Opleiding: HBO Management en organisatie - zorg en welzijn (Klassikale Studie)

Wil je jouw leiderschapskwaliteiten in de zorg- en welzijnssector versterken en bijdragen aan een betere organisatie? Met de HBO opleiding Management en Organisatie - Zorg en Welzijn ontwikkel je diepgaande kennis van organisatiekunde binnen deze sector, zodat je complexe zorgprocessen begrijpt en optimaliseert. Je leert effectieve leiderschap- en managementvaardigheden toepassen om teams te motiveren en richting te geven in een dynamische en veeleisende omgeving. Beleidsontwikkeling vormt de basis voor het maken van onderbouwde keuzes die aansluiten bij de behoeften van cliënten en de organisatie. Je krijgt inzicht in financiën en bedrijfsvoering, waardoor je budgetten verantwoord beheert en duurzame groei stimuleert. Kwaliteit en veiligheid staan centraal, zodat je zorg levert die betrouwbaar en cliëntgericht is. Daarnaast verdiep je je in wet- en regelgeving die onmisbaar is voor een professionele en conforme organisatie. Innovatie en digitalisering helpen je om zorgprocessen te vernieuwen en efficiënter te maken. Samenwerking in netwerken versterkt je vermogen om verbindingen te leggen tussen verschillende partijen. Human Resource Management (HRM) zorgt dat je medewerkers effectief inzet en ontwikkelt. Tot slot word je bewust van professionele ethiek en maatschappelijke verantwoordelijkheid, essentieel voor het bouwen aan een zorgzame en duurzame sector. Start vandaag en geef jouw carrière in zorg en welzijn een krachtige impuls!

Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. We verzorgen alle praktijkopleidingen op 78 locaties in Nederland.

Voor wie?

Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.

Vooropleiding

Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.

Voorbereiding

De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Wanneer je kiest voor de dagstudie, bereid je 2 studielessen per keer voor. Voor de avondstudie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.

Leerdoelen

  • Je begrijpt de basisprincipes van organisatiekunde in zorg en welzijn
  • Je ontwikkelt leiderschap en managementvaardigheden gericht op de zorgsector
  • Je formuleert en analyseert beleidsontwikkeling binnen zorg en welzijn
  • Je beheert financiën en bedrijfsvoering effectief binnen zorginstellingen
  • Je draagt bij aan kwaliteit en veiligheid in de zorgpraktijk
  • Je past wet- en regelgeving toe binnen zorg- en welzijnsorganisaties
  • Je stimuleert innovatie en digitalisering in de zorgomgeving
  • Je werkt effectief samen binnen zorgnetwerken en beheert HRM en ethiek professioneel

Programma

Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:

Inhoud van Les 1

Organisatiekunde in zorg en welzijn
  • Organisatiestructuren in zorginstellingen
    • Organisatievormen (profit/non-profit, netwerkorganisaties)
      • Missie, visie en kernwaarden van zorgorganisaties
        • Organisatieontwikkeling en -verandering
          • Verschil tussen lijn-, staf- en projectorganisatie
            • Functies en rollen in zorgorganisaties
              • Organisatiecultuur in de zorg
                • Kwaliteitsmanagementsystemen (bijv. HKZ, NEN)
                  • Organisatieanalyse uitvoeren
                    • Samenwerkingsvormen tussen zorgpartijen

Inhoud van Les 2

Leiderschap en managementvaardigheden
  • Verschillende leiderschapsstijlen
    • Situationeel leidinggeven
      • Motiveren en coachen van medewerkers
        • Teamontwikkeling en groepsdynamiek
          • Conflicthantering
            • Feedback geven en ontvangen
              • Besluitvorming in management
                • Time management voor leidinggevenden
                  • Leiderschap in verandertrajecten
                    • Zelfreflectie en persoonlijk leiderschap

Inhoud van Les 3

Beleidsontwikkeling in zorg en welzijn
  • Beleidsprocessen en -cycli
    • Analyse van maatschappelijke trends
      • Beleid vertalen naar uitvoering
        • Participatie van stakeholders in beleid
          • Beleidsdocumenten opstellen
            • Beleidsevaluatie en bijstelling
              • Juridische kaders van beleidsvorming
                • Beleidsontwikkeling in het sociaal domein
                  • Invloed van politiek en bestuur
                    • Praktijkgericht onderzoek ter ondersteuning van beleid

