Opleiding: HBO Onderzoeksvaardigheden (Virtual Classroom)
Leer hoe je onderzoek in de beroepspraktijk effectief inzet en complexe vraagstukken omzet in heldere probleemstellingen en onderzoeksvragen. Je ontwikkelt vaardigheid in literatuuronderzoek en leert betrouwbare bronnen kritisch te selecteren en te gebruiken, zodat jouw onderzoek stevig onderbouwd is. Je krijgt inzicht in verschillende onderzoeksontwerpen en methodologieën, waardoor je bewuste keuzes maakt tussen kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden en de juiste aanpak kiest voor elk vraagstuk. Tijdens dataverzameling en veldwerk leer je praktische technieken om gegevens zorgvuldig te verzamelen en om te zetten in bruikbare informatie. Je analyseert en interpreteert data met precisie en vertaalt de uitkomsten naar duidelijke conclusies en waardevolle aanbevelingen. Daarnaast oefen je in het rapporteren en presenteren van onderzoeksresultaten, zodat je jouw bevindingen overtuigend kunt delen met verschillende doelgroepen. Kritisch denken en reflectie staan centraal: je leert bestaande kennis te bevragen, eigen aannames te onderzoeken en je werkwijze voortdurend te verbeteren. Deze opleiding biedt een stevige basis in onderzoeksvaardigheden die direct toepasbaar zijn in de praktijk en stelt je in staat complexe vraagstukken systematisch, professioneel en effectief te benaderen, waardoor je een voorsprong krijgt in iedere werkcontext waar onderzoek en analyse essentieel zijn.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je formuleert duidelijke probleemstellingen en onderzoeksvragen voor de beroepspraktijk.
- Je voert literatuuronderzoek uit en gebruikt betrouwbare bronnen effectief.
- Je ontwikkelt een passend onderzoeksontwerp met de juiste methodologie.
- Je past kwalitatieve onderzoeksmethoden toe om diepgaande inzichten te verkrijgen.
- Je gebruikt kwantitatieve onderzoeksmethoden voor objectieve data-analyse.
- Je verzamelt data nauwkeurig via veldwerk en andere dataverzameltechnieken.
- Je analyseert en interpreteert onderzoeksdata kritisch en inzichtelijk.
- Je stelt heldere onderzoeksrapporten op en presenteert de resultaten effectief.
- Je past kritisch denken toe en reflecteert op het gehele onderzoeksproces.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Onderzoek in de beroepspraktijk- Doel van praktijkgericht onderzoek
- Verschil tussen fundamenteel en toegepast onderzoek
- Koppeling van onderzoek aan beroepsvraagstukken
- Criteria voor bruikbaarheid van onderzoeksresultaten
- Verantwoordelijkheden van de onderzoeker
- Ethische overwegingen in praktijkgericht onderzoek
- Samenwerken met opdrachtgevers en belanghebbenden
- Formuleren van relevante onderzoeksvragen
- Vertalen van praktijkproblemen naar onderzoeksdoelen
- Rol van onderzoek binnen innovatie en verbetering
- Vertalen van praktijkproblemen naar onderzoeksdoelen
- Formuleren van relevante onderzoeksvragen
- Samenwerken met opdrachtgevers en belanghebbenden
- Ethische overwegingen in praktijkgericht onderzoek
- Verantwoordelijkheden van de onderzoeker
- Criteria voor bruikbaarheid van onderzoeksresultaten
- Koppeling van onderzoek aan beroepsvraagstukken
- Verschil tussen fundamenteel en toegepast onderzoek
Inhoud van Les 2
Probleemstelling en vraagformulering- Herkennen van een probleem in de praktijk
- Afbakenen van het onderzoeksdomein
- Achtergrondanalyse en contextverkenning
- Doelstelling van het onderzoek formuleren
- Centrale vraag en deelvragen opstellen
- Eisen aan een goede onderzoeksvraag
- Begrippenkader en conceptuele verheldering
- Relatie tussen probleem, doel en vraagstelling
