Opleiding: HBO Financieel management - non-profit (Virtual Classroom)
Word de financieel expert die maatschappelijke organisaties écht vooruit helpt met de opleiding HBO Financieel Management - non-profit, waarin je leert hoe je financiële processen in non-profitorganisaties efficiënt beheert en optimaliseert. Je leert de unieke kenmerken van non-profitorganisaties kennen en ontwikkelt vaardigheden in begroten, budgetteren en kostentoerekening voor een accurate kostprijsberekening. Je beheerst verantwoording en verslaglegging, zodat financiële rapportages altijd betrouwbaar en inzichtelijk zijn. Daarnaast leer je de financiële administratie van non-profitorganisaties professioneel bij te houden, subsidies effectief te beheren en fondsen te werven om projecten te realiseren. Je krijgt kennis van interne controle en beheersing, waarmee je risico’s tijdig signaleert en beheerst. Door financieel beleid en sturing toe te passen, kun je strategische keuzes maken die organisaties duurzaam versterken. Je verdiept je in risicomanagement en het bepalen van het weerstandsvermogen, zodat organisaties stabiel en toekomstbestendig blijven. Door deze kennis te gebruiken in diverse sectoren binnen non-profit, zoals zorg, cultuur, onderwijs en maatschappelijke dienstverlening, draag je bij aan betekenisvolle impact en groei. Kies voor HBO Financieel Management - non-profit en word de professional die financiële processen in maatschappelijke organisaties optimaliseert en maatschappelijke doelen versterkt.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Door het volgen van deze opleiding in een virtual classroom heb je geen reistijd. Je volgt de lessen via je eigen pc, laptop of tablet vanuit je eigen werkplek. Go2Lean werk met kleine groepen van maximaal 8 deelnemers, zodat de docent iedereen de juiste aandacht kan geven.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Voor iedere virtual classroomsessie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste virtual classroomsessie voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je beschrijft de kenmerken van non-profitorganisaties en hun specifieke financiële uitdagingen.
- Je stelt begrotingen op en beheert budgetten binnen non-profitinstellingen.
- Je voert kostentoerekening en kostprijsberekening uit voor nauwkeurige financiële rapportages.
- Je verzorgt verantwoording en verslaglegging volgens geldende richtlijnen.
- Je beheert de financiële administratie specifiek gericht op non-profit organisaties.
- Je organiseert subsidiebeheer en ontwikkelt effectieve fondsenwervingsstrategieën.
- Je implementeert interne controlemaatregelen en versterkt de beheersing van financiële processen.
- Je formuleert en voert financieel beleid uit om de continuïteit en doelmatigheid te waarborgen.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Kenmerken van non-profitorganisaties- Verschil tussen profit en non-profit
- Doelstellingen van non-profitinstellingen
- Typen non-profitorganisaties (zorg, onderwijs, cultuur, overheid)
- Wet- en regelgeving voor non-profitsector
- Financiële bronnen en inkomensstructuren
- Subsidies en overheidsgelden als inkomstenbron
- Invloed van beleid en politieke besluitvorming
- Verantwoording aan subsidieverstrekkers
- Rol van toezicht en transparantie
- Organisatiestructuren in de non-profitsector
- Rol van toezicht en transparantie
- Verantwoording aan subsidieverstrekkers
- Invloed van beleid en politieke besluitvorming
- Subsidies en overheidsgelden als inkomstenbron
- Financiële bronnen en inkomensstructuren
- Wet- en regelgeving voor non-profitsector
- Typen non-profitorganisaties (zorg, onderwijs, cultuur, overheid)
- Doelstellingen van non-profitinstellingen
