Opleiding: HBO Management en organisatie - non-profit (Klassikale Studie)
Wil jij een sleutelrol vervullen binnen non-profitorganisaties en bijdragen aan maatschappelijke impact? Met de opleiding HBO Management en Organisatie - Non-Profit ontwikkel je de kennis en vaardigheden om non-profitorganisaties effectief te leiden en te vernieuwen. Je leert over verschillende organisatiestructuren en hoe je strategisch management toepast om de missie en visie concreet te maken. Financieel management voor non-profit geeft je inzicht in het verantwoorden van middelen en het duurzaam inzetten van budgetten. Human resource management helpt je om medewerkers en vrijwilligers te motiveren en optimaal in te zetten. Je krijgt praktische handvatten voor projectmanagement en programmaontwikkeling om doelgerichte initiatieven succesvol te realiseren. Communicatie en marketing spelen een belangrijke rol bij het versterken van de positie en het bereiken van donateurs en doelgroepen. Juridische aspecten zorgen dat je binnen de juiste kaders opereert. Maatschappelijke verantwoordelijkheid en ethiek staan centraal in jouw aanpak, waarbij je ook leert hoe innovatie en verandering bijdragen aan het continu verbeteren van de organisatie. Kwaliteitsmanagement en effectmeting maken het mogelijk om impact inzichtelijk te maken en te vergroten. Kies voor HBO Management en Organisatie - Non-Profit en maak het verschil in een sector die er toe doet.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. We verzorgen alle praktijkopleidingen op 78 locaties in Nederland.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Wanneer je kiest voor de dagstudie, bereid je 2 studielessen per keer voor. Voor de avondstudie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je analyseert organisatiestructuren binnen de non-profitsector en past deze toe op praktijksituaties
- Je ontwikkelt strategisch beleid dat aansluit bij de missie en doelen van non-profitorganisaties
- Je voert financieel management uit gericht op transparantie en doelmatigheid binnen de non-profit
- Je past human resource management toe om medewerkers en vrijwilligers effectief te begeleiden
- Je plant en voert projecten en programma’s uit die bijdragen aan maatschappelijke impact
- Je zet communicatie en marketing in om draagvlak, zichtbaarheid en betrokkenheid te vergroten
- Je herkent juridische vraagstukken binnen de non-profit en handelt volgens relevante wet- en regelgeving
- Je bevordert maatschappelijke verantwoordelijkheid, stimuleert innovatie en borgt kwaliteit en effectiviteit van non-profitactiviteiten
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Organisatiestructuren in de non-profit- Soorten non-profit organisaties (stichtingen, verenigingen, coöperaties)
- Bestuursvormen en governance
- Organogram en hiërarchie
- Rollen en verantwoordelijkheden in bestuur en management
- Invloed van vrijwilligers en medewerkers
- Samenwerkingsverbanden en netwerken
- Decentralisatie versus centralisatie
- Organisatiecultuur in non-profit
- Effect van structuur op besluitvorming
- Trends in organisatieontwerp
- Effect van structuur op besluitvorming
- Organisatiecultuur in non-profit
- Decentralisatie versus centralisatie
- Samenwerkingsverbanden en netwerken
- Invloed van vrijwilligers en medewerkers
- Rollen en verantwoordelijkheden in bestuur en management
- Organogram en hiërarchie
- Bestuursvormen en governance
Inhoud van Les 2
Strategisch management in de non-profit- Visie, missie en strategische doelen formuleren
- Omgevingsanalyse (stakeholders, politiek, maatschappij)
- SWOT-analyse en kansen- en bedreigingen
- Strategiekeuze en positionering
- Maatschappelijke impact meten en sturen
- Langetermijnplanning en innovatie
- Duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid
- Toepassen van Balanced Scorecard
- Implementatie en verandermanagement
- Evaluatie en bijsturing van strategie
- Implementatie en verandermanagement
- Toepassen van Balanced Scorecard
- Duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid
- Langetermijnplanning en innovatie
- Maatschappelijke impact meten en sturen
- Strategiekeuze en positionering
- SWOT-analyse en kansen- en bedreigingen
- Omgevingsanalyse (stakeholders, politiek, maatschappij)
Inhoud van Les 3
Financieel management voor non-profit- Begrotingen opstellen en bewaken
- Financiële verslaglegging en transparantie
- Fondsenwerving en subsidies
- Kostenstructuur en kostenbewustzijn
- Omgaan met donaties en giften
- Financiële risico’s en beheersing
- Verantwoording richting stakeholders
- Toepassing van financiële software
- Jaarrekening en auditprocessen
- Fiscaliteit en regelgeving non-profit
- Jaarrekening en auditprocessen
- Toepassing van financiële software
- Verantwoording richting stakeholders
- Financiële risico’s en beheersing
- Omgaan met donaties en giften
- Kostenstructuur en kostenbewustzijn
- Fondsenwerving en subsidies
- Financiële verslaglegging en transparantie