- Valkuilen bij het formuleren van vragen
- Toetsing van de vraagstelling op haalbaarheid
- Valkuilen bij het formuleren van vragen
- Relatie tussen probleem, doel en vraagstelling
- Begrippenkader en conceptuele verheldering
- Eisen aan een goede onderzoeksvraag
- Centrale vraag en deelvragen opstellen
- Doelstelling van het onderzoek formuleren
- Achtergrondanalyse en contextverkenning
- Afbakenen van het onderzoeksdomein
Inhoud van Les 3
Literatuuronderzoek en bronnengebruik- Verschil tussen primaire en secundaire bronnen
- Zoekstrategieën in databanken en bibliotheken
- Gebruik van wetenschappelijke artikelen
- Beoordelen van bronkwaliteit en betrouwbaarheid
- Citeren en parafraseren volgens APA-richtlijnen
- Annoteren en verwerken van literatuur
- Samenvatten van relevante theorieën
- Opstellen van een theoretisch kader
- Bronnenbeheer met referentieprogramma’s
- Plagiaat voorkomen en ethisch omgaan met bronnen
- Bronnenbeheer met referentieprogramma’s
- Opstellen van een theoretisch kader
- Samenvatten van relevante theorieën
- Annoteren en verwerken van literatuur
- Citeren en parafraseren volgens APA-richtlijnen
- Beoordelen van bronkwaliteit en betrouwbaarheid
- Gebruik van wetenschappelijke artikelen
- Zoekstrategieën in databanken en bibliotheken
Inhoud van Les 4
Onderzoeksontwerp en methodologie- Keuze tussen kwalitatief, kwantitatief of mixed methods
- Onderzoeksopzet en structuur van het onderzoek
- Populatie, steekproef en representativiteit
- Validiteit en betrouwbaarheid van het onderzoek
- Selectie van passende methoden en instrumenten
- Tijdsplanning en fasering van het onderzoek
- Opstellen van een onderzoeksvoorstel
- Beoordelingscriteria voor een goed ontwerp
- Beperkingen en risico’s van de gekozen aanpak
- Methodologische onderbouwing van keuzes
- Beperkingen en risico’s van de gekozen aanpak
- Beoordelingscriteria voor een goed ontwerp
- Opstellen van een onderzoeksvoorstel
- Tijdsplanning en fasering van het onderzoek
- Selectie van passende methoden en instrumenten
- Validiteit en betrouwbaarheid van het onderzoek
- Populatie, steekproef en representativiteit
- Onderzoeksopzet en structuur van het onderzoek
Inhoud van Les 5
Kwalitatieve onderzoeksmethoden- Observatie en participerende observatie
- Interviewtechnieken en gespreksvoering
- Focusgroepen en groepsinterviews
- Coderen en thematiseren van data
- Gebruik van transcriptieprotocollen
- Analyseren met kwalitatieve software (bijv. Atlas.ti)
- Triangulatie in kwalitatief onderzoek
- Betrouwbaarheid en transparantie waarborgen
- Reflectie op de rol van de onderzoeker
- Rapportage van kwalitatieve resultaten
- Reflectie op de rol van de onderzoeker
- Betrouwbaarheid en transparantie waarborgen
- Triangulatie in kwalitatief onderzoek
- Analyseren met kwalitatieve software (bijv. Atlas.ti)
- Gebruik van transcriptieprotocollen
- Coderen en thematiseren van data
- Focusgroepen en groepsinterviews
- Interviewtechnieken en gespreksvoering
Inhoud van Les 6
Kwantitatieve onderzoeksmethoden- Gebruik van enquêtes en vragenlijsten
- Schaalconstructie en meetniveaus
- Opbouw van gesloten en open vragen
- Data-invoer en -verwerking in Excel of SPSS
- Statistische basisbegrippen (gemiddelde, mediaan, modus)
- Toepassen van beschrijvende statistiek
- Correlatie- en regressieanalyse
- Toetsende statistiek (bijv. t-test, chi-kwadraat)
- Betrouwbaarheidsinterval en significantie
- Interpreteren van grafieken en tabellen
- Betrouwbaarheidsinterval en significantie
- Toetsende statistiek (bijv. t-test, chi-kwadraat)
- Correlatie- en regressieanalyse