Inhoud van Les 2
Begroten en budgetteren- Doel en functie van begrotingen
- Verschillende soorten begrotingen (exploitatie, investeringen)
- Opstellen van een jaarbegroting
- Inschatten van opbrengsten en kosten
- Koppeling van begroting aan beleidsdoelen
- Meerjarenramingen maken
- Werken met kengetallen en normeringen
- Analyseren van afwijkingen (IST vs. SOLL)
- Budgetbewaking en rapportage
- Interne en externe communicatie over begrotingen
- Budgetbewaking en rapportage
- Analyseren van afwijkingen (IST vs. SOLL)
- Werken met kengetallen en normeringen
- Meerjarenramingen maken
- Koppeling van begroting aan beleidsdoelen
- Inschatten van opbrengsten en kosten
- Opstellen van een jaarbegroting
- Verschillende soorten begrotingen (exploitatie, investeringen)
Inhoud van Les 3
Kostentoerekening en kostprijsberekening- Verschillende kostensoorten en kostendragers
- Directe en indirecte kosten onderscheiden
- Kostprijsberekening van producten en diensten
- Activiteiten- en outputfinanciering
- Verdeelsleutels opstellen en gebruiken
- Tariefberekening bij bekostigde instellingen
- Analyse van kostenefficiëntie
- Kostentoerekening bij projectsubsidies
- Break-evenanalyse in non-profitcontext
- Gebruik van kostprijsinformatie bij beleidskeuzes
- Break-evenanalyse in non-profitcontext
- Kostentoerekening bij projectsubsidies
- Analyse van kostenefficiëntie
- Tariefberekening bij bekostigde instellingen
- Verdeelsleutels opstellen en gebruiken
- Activiteiten- en outputfinanciering
- Kostprijsberekening van producten en diensten
- Directe en indirecte kosten onderscheiden
Inhoud van Les 4
Verantwoording en verslaglegging- Jaarrekening in de non-profitsector
- Balans en resultatenrekening lezen en opstellen
- Kasstroomoverzicht interpreteren
- Toelichtingen bij financiële rapportages
- Verantwoording aan toezichthouders en subsidiënten
- Tussentijdse rapportages maken
- Controleverklaring en accountantscontrole
- Richtlijnen voor de jaarverslaggeving (RJ 640, 650 e.a.)
- Interne rapportagelijnen opstellen
- Vertaling van cijfers naar beleid
- Interne rapportagelijnen opstellen
- Richtlijnen voor de jaarverslaggeving (RJ 640, 650 e.a.)
- Controleverklaring en accountantscontrole
- Tussentijdse rapportages maken
- Verantwoording aan toezichthouders en subsidiënten
- Toelichtingen bij financiële rapportages
- Kasstroomoverzicht interpreteren
- Balans en resultatenrekening lezen en opstellen
Inhoud van Les 5
Financiële administratie in non-profit- Inrichting van de boekhouding
- Dagboeken, grootboek en kostenplaatsen
- Registratie van subsidies en bijdragen
- Administratie van projecten en activiteiten
- Tijdverantwoording en urenregistratie
- Inkoop- en declaratieprocedures
- Controle op betalingen en ontvangsten
- Verloopstaten van voorzieningen en fondsen
- Koppeling tussen administratie en begroting
- Automatisering en gebruik van boekhoudsoftware
- Koppeling tussen administratie en begroting
- Verloopstaten van voorzieningen en fondsen
- Controle op betalingen en ontvangsten
- Inkoop- en declaratieprocedures
- Tijdverantwoording en urenregistratie
- Administratie van projecten en activiteiten
- Registratie van subsidies en bijdragen
- Dagboeken, grootboek en kostenplaatsen
Inhoud van Les 6
Subsidiebeheer en fondsenwerving- Soorten subsidies en fondsen (structureel vs. incidenteel)
- Aanvraagprocedures en criteria
- Beoordeling van subsidiebeschikkingen
- Verantwoordingseisen per subsidieverstrekker
- Tussentijdse rapportages en voortgang
- Beheer van cofinanciering en matching
- Gebruik van subsidieregelingen in de praktijk
- Opstellen van begrotingen voor subsidiedossiers
- Administratieve vastlegging van bestedingen
