rollen en verwachtingen
Inhoud van Les 4
Persoonlijkheidspsychologie- Verschillende persoonlijkheidstheorieën
- De Big Five persoonlijkheidskenmerken
- Invloed van persoonlijkheid op gedrag en keuzes
- Aangeboren en aangeleerde eigenschappen
- Zelfbeeld en zelfwaardering
- Persoonlijkheidsstoornissen in de praktijk
- Verschillen in copingstijlen
- Werken met gedragsprofielen
- Persoonlijkheid en communicatie
- Omgaan met diversiteit in persoonlijkheden
- Persoonlijkheid en communicatie
- Werken met gedragsprofielen
- Verschillen in copingstijlen
- Persoonlijkheidsstoornissen in de praktijk
- Zelfbeeld en zelfwaardering
- Aangeboren en aangeleerde eigenschappen
- Invloed van persoonlijkheid op gedrag en keuzes
- De Big Five persoonlijkheidskenmerken
Inhoud van Les 5
Psychopathologie- Classificatie volgens DSM-5
- Angststoornissen en stemmingsstoornissen
- Psychotische stoornissen herkennen
- Persoonlijkheidsstoornissen in sociaal werk
- Verslaving en middelenmisbruik
- Suïcidaal gedrag signaleren
- Traumagerelateerde stoornissen
- Licht verstandelijke beperking en gedrag
- Comorbiditeit en complexiteit
- Grenzen van sociaal werk en doorverwijzing
- Comorbiditeit en complexiteit
- Licht verstandelijke beperking en gedrag
- Traumagerelateerde stoornissen
- Suïcidaal gedrag signaleren
- Verslaving en middelenmisbruik
- Persoonlijkheidsstoornissen in sociaal werk
- Psychotische stoornissen herkennen
- Angststoornissen en stemmingsstoornissen
Inhoud van Les 6
Stress, trauma en veerkracht- Definitie van stress en triggers
- Acute vs. chronische stress
- Biologische en psychologische reacties op stress
- Signalen van overspanning en burn-out
- Impact van trauma op gedrag en ontwikkeling
- Veerkracht en beschermende factoren
- Traumaverwerking en herstel
- Omgaan met getraumatiseerde cliënten
- Zelfzorg van de sociaal werker
- Werken vanuit een traumasensitieve houding
- Zelfzorg van de sociaal werker
- Omgaan met getraumatiseerde cliënten
- Traumaverwerking en herstel
- Veerkracht en beschermende factoren
- Impact van trauma op gedrag en ontwikkeling
- Signalen van overspanning en burn-out
- Biologische en psychologische reacties op stress
- Acute vs. chronische stress
Inhoud van Les 7
Leren en gedragsverandering- Klassiek en operant conditioneren
- Sociaal leren en modelleren
- Cognitieve gedragstherapie: basisprincipes
- Motivatie en gedragsverandering
- Gewoonten doorbreken en nieuw gedrag aanleren
- Verandering ondersteunen bij weerstand
- Positieve bekrachtiging in de praktijk
- Doelen stellen met cliënten
- Feedback geven en ontvangen
- Gedragsverandering monitoren en evalueren
- Feedback geven en ontvangen
- Doelen stellen met cliënten
- Positieve bekrachtiging in de praktijk
- Verandering ondersteunen bij weerstand
- Gewoonten doorbreken en nieuw gedrag aanleren
- Motivatie en gedragsverandering
- Cognitieve gedragstherapie: basisprincipes
- Sociaal leren en modelleren
Inhoud van Les 8
Emoties en emotieregulatie- Basisemoties herkennen en benoemen
- Lichaamstaal en emotionele signalen
- Emotieregulatie bij verschillende doelgroepen
- Rol van emoties in gedrag en relaties
- Frustratie, agressie en conflicthantering
- Empathisch reageren op emotie
- Omgaan met cliënten met emotieregulatieproblemen
- Emoties en besluitvorming
- Eigen emoties herkennen als professional
- Emotionele veiligheid creëren in gesprekken
- Eigen emoties herkennen als professional
- Emoties en besluitvorming
- Omgaan met cliënten met emotieregulatieproblemen
- Empathisch reageren op emotie
- Frustratie, agressie en conflicthantering
- Rol van emoties in gedrag en relaties
- Emotieregulatie bij verschillende doelgroepen
- Lichaamstaal en emotionele signalen
Inhoud van Les 9
Communicatie en gespreksvoering- Verschil tussen inhoud en betrekkingsniveau
- Luisteren, samenvatten en doorvragen
- Gespreksstructuur en doelen stellen
- Motiverende gespreksvoering
- Assertief en empathisch communiceren
- Omgaan met weerstand en spanning
- Feedback geven op gedrag, niet op persoon
- Non-verbale communicatie interpreteren
- Interculturele communicatie in sociaal werk
- Reflecteren op eigen communicatiestijl
- Interculturele communicatie in sociaal werk
- Non-verbale communicatie interpreteren
- Feedback geven op gedrag, niet op persoon
- Omgaan met weerstand en spanning
- Assertief en empathisch communiceren
- Motiverende gespreksvoering
- Gespreksstructuur en doelen stellen
- Luisteren, samenvatten en doorvragen
Inhoud van Les 10
Psychologie in systeemcontext- Cliënten benaderen in hun sociale context
- Familie, netwerk en omgeving als invloed
- Systeemdenken en wisselwerking
- Genogrammen en sociaal netwerkanalyse
- Krachtgericht werken met gezinnen
- Patronen binnen systemen herkennen
- Balans tussen individuele en systeemgerichte benadering
- Loyaliteiten en gezinsdynamiek
- Grenzen en rollen binnen systemen
- Samenwerken met ketenpartners in het systeem
- Grenzen en rollen binnen systemen
- Loyaliteiten en gezinsdynamiek
- Balans tussen individuele en systeemgerichte benadering
- Patronen binnen systemen herkennen
- Krachtgericht werken met gezinnen
- Genogrammen en sociaal netwerkanalyse
- Systeemdenken en wisselwerking
- Familie, netwerk en omgeving als invloed
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!