- Toepassen van beschrijvende statistiek
- Statistische basisbegrippen (gemiddelde, mediaan, modus)
- Data-invoer en -verwerking in Excel of SPSS
- Opbouw van gesloten en open vragen
- Schaalconstructie en meetniveaus
Inhoud van Les 7
Dataverzameling en veldwerk- Voorbereiden van een dataverzamelingsplan
- Selecteren van respondenten of casussen
- Informed consent en ethische richtlijnen
- Praktische uitvoering van interviews en enquêtes
- Registratie en opslag van gegevens
- Anonimiseren van persoonlijke informatie
- Logboek en veldnotities bijhouden
- Kwaliteitsbewaking tijdens dataverzameling
- Feedback ophalen bij respondenten
- Evalueren van de dataverzamelingsfase
- Feedback ophalen bij respondenten
- Kwaliteitsbewaking tijdens dataverzameling
- Logboek en veldnotities bijhouden
- Anonimiseren van persoonlijke informatie
- Registratie en opslag van gegevens
- Praktische uitvoering van interviews en enquêtes
- Informed consent en ethische richtlijnen
- Selecteren van respondenten of casussen
Inhoud van Les 8
Data-analyse en interpretatie- Structureren van ruwe onderzoeksdata
- Selecteren van geschikte analysemethoden
- Identificeren van patronen en verbanden
- Gebruik van analyseprogramma’s (SPSS, Excel, Atlas.ti)
- Betekenis geven aan cijfers en citaten
- Koppelen van resultaten aan theorie
- Reflectie op tegenstrijdige of onverwachte uitkomsten
- Inzicht geven in beperkingen van de analyse
- Conclusies trekken op basis van data
- Formuleren van onderbouwde aanbevelingen
- Conclusies trekken op basis van data
- Inzicht geven in beperkingen van de analyse
- Reflectie op tegenstrijdige of onverwachte uitkomsten
- Koppelen van resultaten aan theorie
- Betekenis geven aan cijfers en citaten
- Gebruik van analyseprogramma’s (SPSS, Excel, Atlas.ti)
- Identificeren van patronen en verbanden
- Selecteren van geschikte analysemethoden
Inhoud van Les 9
Rapportage en presentatie- Opbouw van een onderzoeksrapport
- Schrijven van een heldere samenvatting
- Structureren van de inleiding, methoden en resultaten
- Taalgebruik aanpassen aan doelgroep
- Grafieken, tabellen en schema’s inzetten
- Eindconclusies duidelijk formuleren
- Aanbevelingen concreet en toepasbaar maken
- Lay-out en vormgeving professioneel verzorgen
- Presenteren van onderzoeksresultaten aan stakeholders
- Omgaan met kritische vragen en feedback
- Presenteren van onderzoeksresultaten aan stakeholders
- Lay-out en vormgeving professioneel verzorgen
- Aanbevelingen concreet en toepasbaar maken
- Eindconclusies duidelijk formuleren
- Grafieken, tabellen en schema’s inzetten
- Taalgebruik aanpassen aan doelgroep
- Structureren van de inleiding, methoden en resultaten
- Schrijven van een heldere samenvatting
Inhoud van Les 10
Kritisch denken en reflectie- Onderzoeken van eigen aannames en vooroordelen
- Beoordelen van de betrouwbaarheid van bronnen
- Logisch redeneren en argumenteren
- Herkennen van denkfouten in analyse en conclusie
- Zelfreflectie op onderzoeksaanpak en -houding
- Afwegen van alternatieve interpretaties
- Gebruik van feedback voor verbetering
- Onderbouwen van keuzes met argumenten
- Objectiviteit versus subjectiviteit in onderzoek
- Leren van fouten en onverwachte uitkomsten
- Objectiviteit versus subjectiviteit in onderzoek
- Onderbouwen van keuzes met argumenten
- Gebruik van feedback voor verbetering
- Afwegen van alternatieve interpretaties
- Zelfreflectie op onderzoeksaanpak en -houding
- Herkennen van denkfouten in analyse en conclusie
- Logisch redeneren en argumenteren
- Beoordelen van de betrouwbaarheid van bronnen
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!