Opleiding: HBO Financieel management - overheid (Virtual Classroom)
Wil jij uitblinken in financieel management binnen de overheid en een directe impact hebben op publieke middelen? Met de opleiding HBO Financieel Management - overheid ontwikkel je diepgaande kennis van het begrotingsproces binnen de overheid en begrijp je hoe overheidsfinanciën en belastingmiddelen effectief worden ingezet. Je leert verantwoord begroten en rapporteren, beheerst kostenbeheer en kostprijsberekening, en weet hoe investeringsprojecten en kapitaalgoederen optimaal worden gepland en beheerd. Treasury en kasbeheer vormen een belangrijk onderdeel, zodat je financiële middelen efficiënt inzet, terwijl financiële analyse en beleidsadvisering je in staat stellen strategische keuzes te ondersteunen en te verbeteren. Daarnaast bouw je expertise op in financiële control en interne beheersing, waardoor je risico’s beperkt en processen optimaliseert, en pas je juridische aspecten van overheidsfinanciën praktisch toe. Digitale toepassingen in financieel beheer geven je de tools om data-gestuurd te werken en complexe financiële vraagstukken snel inzichtelijk te maken. Deze opleiding vormt de basis voor een uitdagende carrière waarin je de financiële gezondheid van overheidsorganisaties bewaakt, advies geeft dat bijdraagt aan een duurzame en efficiënte besteding van publieke middelen, en een onmisbare professional wordt binnen het publieke financiële domein.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je begrijpt het begrotingsproces binnen de overheid en de bijbehorende stappen.
- Je analyseert overheidsfinanciën en de rol van verschillende belastingmiddelen.
- Je past principes toe voor verantwoord begroten en rapporteren binnen overheidsorganisaties.
- Je beheerst kostenbeheer en kostprijsberekening voor efficiënte inzet van middelen.
- Je evalueert investeringsprojecten en het beheer van kapitaalgoederen.
- Je beheert treasury-activiteiten en kasbeheer binnen een financiële context.
- Je voert financiële analyses uit ter ondersteuning van beleidsadvisering.
- Je implementeert financiële control en interne beheersing voor optimale processen.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Begrotingsproces binnen de overheid- Opbouw van een meerjarenbegroting
- Cyclisch karakter van de begrotingsprocedure
- Beleidscyclus koppelen aan begroting
- Rollen van raad, college en ambtelijke organisatie
- Opstellen van programmabegrotingen
- Beleidsindicatoren en outputfinanciering
- Kostenramingen en budgettaire kaders
- Inzicht in kasschuiven en taakstellingen
- Tussentijdse begrotingswijzigingen
- Transparantie in begrotingsdocumenten
- Tussentijdse begrotingswijzigingen
- Inzicht in kasschuiven en taakstellingen
- Kostenramingen en budgettaire kaders
- Beleidsindicatoren en outputfinanciering
- Opstellen van programmabegrotingen
- Rollen van raad, college en ambtelijke organisatie
- Beleidscyclus koppelen aan begroting
- Cyclisch karakter van de begrotingsprocedure
Inhoud van Les 2
Overheidsfinanciën en belastingmiddelen- Verschillende overheidslagen en hun financiële structuur
- Inkomstenbronnen van rijk, provincies en gemeenten
- Algemene uitkering uit het gemeentefonds
- Specifieke uitkeringen en subsidies
- Lokale belastingheffing en tariefstellingen
- Toezicht op financiële rechtmatigheid
- Financiële verhoudingen binnen de overheid
- Budgetrecht en belastingcapaciteit
- Invloed van rijksbeleid op lokale financiën
- Samenhang tussen beleid, financiering en uitvoering
- Invloed van rijksbeleid op lokale financiën
- Budgetrecht en belastingcapaciteit
- Financiële verhoudingen binnen de overheid
- Toezicht op financiële rechtmatigheid
- Lokale belastingheffing en tariefstellingen
- Specifieke uitkeringen en subsidies
- Algemene uitkering uit het gemeentefonds
- Inkomstenbronnen van rijk, provincies en gemeenten
Inhoud van Les 3
Verantwoord begroten en rapporteren- Eisen aan rechtmatigheid en doelmatigheid
- Planning- & controlcyclus van overheden
- Begrotingsrechtmatigheid en financiële controle
- Uitvoeringsinformatie koppelen aan budget
- Tussentijdse rapportages en voortgangsbewaking
- Jaarverslag en jaarrekening toelichten
- Inzicht in afwijkingen en correcties
- Opstellen van verantwoordingstukken
- Integratie van financiële en beleidsinformatie
- Verslaggeving aan burgers en politiek
- Integratie van financiële en beleidsinformatie
- Opstellen van verantwoordingstukken
- Inzicht in afwijkingen en correcties
- Jaarverslag en jaarrekening toelichten
- Tussentijdse rapportages en voortgangsbewaking
- Uitvoeringsinformatie koppelen aan budget
- Begrotingsrechtmatigheid en financiële controle
- Planning- & controlcyclus van overheden
Inhoud van Les 4
Kostenbeheer en kostprijsberekening- Doorrekenen van beleidsmaatregelen
- Directe en indirecte kosten onderscheiden
- Integrale kostprijsberekening toepassen
- Kostenplaatsen en kostendragers benoemen
- Uurtarieven en overheadverdeling
- Verantwoording van apparaatskosten
- Koppeling met producten en prestaties
- Tariefstelling voor dienstverlening
- Toerekening van kosten aan projecten
- Kostenbewustzijn in publieke uitvoering
