Opleiding: HBO Verandermanagement (Klassikale Studie)
Wil je organisaties helpen succesvol te veranderen en zelf groeien in je rol als veranderaar? Met de opleiding HBO Verandermanagement leer je hoe je verandering effectief aanpakt, begeleidt en verankert. Je begint met de grondslagen van verandermanagement en bouwt inzicht op in de achterliggende theorieën, modellen en trends. Je ontwikkelt veranderstrategieën en past diverse modellen toe die aansluiten bij de context en cultuur van de organisatie. Via organisatieanalyse leer je scherp te kijken naar structuren, processen en gedrag om de juiste interventies te kiezen. Je versterkt je leiderschap bij verandering en leert hoe je mensen meeneemt in beweging. Communicatie in verandering staat centraal, zodat je helder en overtuigend communiceert met alle betrokkenen. Je gaat aan de slag met weerstand en draagvlak, en leert hoe je betrokkenheid en vertrouwen opbouwt. Procesbegeleiding en interventiekunde helpen je om verandering professioneel te begeleiden van start tot implementatie. Je stimuleert innovatie en begrijpt hoe organisatiedynamiek invloed heeft op de uitkomst. Evaluatie en borging zorgen ervoor dat behaalde resultaten duurzaam verankerd worden. Met aandacht voor professionele ontwikkeling en reflectie werk je continu aan je eigen groei als verandermanager. Kies voor HBO Verandermanagement en word de drijvende kracht achter succesvolle en toekomstgerichte veranderingen.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. We verzorgen alle praktijkopleidingen op 78 locaties in Nederland.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Wanneer je kiest voor de dagstudie, bereid je 2 studielessen per keer voor. Voor de avondstudie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de grondslagen van verandermanagement en de toepassing ervan
- Je analyseert en past veranderstrategieën en -modellen toe binnen organisaties
- Je voert organisatieanalyses uit om veranderprocessen te ondersteunen
- Je ontwikkelt leiderschapsvaardigheden die effectief zijn bij veranderingen
- Je communiceert helder en overtuigend tijdens verandertrajecten
- Je herkent weerstand en creëert draagvlak voor veranderingen
- Je begeleidt processen en past interventietechnieken effectief toe
- Je stimuleert innovatie en beheerst organisatiedynamiek tijdens veranderingen
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Grondslagen van verandermanagement- Definitie en betekenis van organisatieverandering
- Verschillen tussen verandering, transitie en transformatie
- Typen veranderingen: strategisch, structureel, cultuur, proces
- Historie van verandermanagement
- Inzichten uit veranderkundige stromingen (klassiek, modern, postmodern)
- Verandercycli en -fasen
- Verandervermogen van organisaties
- Kritische succesfactoren bij veranderingen
- Rol van de verandermanager
- Veranderen in complexe systemen
- Rol van de verandermanager
- Kritische succesfactoren bij veranderingen
- Verandervermogen van organisaties
- Verandercycli en -fasen
- Inzichten uit veranderkundige stromingen (klassiek, modern, postmodern)
- Historie van verandermanagement
- Typen veranderingen: strategisch, structureel, cultuur, proces
- Verschillen tussen verandering, transitie en transformatie
Inhoud van Les 2
Veranderstrategieën en -modellen- Lewin’s model (unfreeze-change-refreeze)
- Kotter’s 8 stappenmodel
- Appreciative Inquiry (waarderend veranderen)
- Emergent versus gepland veranderen
- Diagnostische versus dialogische benadering
- Systeemtheoretisch perspectief
- Lean en Agile in verandercontext
- Deep Change (Robert Quinn)
- McKinsey 7S-model
- Veranderstrategie kiezen bij context
- McKinsey 7S-model
- Deep Change (Robert Quinn)
- Lean en Agile in verandercontext
- Systeemtheoretisch perspectief
- Diagnostische versus dialogische benadering
- Emergent versus gepland veranderen
- Appreciative Inquiry (waarderend veranderen)
- Kotter’s 8 stappenmodel
Inhoud van Les 3
Organisatieanalyse- Organisatiestructuren en hun invloed op verandering
- Interne en externe omgevingsanalyse (SWOT, DESTEP)
- Stakeholderanalyse
- Cultuuranalyse (bijv. model van Hofstede of Cameron & Quinn)
- Netwerk- en krachtenveldanalyse
- Waardeketenanalyse (Porter)
- Organisatieklimaat en draagvlak
- Diagnostisch denken en framing
- Probleemanalyse en doelstelling
- Vertaling van analyse naar veranderaanpak
- Probleemanalyse en doelstelling
- Diagnostisch denken en framing
- Organisatieklimaat en draagvlak
- Waardeketenanalyse (Porter)
- Netwerk- en krachtenveldanalyse
- Cultuuranalyse (bijv. model van Hofstede of Cameron & Quinn)
- Stakeholderanalyse
- Interne en externe omgevingsanalyse (SWOT, DESTEP)
Inhoud van Les 4
Leiderschap bij verandering- Verschil tussen leiderschap en management
- Transformationeel versus transactioneel leiderschap
- Persoonlijk leiderschap bij verandering
- Authentiek leiderschap en geloofwaardigheid
- Veranderleiderschap: sturen zonder macht