- Relatiebeheer met subsidieverstrekkers
- Administratieve vastlegging van bestedingen
- Opstellen van begrotingen voor subsidiedossiers
- Gebruik van subsidieregelingen in de praktijk
- Beheer van cofinanciering en matching
- Tussentijdse rapportages en voortgang
- Verantwoordingseisen per subsidieverstrekker
- Beoordeling van subsidiebeschikkingen
- Aanvraagprocedures en criteria
Inhoud van Les 7
Interne controle en beheersing- Belang van interne controle in non-profit
- Functiescheiding en autorisatieprocedures
- Controlemaatregelen op ontvangsten en uitgaven
- Beheersmaatregelen voor subsidiegelden
- Opzet en werking van een administratieve organisatie
- Detectie van fouten en onregelmatigheden
- Rapportage van bevindingen aan management
- Uitvoeren van interne audits
- Risico-inventarisatie en beheersplan
- Toepassing van het ‘three lines of defense’-model
- Risico-inventarisatie en beheersplan
- Uitvoeren van interne audits
- Rapportage van bevindingen aan management
- Detectie van fouten en onregelmatigheden
- Opzet en werking van een administratieve organisatie
- Beheersmaatregelen voor subsidiegelden
- Controlemaatregelen op ontvangsten en uitgaven
- Functiescheiding en autorisatieprocedures
Inhoud van Les 8
Financieel beleid en sturing- Financiële beleidskaders opstellen
- Koppeling van financiën aan missie en visie
- Beleidsindicatoren en KPI’s kiezen
- Gebruik van begroting als sturingsinstrument
- Rollen van directie, bestuur en toezichthouder
- Financiële implicaties van beleidskeuzes
- Werken met scenario’s en stresstests
- Ondersteunen van managementbesluiten
- Toezicht en governance
- Financiële beleidsrapportages maken
- Toezicht en governance
- Ondersteunen van managementbesluiten
- Werken met scenario’s en stresstests
- Financiële implicaties van beleidskeuzes
- Rollen van directie, bestuur en toezichthouder
- Gebruik van begroting als sturingsinstrument
- Beleidsindicatoren en KPI’s kiezen
- Koppeling van financiën aan missie en visie
Inhoud van Les 9
Risicomanagement en weerstandsvermogen- Financiële risico’s in kaart brengen
- Risicoanalysemethoden toepassen
- Kwalitatieve en kwantitatieve risico’s onderscheiden
- Weerstandsratio en weerstandsvermogen berekenen
- Opstellen van risicoprofielen
- Beheersmaatregelen koppelen aan risico’s
- Signaleren van externe risico’s (beleid, markt, subsidies)
- Verzekeringen en voorzieningen
- Opstellen van een risicoparagraaf
- Periodieke evaluatie van risicobeheersing
- Opstellen van een risicoparagraaf
- Verzekeringen en voorzieningen
- Signaleren van externe risico’s (beleid, markt, subsidies)
- Beheersmaatregelen koppelen aan risico’s
- Opstellen van risicoprofielen
- Weerstandsratio en weerstandsvermogen berekenen
- Kwalitatieve en kwantitatieve risico’s onderscheiden
- Risicoanalysemethoden toepassen
Inhoud van Les 10
Toepassing in sectoren binnen non-profit- Financieel management in de zorg
- Bekostiging in het onderwijs
- Subsidiebeheer bij culturele instellingen
- Gemeentefinanciën en beleidskaders
- Projectfinanciering in de welzijnssector
- Verantwoording in semipublieke instellingen
- Specifieke regelgeving per sector
- Samenwerking tussen publieke en private partijen
- Analyse van praktijkcasussen per sector
- Vertaling van theorie naar sectorspecifiek beleid
- Analyse van praktijkcasussen per sector
- Samenwerking tussen publieke en private partijen
- Specifieke regelgeving per sector
- Verantwoording in semipublieke instellingen
- Projectfinanciering in de welzijnssector
- Gemeentefinanciën en beleidskaders
- Subsidiebeheer bij culturele instellingen
- Bekostiging in het onderwijs
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!