Channels

* Questionnaire samenwerking

Vrijwel iedere adviseur of adviesbureau zoekt wel eens naar samenwerkingsvormen met andere, gelijkgestemde adviseurs of adviesbureaus. Soms monden dergelijke samenwerkingsverbanden uit tot grote (landelijk of wereldwijd) bekend adviesbureaus, zoals Twijnstra Gudde, Holland Consulting Group of het nieuwe samenwerkingsverband tussen Coopers & Lybrand en Price Waterhouse. Toch zijn met name in de advieswereld dergelijke succesvolle voorbeelden eerder uitzondering dan regel. Vanuit marketing oogpunt vormt een samenwerkingsverband vaak een teken van stabiliteit en continuïteit. Dat lijkt een contradictie, want de meeste samenwerkingsverbanden stranden juist in een vroeg stadium. Het afketsen van de voorgenomen fusie tussen KPMG en (Moret,) Ernst & Young is daarvan een beeldend voorbeeld.

Waarom blijkt het juist in de advieswereld altijd weer zo moeilijk te zijn een eenmaal aangegaan samenwerkingsverband op lange termijn in stand te houden? Waarom wordt desondanks toch vaak naar samenwerkingspartners gezocht? Aan welke criteria dienen dergelijke verbanden te voldoen en wat maakt de samenwerking uiteindelijk al dan niet tot een succes?

Lees ook:

Business model innovatie met behulp van patronen

In de volgende lijst staan een aantal kern redenen opgenomen met betrekking tot het aangaan van samenwerkingsverbanden. Deze kunnen geldig zijn voor grote adviesbureaus, maar ook voor kleinere en zelfs voor zelfstandige adviseurs. Wat zijn voor uzelf de 3 belangrijkste redenen om te gaan samenwerken? Het gaat hier niet om samenwerking met reeds bestaande collega’s, maar om formele of informele samenwerking met derden. U kunt uw mening geven en direct de resultaten zien.

Deze test is onder constructie, binnenkort weer beschikbaar. Sorry voor het ongemak.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x