Opleiding: HBO Zorgmanagement (Klassikale Studie)
Wil je leidinggeven aan verbeteringen in de zorg en bijdragen aan een efficiënte en kwalitatieve dienstverlening? Met de opleiding HBO Zorgmanagement ontwikkel je diepgaande kennis van het zorgstelsel en zorgbeleid in Nederland, zodat je goed begrijpt hoe de zorg georganiseerd en gefinancierd wordt. Je leert organisatiekunde toepassen binnen zorginstellingen en beheerst zorgfinanciering en bedrijfsvoering om processen effectief te sturen. Kennis van recht en regelgeving zorgt ervoor dat je altijd binnen de kaders van de wet handelt. Human resource management (HRM) in de zorg helpt je medewerkers te motiveren en te ontwikkelen, wat essentieel is voor succesvolle zorgverlening. Je bent vaardig in kwaliteitszorg en veiligheid om de beste zorgstandaarden te waarborgen. Ethiek en professionaliteit staan centraal in je handelen, waardoor je het vertrouwen van cliënten en collega’s wint. Informatiemanagement en digitalisering gebruik je om zorgprocessen te optimaliseren en gegevens veilig te beheren. Je werkt samen in zorgnetwerken om integrale zorg te realiseren. Met praktijkgericht onderzoek en innovatie draag je actief bij aan vooruitgang binnen de zorgsector. Kies voor HBO Zorgmanagement en word een inspirerende leider in de zorg.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. We verzorgen alle praktijkopleidingen op 78 locaties in Nederland.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Wanneer je kiest voor de dagstudie, bereid je 2 studielessen per keer voor. Voor de avondstudie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je begrijpt het zorgstelsel en zorgbeleid in Nederland en past deze kennis toe in de praktijk.
- Je analyseert en optimaliseert organisatiekundige processen binnen de zorgsector.
- Je beheerst zorgfinanciering en bedrijfsvoering voor een efficiënte inzet van middelen.
- Je past relevante recht- en regelgeving toe binnen de zorgpraktijk.
- Je voert effectief human resource management uit binnen zorginstellingen.
- Je draagt bij aan kwaliteitszorg en veiligheid in de zorgomgeving.
- Je handelt volgens ethische richtlijnen en toont professionaliteit in de zorg.
- Je beheert informatiemanagement en digitalisering gericht op zorgprocessen en innovatie.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Zorgstelsel en zorgbeleid in Nederland- Geschiedenis van het Nederlandse zorgstelsel
- Huidige organisatie van de zorg (Wlz, Zvw, Wmo, Jeugdwet)
- Rol van de overheid en toezichthouders (IGJ, NZa)
- Zorgverzekeringsstelsel en marktwerking
- Beleidsvorming binnen de zorgsector
- Financiële stromen in de zorg
- Zorginkoop en contractering
- Europese en internationale invloeden op zorgbeleid
- Wetgeving en ethiek in zorgbeleid
- Toekomstscenario’s in zorgstelselontwikkeling
- Wetgeving en ethiek in zorgbeleid
- Europese en internationale invloeden op zorgbeleid
- Zorginkoop en contractering
- Financiële stromen in de zorg
- Beleidsvorming binnen de zorgsector
- Zorgverzekeringsstelsel en marktwerking
- Rol van de overheid en toezichthouders (IGJ, NZa)
- Huidige organisatie van de zorg (Wlz, Zvw, Wmo, Jeugdwet)
Inhoud van Les 2
Organisatiekunde in de zorg- Organisatiestructuren in zorginstellingen
- Leiderschapsstijlen in zorgorganisaties
- Interne communicatie en overlegstructuren
- Organisatiecultuur en veranderprocessen
- Kwaliteitsmanagementsystemen (HKZ, NEN, JCI)
- Visie, missie en strategisch beleid
- Procesoptimalisatie (LEAN, Six Sigma)
- Organisatieontwikkeling en innovatie
- Samenwerkingsverbanden en ketenzorg
- Rol van de manager in verandertrajecten
- Samenwerkingsverbanden en ketenzorg
- Organisatieontwikkeling en innovatie
- Procesoptimalisatie (LEAN, Six Sigma)
- Visie, missie en strategisch beleid
- Kwaliteitsmanagementsystemen (HKZ, NEN, JCI)
- Organisatiecultuur en veranderprocessen
- Interne communicatie en overlegstructuren
- Leiderschapsstijlen in zorgorganisaties
Inhoud van Les 3
Zorgfinanciering en bedrijfsvoering- Budgettering en begroting in zorginstellingen
- Jaarrekening en financiële verantwoording
- Kostprijsberekening van zorgdiensten
- Prestatiebekostiging en dbc-systematiek
- Inkoopbeleid en leveranciersmanagement
- Managementinformatie en dashboards
- Risicomanagement en interne controle
- Exploitatie en investeringsbeleid
- Zorgverzekeraars en contractonderhandelingen
- Financiële sturing in relatie tot kwaliteit van zorg
- Zorgverzekeraars en contractonderhandelingen
- Exploitatie en investeringsbeleid
- Risicomanagement en interne controle
- Managementinformatie en dashboards
- Inkoopbeleid en leveranciersmanagement
- Prestatiebekostiging en dbc-systematiek
- Kostprijsberekening van zorgdiensten
- Jaarrekening en financiële verantwoording
Inhoud van Les 4
Recht en regelgeving in de zorg- WGBO (Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst)
- Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg)
- AVG en privacy in de zorg
- Arbeidsrecht in zorgorganisaties
- Aansprakelijkheid en tuchtrecht
- Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz)
- Wet zorg en dwang (Wzd)
- Toestemming en vertegenwoordiging (curatele, mentorschap)
- Klachtenprocedures en geschillencommissies
- Juridische verantwoordelijkheid van managers
- Klachtenprocedures en geschillencommissies
- Toestemming en vertegenwoordiging (curatele, mentorschap)
- Wet zorg en dwang (Wzd)
- Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz)
- Aansprakelijkheid en tuchtrecht
- Arbeidsrecht in zorgorganisaties
- AVG en privacy in de zorg
- Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg)
Inhoud van Les 5
Human resource management (HRM) in de zorg- Werving en selectie van zorgpersoneel
- Arbeidsvoorwaarden en cao’s in de zorg
- Loopbaanontwikkeling en scholing
- Functioneringsgesprekken en beoordelingssystemen
- Verzuimbeleid en re-integratie
- Teamontwikkeling en teamcoaching
- Diversiteit en inclusie op de werkvloer
- Medewerkerstevredenheid en vitaliteit
- Strategische personeelsplanning
- Leiderschap en personeelsbinding
- Strategische personeelsplanning
- Medewerkerstevredenheid en vitaliteit
- Diversiteit en inclusie op de werkvloer
- Teamontwikkeling en teamcoaching
- Verzuimbeleid en re-integratie
- Functioneringsgesprekken en beoordelingssystemen
- Loopbaanontwikkeling en scholing
- Arbeidsvoorwaarden en cao’s in de zorg
Inhoud van Les 6
Kwaliteitszorg en veiligheid- Kwaliteitskaders in de zorg (bijv. Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg)
- Cliënttevredenheid meten
- Veiligheidsbeleid (bijv. medicatieveiligheid)
- Incidentenregistratie en leren van fouten
- Interne en externe audits
- Verbeterplannen en PDCA-cyclus
- Kwaliteitssystemen en certificeringen
- Rol van de manager in kwaliteitszorg
- Inspectiebezoeken en toezicht
- Cultuur van openheid en leren
- Inspectiebezoeken en toezicht
- Rol van de manager in kwaliteitszorg
- Kwaliteitssystemen en certificeringen
- Verbeterplannen en PDCA-cyclus
- Interne en externe audits
- Incidentenregistratie en leren van fouten
- Veiligheidsbeleid (bijv. medicatieveiligheid)
- Cliënttevredenheid meten
Inhoud van Les 7
Ethiek en professionaliteit- Ethische dilemma’s in de zorgpraktijk
- Moreel beraad en reflectie
- Respectvolle omgang met cliënten en collega's
- Autonomie en zelfbeschikking
- Verantwoord handelen als zorgmanager
- Transparantie en integriteit
- Grenzen van professionele betrokkenheid
- Ethiek bij digitalisering in de zorg
- Cultuursensitieve zorg
- Rol van waarden en normen in besluitvorming
- Cultuursensitieve zorg
- Ethiek bij digitalisering in de zorg
- Grenzen van professionele betrokkenheid
- Transparantie en integriteit
- Verantwoord handelen als zorgmanager
- Autonomie en zelfbeschikking
- Respectvolle omgang met cliënten en collega's
- Moreel beraad en reflectie
Inhoud van Les 8
Ethiek en professionaliteit- Ethische dilemma’s in de zorgpraktijk
- Moreel beraad en reflectie
- Respectvolle omgang met cliënten en collega's
- Autonomie en zelfbeschikking
- Verantwoord handelen als zorgmanager
- Transparantie en integriteit
- Grenzen van professionele betrokkenheid
- Ethiek bij digitalisering in de zorg
- Cultuursensitieve zorg
- Rol van waarden en normen in besluitvorming
- Cultuursensitieve zorg
- Ethiek bij digitalisering in de zorg
- Grenzen van professionele betrokkenheid
- Transparantie en integriteit
- Verantwoord handelen als zorgmanager
- Autonomie en zelfbeschikking
- Respectvolle omgang met cliënten en collega's
- Moreel beraad en reflectie
Inhoud van Les 9
Samenwerken in zorgnetwerken- Ketenzorg en netwerkzorg
- Samenwerking tussen eerste, tweede en derdelijnszorg
- Multidisciplinaire teams en overlegstructuren
- Rol van de mantelzorger en informele zorg
- Casemanagement en coördinatie
- Gemeentelijke samenwerking (Wmo, jeugd)
- Zorgcoöperaties en burgerinitiatieven
- Verantwoordelijkheden en rolverdeling
- Communicatie in samenwerkingsverbanden
- Evaluatie en effectmeting van samenwerking
- Communicatie in samenwerkingsverbanden
- Verantwoordelijkheden en rolverdeling
- Zorgcoöperaties en burgerinitiatieven
- Gemeentelijke samenwerking (Wmo, jeugd)
- Casemanagement en coördinatie
- Rol van de mantelzorger en informele zorg
- Multidisciplinaire teams en overlegstructuren
- Samenwerking tussen eerste, tweede en derdelijnszorg
Inhoud van Les 10
Praktijkgericht onderzoek en innovatie in de zorg- Onderzoeksopzet en methodologie
- Kwalitatief en kwantitatief onderzoek
- Praktijkvragen formuleren
- Data verzamelen en analyseren
- Literatuuronderzoek uitvoeren
- Toepassing van onderzoeksresultaten
- Projectmatig werken
- Innoveren binnen de organisatie
- Samenwerking met lectoraten en kennisinstellingen
- Presenteren en implementeren van onderzoeksresultaten
- Samenwerking met lectoraten en kennisinstellingen
- Innoveren binnen de organisatie
- Projectmatig werken
- Toepassing van onderzoeksresultaten
- Literatuuronderzoek uitvoeren
- Data verzamelen en analyseren
- Praktijkvragen formuleren
- Kwalitatief en kwantitatief onderzoek
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!