- Toerekening van kosten aan projecten
- Tariefstelling voor dienstverlening
- Koppeling met producten en prestaties
- Verantwoording van apparaatskosten
- Uurtarieven en overheadverdeling
- Kostenplaatsen en kostendragers benoemen
- Integrale kostprijsberekening toepassen
- Directe en indirecte kosten onderscheiden
Inhoud van Les 5
Investeringsprojecten en kapitaalgoederen- Beheer van kapitaalgoederenplannen
- Investeringen in infrastructuur en vastgoed
- Afschrijvingstermijnen en restwaarden
- Beoordelen van investeringsvoorstellen
- Kosten-batenanalyse van projecten
- Financiële dekking en kredietbehoefte
- Meerjareninvesteringsprogramma opstellen
- Tussentijdse bijstelling van investeringsplannen
- Toezicht op uitvoering en budgetbewaking
- Verantwoording van investeringsbesluiten
- Toezicht op uitvoering en budgetbewaking
- Tussentijdse bijstelling van investeringsplannen
- Meerjareninvesteringsprogramma opstellen
- Financiële dekking en kredietbehoefte
- Kosten-batenanalyse van projecten
- Beoordelen van investeringsvoorstellen
- Afschrijvingstermijnen en restwaarden
- Investeringen in infrastructuur en vastgoed
Inhoud van Les 6
Treasury en kasbeheer- Functie van treasury binnen de overheid
- Wet Fido (Financiering decentrale overheden)
- Beheer van liquide middelen
- Renterisicobeheer en kasgeldlimiet
- Saldobeheer en kasstromen
- Beleggingsrichtlijnen en risicobeheersing
- Leningenportefeuille beheren
- Relatie met BNG Bank en andere financiers
- Rentekosten in de exploitatie opnemen
- Toezicht en rapportage over treasury-activiteiten
- Rentekosten in de exploitatie opnemen
- Relatie met BNG Bank en andere financiers
- Leningenportefeuille beheren
- Beleggingsrichtlijnen en risicobeheersing
- Saldobeheer en kasstromen
- Renterisicobeheer en kasgeldlimiet
- Beheer van liquide middelen
- Wet Fido (Financiering decentrale overheden)
Inhoud van Les 7
Financiële analyse en beleidsadvisering- Lezen en interpreteren van jaarrekeningen
- Analyse van liquiditeit en solvabiliteit
- Ratio’s voor publieke organisaties
- Vertaling van cijfers naar beleid
- Signaleren van financiële knelpunten
- Advisering aan bestuur en management
- Scenarioanalyse en gevoeligheidsanalyse
- Integratie van beleids- en financiële gegevens
- Kritisch beoordelen van voorstellen
- Duiden van langetermijneffecten
- Kritisch beoordelen van voorstellen
- Integratie van beleids- en financiële gegevens
- Scenarioanalyse en gevoeligheidsanalyse
- Advisering aan bestuur en management
- Signaleren van financiële knelpunten
- Vertaling van cijfers naar beleid
- Ratio’s voor publieke organisaties
- Analyse van liquiditeit en solvabiliteit
Inhoud van Les 8
Financiële control en interne beheersing- Functie van de controller in de overheid
- Inrichting van control-instrumenten
- Toetsen van rechtmatigheid en doelmatigheid
- Risicoanalyse en beheersmaatregelen
- Interne controle en administratieve organisatie
- Planning- en controlinstrumenten inzetten
- Audittrajecten voorbereiden
- Afleggen van financiële verantwoording
- Procesbeschrijvingen en kwaliteitsbewaking
- Rapporteren aan directie en bestuur
- Procesbeschrijvingen en kwaliteitsbewaking
- Afleggen van financiële verantwoording
- Audittrajecten voorbereiden
- Planning- en controlinstrumenten inzetten
- Interne controle en administratieve organisatie
- Risicoanalyse en beheersmaatregelen
- Toetsen van rechtmatigheid en doelmatigheid
- Inrichting van control-instrumenten
Inhoud van Les 9
Juridische aspecten van overheidsfinanciën- Grondslagen van financieel recht binnen de overheid
- Relevante artikelen uit Gemeentewet en Provinciewet
- Regels rond aanbesteding en inkoop
- Verplichtingen- en kasadministratie
- Juridische gevolgen van begrotingsafwijkingen
- Verantwoording volgens rechtmatigheidsvereisten
- Wet- en regelgeving bij subsidies
- Governance en integriteit bij financiële besluiten
- Rol van toezichthoudende organen
- Bezwaarschriften en bezwaarprocedures
- Rol van toezichthoudende organen
- Governance en integriteit bij financiële besluiten
- Wet- en regelgeving bij subsidies
- Verantwoording volgens rechtmatigheidsvereisten
- Juridische gevolgen van begrotingsafwijkingen
- Verplichtingen- en kasadministratie
- Regels rond aanbesteding en inkoop
- Relevante artikelen uit Gemeentewet en Provinciewet
Inhoud van Les 10
Digitale toepassingen in financieel beheer- Gebruik van ERP-systemen binnen de overheid
- Automatisering van financiële processen
- Digitaal opstellen van begroting en rapportage
- Dashboarding en datavisualisatie
- Real-time budgetbewaking
- Veiligheid en betrouwbaarheid van data
- Integratie van systemen en gegevens
- Rapportagetools voor besluitvorming
- E-facturatie en elektronische administratie
- Digitalisering als hulpmiddel voor transparantie
- E-facturatie en elektronische administratie
- Rapportagetools voor besluitvorming
- Integratie van systemen en gegevens
- Veiligheid en betrouwbaarheid van data
- Real-time budgetbewaking
- Dashboarding en datavisualisatie
- Digitaal opstellen van begroting en rapportage
- Automatisering van financiële processen
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!