Opleiding: HBO Leveranciersmanagement (Klassikale Studie)

Wil jij meer grip krijgen op leveranciersrelaties en waarde creëren binnen de keten? Met de opleiding HBO Leveranciersmanagement ontwikkel je de kennis en vaardigheden om leveranciers effectief te selecteren, aan te sturen en strategisch te benutten. Je start met een introductie in leveranciersmanagement en leert hoe je leveranciers selecteert en kwalificeert op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid en toegevoegde waarde. Je verdiept je in contractering en juridische aspecten, zodat je duidelijke afspraken maakt en risico’s beperkt. Relatiemanagement en communicatie staan centraal in het opbouwen van langdurige en succesvolle samenwerkingen. Je leert prestatiemanagement toepassen met gerichte KPI’s om continue verbetering te realiseren. Risicomanagement helpt je om verstoringen in de leveranciersketen tijdig te signaleren en te beheersen. Je ontdekt hoe je duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord inkopen integreert in jouw inkoopbeleid voor meer impact en verantwoorde keuzes. Supply chain integratie en samenwerking zorgen voor synergie en betere afstemming binnen de keten. Daarnaast leer je hoe technologie en digitalisering processen verbeteren en realtime inzicht geven in prestaties. Internationaal leveranciersmanagement geeft je de tools om wereldwijd effectief te opereren. Kies voor HBO Leveranciersmanagement en ontwikkel je tot een strategische gesprekspartner die leveranciers aanstuurt met visie, verantwoordelijkheid en resultaatgerichtheid.

Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. We verzorgen alle praktijkopleidingen op 78 locaties in Nederland.

Voor wie?

Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.

Vooropleiding

Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.

Voorbereiding

De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Wanneer je kiest voor de dagstudie, bereid je 2 studielessen per keer voor. Voor de avondstudie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.

Leerdoelen

  • Je begrijpt de basisprincipes van leveranciersmanagement en past deze toe in diverse situaties
  • Je selecteert en kwalificeert leveranciers op basis van objectieve criteria
  • Je beheert contractering en houdt rekening met juridische aspecten binnen leveranciersrelaties
  • Je onderhoudt effectief relatiemanagement en communicatie met leveranciers
  • Je ontwikkelt prestatiemanagementsystemen en gebruikt KPI’s om leveranciersprestaties te monitoren
  • Je past risicomanagement toe binnen leveranciersketens om continuïteit te waarborgen
  • Je integreert duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord inkopen in het leveranciersproces
  • Je stimuleert supply chain integratie en samenwerking en maakt gebruik van technologie en digitalisering, ook binnen internationaal leveranciersmanagement

Programma

Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:

Inhoud van Les 1

Introductie leveranciersmanagement
  • Definitie en belang van leveranciersmanagement
    • Relatie tussen leveranciersmanagement en supply chain management
      • Soorten leveranciers en leverancierscategorisering
        • Strategische, tactische en operationele inkoop
          • Rol van leveranciers in concurrentievoordeel
            • Kernbegrippen: Total Cost of Ownership, Lead Time, Service Levels
              • Verschillen tussen product- en dienstverleners
                • Leveranciersmanagement binnen diverse branches
                  • Trends en ontwikkelingen in leveranciersmanagement
                    • Basisprincipes van contractmanagement

Inhoud van Les 2

Leveranciersselectie en -kwalificatie
  • Criteria voor leveranciersselectie
    • Inkoopbehoefteanalyse
      • Aanbestedingsprocedures en offertes vergelijken
        • Due diligence bij leveranciers
          • Kwalificatie- en certificeringsprocessen
            • Risicomanagement bij leverancierskeuze
              • Duurzaamheidscriteria en MVO-integratie
                • Benchmarking van leveranciersprestaties
                  • Relatie tussen kosten, kwaliteit en levertijd
                    • Impact van leveranciersselectie op bedrijfsresultaat

Inhoud van Les 3

Contractering en juridische aspecten
  • Soorten inkoopcontracten (raamovereenkomsten, koopovereenkomsten)
    • Essentiële contractelementen
      • Juridische risico’s en aansprakelijkheid
        • Leveringsvoorwaarden en incoterms
          • Geheimhouding en intellectueel eigendom
            • Boetebeding en sancties bij contractbreuk
              • Contractbeheer en -bewaking
                • Onderhandelingen en contractsluiting
                  • Conflictpreventie en geschillenbeslechting
                    • Compliance en ethische aspecten