Inhoud van Les 4

Financiën en bedrijfsvoering
  • Basisprincipes van begroten
    • Kostenbewustzijn in de zorg
      • Zorgfinanciering en -declaratie (o.a. Wlz, Zvw, Wmo)
        • Budgetbeheer in afdelingen
          • Interne controle en verantwoording
            • Jaarrekening lezen en interpreteren
              • Investeringen en kostprijsberekening
                • Businesscases opstellen
                  • Inkoop en contractbeheer
                    • Efficiëntie en doelmatigheid meten

Inhoud van Les 5

Kwaliteit en veiligheid in de zorg
  • Kwaliteitszorgsystemen
    • Indicatoren voor kwaliteit
      • Incidentmeldingen en calamiteiten
        • Veiligheidscultuur creëren
          • Audits en inspecties
            • Professionele standaarden en protocollen
              • Cliënttevredenheid meten
                • Risicomanagement
                  • Verbeterplannen opstellen
                    • Innovaties gericht op kwaliteit

Inhoud van Les 6

Wet- en regelgeving in zorg en welzijn
  • Grondslagen van gezondheidsrecht
    • AVG en privacy in de zorg
      • Wet BIG en beroepscodes
        • Wmo, Jeugdwet, Zvw, Wlz
          • Klachtrecht en cliëntenrechten
            • Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ)
              • Arbeidsrecht in zorginstellingen
                • Aansprakelijkheid en tuchtrecht
                  • Toezicht en handhaving
                    • Juridische aspecten van samenwerking

Inhoud van Les 7

Innovatie en digitalisering
  • E-health toepassingen
    • Domotica en zorgtechnologie
      • Digitale transformatie
        • Projectmatig werken aan innovatie
          • Acceptatie van technologie door professionals
            • Patiëntportalen en digitale dossiers
              • Data-analyse en managementinformatie
                • Beveiliging van digitale systemen
                  • Technologische trends in de zorg
                    • Impact van AI in de zorg

Inhoud van Les 8

Samenwerking in netwerken
  • Multidisciplinaire samenwerking
    • Ketenzorg en netwerkzorg
      • Rollen en belangen van partners
        • Coördinatie en regievoering
          • Communicatie binnen samenwerkingsverbanden
            • Opstellen van samenwerkingsafspraken
              • Interprofessioneel werken
                • Casemanagement
                  • Publiek-private samenwerking
                    • Evalueren van samenwerking

Inhoud van Les 9

Human Resource Management (HRM)
  • Werving en selectie in zorg en welzijn
    • Inwerken, begeleiden en scholing
      • Functionerings- en beoordelingsgesprekken
        • Ziekteverzuimbegeleiding
          • Strategische personeelsplanning
            • Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid
              • Loopbaanontwikkeling
                • Teamontwikkeling en rollen
                  • HR-beleid opstellen
                    • Arbeidsvoorwaarden en cao’s

Inhoud van Les 10

Professionele ethiek en maatschappelijke verantwoordelijkheid
  • Ethische dilemma’s in de zorg
    • Waarden en normen in het beroepsmatig handelen
      • Reflectie op professioneel gedrag
        • Integriteit en vertrouwen
          • Maatschappelijke verantwoordelijkheid van organisaties
            • Dilemma-methodiek toepassen
              • Belangenafweging en moreel beraad
                • Inclusiviteit en diversiteit
                  • Burgerschap en zorgparticipatie
                    • Transparantie en verantwoording

Certificaat

Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!

Meer...
€1.995
ex. BTW
Aangeboden door
Go2Lean
Onderwerp
Zorgmanagement
Zorg en Welzijn
Welzijn
Niveau
Looptijd
3 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Max: 99
Tijdstip
Overdag
Keurmerken aanbieder
CRKBO zonder BTW vrijstelling
Erkend keurmerk
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
UWV scholingsvoucher