Opleiding: HBO Psychologie in de organisatie (Klassikale Studie)
Wil jij menselijk gedrag binnen organisaties beter begrijpen en inzetten voor meer effectiviteit, motivatie en samenwerking? Met de opleiding HBO Psychologie in de Organisatie ontwikkel je inzicht in de psychologische processen die het functioneren van mensen en teams beïnvloeden. Je leert de basisprincipes van organisatiepsychologie toepassen in de praktijk en ontdekt hoe arbeidsmotivatie en bevlogenheid bijdragen aan betere prestaties en tevredenheid op de werkvloer. Je krijgt grip op organisatiecultuur en gedrag en leert hoe deze factoren meespelen bij verandering en succes. Leiderschap en management staan centraal, met aandacht voor verschillende stijlen en hun psychologische impact. Je verdiept je in teamdynamiek en samenwerking en leert hoe je groepsprocessen positief beïnvloedt. Ook organisatieverandering komt aan bod, inclusief de psychologische aspecten van weerstand en betrokkenheid. Je krijgt handvatten om stress, burn-out en werk-privébalans te signaleren en te verbeteren. Daarnaast leer je hoe je selectie, assessment en talentontwikkeling effectief en eerlijk inzet. Je verbetert je communicatie en interpersoonlijke vaardigheden voor een sterkere samenwerking en meer invloed. Tot slot maak je kennis met onderzoeksmethoden en data-analyse binnen de organisatiepsychologie. Deze opleiding is perfect als je mensen wilt begrijpen, prestaties wilt verbeteren en positief wilt bijdragen aan werkgeluk en organisatieontwikkeling.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. We verzorgen alle praktijkopleidingen op 78 locaties in Nederland.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De HBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Wanneer je kiest voor de dagstudie, bereid je 2 studielessen per keer voor. Voor de avondstudie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de basisprincipes van psychologie binnen organisaties en hun invloed op gedrag.
- Je analyseert arbeidsmotivatie en bevlogenheid om prestaties te optimaliseren.
- Je onderzoekt organisatiecultuur en gedrag voor een effectieve werkomgeving.
- Je past leiderschaps- en managementvaardigheden toe om teams te stimuleren en te begeleiden.
- Je bevordert teamdynamiek en samenwerking voor betere resultaten.
- Je begeleidt arbeids- en organisatieveranderingen met oog voor menselijk gedrag.
- Je herkent signalen van stress en burn-out en werkt aan een gezonde werk-privébalans.
- Je gebruikt selectie, assessment en ontwikkelingsmethoden voor personeelsontwikkeling.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Basisprincipes van psychologie in organisaties- Definities en domein van organisatiepsychologie
- Historische ontwikkeling van psychologie in de werkomgeving
- Menselijk gedrag binnen organisaties
- Cognitieve basisprocessen en motivatie
- Persoonlijkheidstheorieën
- Emotionele intelligentie
- Gedragswetenschappelijke onderzoeksmethoden
- Ethiek in organisatiepsychologisch onderzoek
- Rol van cultuur binnen organisaties
- Psychologische begrippen en terminologie
- Rol van cultuur binnen organisaties
- Ethiek in organisatiepsychologisch onderzoek
- Gedragswetenschappelijke onderzoeksmethoden
- Emotionele intelligentie
- Persoonlijkheidstheorieën
- Cognitieve basisprocessen en motivatie
- Menselijk gedrag binnen organisaties
- Historische ontwikkeling van psychologie in de werkomgeving
Inhoud van Les 2
Arbeidsmotivatie en bevlogenheid- Theorieën over motivatie (Maslow, Herzberg, Self-Determination Theory)
- Intrinsieke versus extrinsieke motivatie
- Factoren die bevlogenheid bevorderen
- Impact van motivatie op prestaties
- Rol van leiderschap in motivatie
- Motivatie en welzijn op het werk
- Beloning en erkenning
- Psychologische contracten
- Omgaan met demotivatie
- Toepassing van motivatieinstrumenten in organisaties
- Omgaan met demotivatie
- Psychologische contracten
- Beloning en erkenning
- Motivatie en welzijn op het werk
- Rol van leiderschap in motivatie
- Impact van motivatie op prestaties
- Factoren die bevlogenheid bevorderen
- Intrinsieke versus extrinsieke motivatie
Inhoud van Les 3
Organisatiecultuur en gedrag- Definitie en componenten van organisatiecultuur
- Typologieën van organisatiecultuur (bv. Schein, Hofstede)
- Cultuurvorming en verandering
- Gedragsnormen en ongeschreven regels
- Invloed van cultuur op samenwerking en communicatie
- Subculturen binnen organisaties
- Cultuurdiagnose en meetinstrumenten
- Leiderschap en cultuur
- Culturele diversiteit en inclusie
- Effect van cultuur op innovatie en verandering
- Culturele diversiteit en inclusie
- Leiderschap en cultuur
- Cultuurdiagnose en meetinstrumenten
- Subculturen binnen organisaties
- Invloed van cultuur op samenwerking en communicatie
- Gedragsnormen en ongeschreven regels
- Cultuurvorming en verandering
- Typologieën van organisatiecultuur (bv. Schein, Hofstede)
Inhoud van Les 4
Leiderschap en management- Stijlen van leiderschap (transactioneel, transformationeel, situationeel)
- Effectief leiderschap en beïnvloeding
- Leiderschapscompetenties en vaardigheden
- Relationeel en coachend leiderschap
- Leiderschap in veranderingsprocessen
- Feedback geven en ontvangen