- Besluitvorming en mandaat
- Oplossen van weerstand en conflict
- Co-creatie en participatief leiderschap
- Leiderschap in hiërarchische versus horizontale organisaties
- Leiderschapsontwikkeling in verandertrajecten
- Leiderschap in hiërarchische versus horizontale organisaties
- Co-creatie en participatief leiderschap
- Oplossen van weerstand en conflict
- Besluitvorming en mandaat
- Veranderleiderschap: sturen zonder macht
- Authentiek leiderschap en geloofwaardigheid
- Persoonlijk leiderschap bij verandering
- Transformationeel versus transactioneel leiderschap
Inhoud van Les 5
Communicatie in verandering- Communicatiestrategieën bij verandering
- Effectieve interne communicatie
- Storytelling als veranderinstrument
- Omgaan met ruis, weerstand en interpretatie
- Communicatiekanalen en -middelen kiezen
- Actief luisteren en reflectief reageren
- Beïnvloedingsvaardigheden
- Conflicthantering en dialoog
- Betekenisgeving binnen organisaties
- Interne communicatieplan opstellen
- Betekenisgeving binnen organisaties
- Conflicthantering en dialoog
- Beïnvloedingsvaardigheden
- Actief luisteren en reflectief reageren
- Communicatiekanalen en -middelen kiezen
- Omgaan met ruis, weerstand en interpretatie
- Storytelling als veranderinstrument
- Effectieve interne communicatie
Inhoud van Les 6
Weerstand en draagvlak- Vormen en oorzaken van weerstand
- Herkennen van gedragspatronen
- Psychologische effecten van verandering
- Omgaan met emoties en onzekerheid
- Draagvlak creëren en onderhouden
- Positieve deviantie en informele leiders
- Timing en pacing van verandering
- Commitment en betrokkenheid
- Verandermoeheid en cynisme
- Interventies bij terugval
- Verandermoeheid en cynisme
- Commitment en betrokkenheid
- Timing en pacing van verandering
- Positieve deviantie en informele leiders
- Draagvlak creëren en onderhouden
- Omgaan met emoties en onzekerheid
- Psychologische effecten van verandering
- Herkennen van gedragspatronen
Inhoud van Les 7
Procesbegeleiding en interventiekunde- Verloop van een veranderproces begeleiden
- Faciliteren van groepssessies en bijeenkomsten
- Interventies kiezen en toepassen
- Werken met gespreksmethodieken (bijv. socratische dialoog)
- Procesmatig werken: ontwerp en uitvoering
- Reflectie-instrumenten inzetten
- Aandacht voor rituelen en symbolen
- Lerende netwerken en communities of practice
- Conflict- en onderhandelingstechnieken
- Werkvormen voor collectieve bewustwording
- Conflict- en onderhandelingstechnieken
- Lerende netwerken en communities of practice
- Aandacht voor rituelen en symbolen
- Reflectie-instrumenten inzetten
- Procesmatig werken: ontwerp en uitvoering
- Werken met gespreksmethodieken (bijv. socratische dialoog)
- Interventies kiezen en toepassen
- Faciliteren van groepssessies en bijeenkomsten
Inhoud van Les 8
Innovatie en organisatiedynamiek- Verschil tussen verandering en innovatie
- Innovatief gedrag stimuleren
- Experimenteren en prototyping
- Organisatie als lerend systeem
- Rol van technologie bij verandering
- Digitale transformatie begeleiden
- Innovatiecultuur ontwikkelen
- Creatieve denkmethoden (bijv. Design Thinking)
- Fouten maken en falen als leerbron
- Balans tussen stabiliteit en vernieuwing
- Fouten maken en falen als leerbron
- Creatieve denkmethoden (bijv. Design Thinking)
- Innovatiecultuur ontwikkelen
- Digitale transformatie begeleiden
- Rol van technologie bij verandering
- Organisatie als lerend systeem
- Experimenteren en prototyping
- Innovatief gedrag stimuleren
Inhoud van Les 9
Evaluatie en borging- Doelen SMART formuleren
- Monitoring en evaluatie-instrumenten
- Kritische prestatie-indicatoren
- Leren van pilots en experimenten
- Feedbackloops inbouwen
- Waardering van resultaten (kwalitatief en kwantitatief)
- Reflectie op het veranderproces
- Evaluatie vanuit verschillende perspectieven
- Continu verbeteren en PDCA-cyclus
- Duurzame inbedding van verandering
- Continu verbeteren en PDCA-cyclus
- Evaluatie vanuit verschillende perspectieven
- Reflectie op het veranderproces
- Waardering van resultaten (kwalitatief en kwantitatief)
- Feedbackloops inbouwen
- Leren van pilots en experimenten
- Kritische prestatie-indicatoren
- Monitoring en evaluatie-instrumenten
Inhoud van Les 10
Professionele ontwikkeling en reflectie- Beroepsethiek en veranderethiek
- Reflectie op eigen rol en stijl
- Valkuilen in het eigen functioneren
- Feedback vragen en geven
- Persoonlijk leerplan opstellen
- Werken met portfolio en logboek
- Netwerken en leren van collega’s
- Intervisie en supervisie
- Ontwikkelen van professionele identiteit
- Balans tussen actie en beschouwing
- Ontwikkelen van professionele identiteit
- Intervisie en supervisie
- Netwerken en leren van collega’s
- Werken met portfolio en logboek
- Persoonlijk leerplan opstellen
- Feedback vragen en geven
- Valkuilen in het eigen functioneren
- Reflectie op eigen rol en stijl
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!