Inhoud van Les 4

Relatiemanagement en communicatie
  • Opbouwen van duurzame leveranciersrelaties
    • Effectieve communicatiekanalen en -technieken
      • Onderhandelingsvaardigheden
        • Vertrouwen en transparantie in samenwerking
          • Cultuurverschillen en internationale communicatie
            • Periodieke evaluatie en feedbackmomenten
              • Omgaan met conflicten en escalaties
                • Stakeholdermanagement in leveranciersrelaties
                  • Gebruik van CRM-systemen in leveranciersbeheer
                    • Impact van digitalisering op communicatie

Inhoud van Les 5

Prestatiemanagement en KPI’s
  • Ontwikkelen van prestatie-indicatoren (KPI’s)
    • Kwaliteitsmanagement bij leveranciers
      • Leverbetrouwbaarheid en levertijd meten
        • Kostenbeheersing en prijsontwikkeling
          • Flexibiliteit en innovatievermogen
            • Continue verbeterprocessen (CIP)
              • Leveranciersaudits en beoordelingen
                • Benchmarking en scorecards
                  • Data-analyse en rapportage
                    • Beloningssystemen en incentivemodellen

Inhoud van Les 6

Risicomanagement in leveranciersketens
  • Identificeren van leveranciersrisico’s
    • Risicoclassificatie en prioritering
      • Continuïteits- en calamiteitenplanning
        • Leveranciersafhankelijkheid en diversificatie
          • Impact van geopolitieke ontwikkelingen
            • Compliance- en reputatierisico’s
              • Monitoring en early warning systemen
                • Verzekeringen en garanties
                  • Risico-evaluatie na incidenten
                    • Crisismanagement en communicatie

Inhoud van Les 7

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord inkopen
  • Integratie van MVO in leveranciersbeleid
    • CO2-footprint en milieuprestaties meten
      • Ethische inkoopcriteria en gedragscodes
        • Leveranciersaudits gericht op duurzaamheid
          • Circulaire economie in leveranciersketens
            • Sociale aspecten: arbeidsomstandigheden en mensenrechten
              • Rapportage en certificering (bijv. ISO 14001)
                • Stakeholderbetrokkenheid bij duurzaamheid
                  • Innovaties voor duurzame inkoop
                    • Wet- en regelgeving rond duurzaam inkopen

Inhoud van Les 8

Supply chain integratie en samenwerking
  • Samenwerking en afstemming met leveranciers
    • Informatiedeling en gezamenlijke planning
      • Integratie van logistieke processen
        • Gebruik van ERP- en SCM-systemen
          • Vendor Managed Inventory (VMI)
            • Co-creatie en innovatie met leveranciers
              • Vertrouwelijkheid en databeveiliging
                • Prestatiecontracten en partnerschap
                  • Cross-docking en just-in-time leveringen
                    • Digitale transformatie in supply chains

Inhoud van Les 9

Technologie en digitalisering in leveranciersmanagement
  • Inkoop- en leveranciersmanagementsoftware
    • Data-analyse en dashboards
      • Blockchain voor traceerbaarheid
        • E-procurement en elektronische aanbestedingen
          • Automatisering van processen
            • Artificial intelligence voor voorspellingen
              • Cybersecurity in leveranciersnetwerken
                • Internet of Things (IoT) voor supply chain monitoring
                  • Digital twins en simulaties
                    • Impact van technologie op leveranciersrelaties

Inhoud van Les 10

Internationaal leveranciersmanagement
  • Wereldwijde sourcingstrategieën
    • Cultuurverschillen en internationale omgangsvormen
      • Internationale handelsregels en douaneprocedures
        • Valutarisico’s en betalingsvoorwaarden
          • Transport- en logistieke uitdagingen
            • Lokale wet- en regelgeving
              • Management van multi-tier leveranciersketens
                • Geopolitieke risico’s en sancties
                  • Internationale contracten en geschillen
                    • Cross-border communicatie en samenwerking

Certificaat

Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!

Meer...
€1.995
ex. BTW
Aangeboden door
Go2Lean
Onderwerp
Leveranciersmanagement
Prestatiemanagement
Niveau
Looptijd
3 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Max: 99
Tijdstip
Overdag
Keurmerken aanbieder
CRKBO zonder BTW vrijstelling
Erkend keurmerk
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
UWV scholingsvoucher