Inhoud van Les 4
Human resource management in non-profit- Werving en selectie van personeel en vrijwilligers
- Motivatie en betrokkenheid
- Training en ontwikkeling
- Prestatiemanagement en feedback
- Arbeidsrecht en contractvormen
- Diversiteit en inclusie
- Conflicthantering en mediation
- Leiderschap en coaching
- Gezondheidsmanagement en werkplezier
- Organisatieverandering en cultuur
- Gezondheidsmanagement en werkplezier
- Leiderschap en coaching
- Conflicthantering en mediation
- Diversiteit en inclusie
- Arbeidsrecht en contractvormen
- Prestatiemanagement en feedback
- Training en ontwikkeling
- Motivatie en betrokkenheid
Inhoud van Les 5
Projectmanagement en programmaontwikkeling- Projectinitiatie en doelstelling formuleren
- Planningstechnieken (Gantt, Critical Path)
- Budgettering en resourceallocatie
- Risicoanalyse en mitigatie
- Stakeholdermanagement binnen projecten
- Monitoring en evaluatie
- Agile en watervalmethodieken
- Communicatie en rapportage
- Kwaliteitsbewaking
- Afronding en lessons learned
- Kwaliteitsbewaking
- Communicatie en rapportage
- Agile en watervalmethodieken
- Monitoring en evaluatie
- Stakeholdermanagement binnen projecten
- Risicoanalyse en mitigatie
- Budgettering en resourceallocatie
- Planningstechnieken (Gantt, Critical Path)
Inhoud van Les 6
Communicatie en marketing in non-profit- Communicatiestrategieën ontwikkelen
- Interne en externe communicatiekanalen
- Branding en imago-opbouw
- Social media en online marketing
- Relatiebeheer met donateurs en vrijwilligers
- Storytelling en contentcreatie
- Crisiscommunicatie
- Evenementenorganisatie
- Public Relations en mediarelaties
- Evaluatie communicatieresultaten
- Public Relations en mediarelaties
- Evenementenorganisatie
- Crisiscommunicatie
- Storytelling en contentcreatie
- Relatiebeheer met donateurs en vrijwilligers
- Social media en online marketing
- Branding en imago-opbouw
- Interne en externe communicatiekanalen
Inhoud van Les 7
Juridische aspecten in non-profit organisaties- Rechtsvormen en statuten
- Bestuursaansprakelijkheid
- Contracten en overeenkomsten
- Privacywetgeving (AVG) en gegevensbeheer
- Arbeidsrechtelijke regels
- Wet- en regelgeving rondom subsidies
- Intellectueel eigendom en auteursrechten
- Compliance en ethiek
- Transparantie en toezicht
- Geschiloplossing en mediation
- Transparantie en toezicht
- Compliance en ethiek
- Intellectueel eigendom en auteursrechten
- Wet- en regelgeving rondom subsidies
- Arbeidsrechtelijke regels
- Privacywetgeving (AVG) en gegevensbeheer
- Contracten en overeenkomsten
- Bestuursaansprakelijkheid
Inhoud van Les 8
Maatschappelijke verantwoordelijkheid en ethiek- Ethiek binnen non-profit organisaties
- Maatschappelijke impact en effectiviteit
- Transparantie en integriteit
- Sociale duurzaamheid en inclusie
- Omgaan met dilemma’s en belangenconflicten
- Stakeholderdialoog en participatie
- Verantwoording en rapportage
- Duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s)
- Ethische besluitvorming
- Cultuur van verantwoord gedrag stimuleren
- Ethische besluitvorming
- Duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s)
- Verantwoording en rapportage
- Stakeholderdialoog en participatie
- Omgaan met dilemma’s en belangenconflicten
- Sociale duurzaamheid en inclusie
- Transparantie en integriteit
- Maatschappelijke impact en effectiviteit
Inhoud van Les 9
Innovatie en verandering in non-profit- Identificeren van veranderbehoeften
- Innovatiemodellen en -processen
- Digitale transformatie binnen non-profit
- Verandermanagementmethodieken
- Weerstand en acceptatie managen
- Cultuur en mindset veranderingen
- Participatieve besluitvorming
- Gebruik van data en analytics
- Samenwerken met partners en ketens
- Evalueren van innovatieprojecten
- Samenwerken met partners en ketens
- Gebruik van data en analytics
- Participatieve besluitvorming
- Cultuur en mindset veranderingen
- Weerstand en acceptatie managen
- Verandermanagementmethodieken
- Digitale transformatie binnen non-profit
- Innovatiemodellen en -processen
Inhoud van Les 10
Kwaliteitsmanagement en effectmeting- Kwaliteitszorgsystemen (ISO, HKZ)
- Ontwikkelen van kwaliteitscriteria
- Methoden voor effectmeting (theory of change, outcome mapping)
- Indicatoren en prestatiegegevens verzamelen
- Feedback van klanten, gebruikers en stakeholders
- Benchmarking en best practices
- Audits en evaluaties uitvoeren
- Verbeteracties plannen en implementeren
- Kwaliteitscultuur binnen organisatie
- Rapportage en verantwoording van resultaten
- Kwaliteitscultuur binnen organisatie
- Verbeteracties plannen en implementeren
- Audits en evaluaties uitvoeren
- Benchmarking en best practices
- Feedback van klanten, gebruikers en stakeholders
- Indicatoren en prestatiegegevens verzamelen
- Methoden voor effectmeting (theory of change, outcome mapping)
- Ontwikkelen van kwaliteitscriteria
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!