- Teamleiderschap en groepsdynamiek
- Leiderschap en motivatie van medewerkers
- Ethiek en integriteit in leiderschap
- Ontwikkeling van leiderschapspotentieel
- Ethiek en integriteit in leiderschap
- Leiderschap en motivatie van medewerkers
- Teamleiderschap en groepsdynamiek
- Feedback geven en ontvangen
- Leiderschap in veranderingsprocessen
- Relationeel en coachend leiderschap
- Leiderschapscompetenties en vaardigheden
- Effectief leiderschap en beïnvloeding
Inhoud van Les 5
Teamdynamiek en samenwerking- Groepsvorming en ontwikkelingsfasen (Tuckman)
- Rollen en posities binnen teams
- Communicatiepatronen in teams
- Conflicthantering en conflictoplossing
- Besluitvorming in groepen
- Diversiteit en groepsprestaties
- Teamcohesie en vertrouwen
- Effectiviteit van virtuele teams
- Psychologische veiligheid in teams
- Teambuilding methodieken en interventies
- Psychologische veiligheid in teams
- Effectiviteit van virtuele teams
- Teamcohesie en vertrouwen
- Diversiteit en groepsprestaties
- Besluitvorming in groepen
- Conflicthantering en conflictoplossing
- Communicatiepatronen in teams
- Rollen en posities binnen teams
Inhoud van Les 6
Arbeids- en organisatieverandering- Theorieën over organisatieverandering (Lewin, Kotter)
- Weerstand tegen verandering
- Communicatie bij veranderprocessen
- Rol van medewerkersparticipatie
- Veranderingsstrategieën en -modellen
- Begeleiding en coaching bij verandering
- Evaluatie van veranderingsprocessen
- Organisatiediagnose en interventieplanning
- Psychologische effecten van verandering
- Duurzame verandering en borging
- Psychologische effecten van verandering
- Organisatiediagnose en interventieplanning
- Evaluatie van veranderingsprocessen
- Begeleiding en coaching bij verandering
- Veranderingsstrategieën en -modellen
- Rol van medewerkersparticipatie
- Communicatie bij veranderprocessen
- Weerstand tegen verandering
Inhoud van Les 7
Stress, burn-out en werk-privébalans- Definitie en oorzaken van werkstress
- Stressmodellen (bijv. Job Demand-Control)
- Burn-out symptomen en preventie
- Werkdruk en werkvermogen
- Rol van copingstrategieën
- Werk-privébalans en flexibiliteit
- Rol van leidinggevenden bij stressmanagement
- Interventies gericht op welzijn op het werk
- Re-integratie na ziekte of burn-out
- Organisatiedruk en gezondheidsbeleid
- Re-integratie na ziekte of burn-out
- Interventies gericht op welzijn op het werk
- Rol van leidinggevenden bij stressmanagement
- Werk-privébalans en flexibiliteit
- Rol van copingstrategieën
- Werkdruk en werkvermogen
- Burn-out symptomen en preventie
- Stressmodellen (bijv. Job Demand-Control)
Inhoud van Les 8
Selectie, assessment en ontwikkeling- Psychologische selectiecriteria en validiteit
- Assessmentmethoden (tests, interviews, rollenspellen)
- Competentiegericht selecteren
- Ontwikkelingsgerichte feedback
- Loopbaanontwikkeling en -begeleiding
- Talentmanagement en opvolgingsplanning
- Training en coaching van medewerkers
- Evaluatie van trainingen en ontwikkelingsprogramma’s
- Rol van psychologie bij persoonlijke effectiviteit
- Ethische aspecten van assessment en ontwikkeling
- Rol van psychologie bij persoonlijke effectiviteit
- Evaluatie van trainingen en ontwikkelingsprogramma’s
- Training en coaching van medewerkers
- Talentmanagement en opvolgingsplanning
- Loopbaanontwikkeling en -begeleiding
- Ontwikkelingsgerichte feedback
- Competentiegericht selecteren
- Assessmentmethoden (tests, interviews, rollenspellen)
Inhoud van Les 9
Communicatie en interpersoonlijke vaardigheden- Basisprincipes van communicatie
- Verbale en non-verbale communicatie
- Actief luisteren en feedbacktechnieken
- Omgaan met conflicten en assertiviteit
- Presentatie- en gespreksvaardigheden
- Interculturele communicatie
- Digitale communicatie in organisaties
- Effectieve schriftelijke communicatie
- Communicatiestijlen en -voorkeuren
- Coaching en gesprekstechnieken
- Communicatiestijlen en -voorkeuren
- Effectieve schriftelijke communicatie
- Digitale communicatie in organisaties
- Interculturele communicatie
- Presentatie- en gespreksvaardigheden
- Omgaan met conflicten en assertiviteit
- Actief luisteren en feedbacktechnieken
- Verbale en non-verbale communicatie
Inhoud van Les 10
Onderzoeksmethoden en data-analyse in organisatiepsychologie- Kwantitatief en kwalitatief onderzoek
- Onderzoeksontwerp en methodologie
- Dataverzamelingstechnieken (enquêtes, interviews, observaties)
- Betrouwbaarheid en validiteit
- Analyseren van gegevens met software (bv. SPSS, Excel)
- Interpretatie van onderzoeksresultaten
- Rapportage en presentatie van onderzoeksbevindingen
- Praktijkgericht onderzoek binnen organisaties
- Ethische aspecten van onderzoek
- Reflectie en gebruik van onderzoeksresultaten in beleid
- Ethische aspecten van onderzoek
- Praktijkgericht onderzoek binnen organisaties
- Rapportage en presentatie van onderzoeksbevindingen
- Interpretatie van onderzoeksresultaten
- Analyseren van gegevens met software (bv. SPSS, Excel)
- Betrouwbaarheid en validiteit
- Dataverzamelingstechnieken (enquêtes, interviews, observaties)
- Onderzoeksontwerp en methodologie
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!