Aan het begin van een nieuw jaar publiceren diverse, ook gerenommeerde, media ‘Hitlijsten’ van organisaties die op enig gebied bijzonder presteren. Zo publiceerden het Amerikaanse FORTUNE en de Britse SUNDAY TIMES recentelijk ieder een lijst met organisaties waar het ‘prettig werken is’. Vanuit mijn vakgebied hebben beide lijsten mijn meer dan normale interesse. Want vind ik hier, bijvoorbeeld, iets terug van de erkenning tot ‘Investor in People’? Kort gezegd: zowel IiP-erkende als niet-erkende organisaties scoren hoog. Onder het kopje ‘Lessons to learn from the top firms’ schrijft de TIMES: “Perhaps most importantly it shows how these businesses benefit from their investment in people.” En dat klantentevredenheid een, logisch, gevolg is op medewerkerstevredenheid. Allemaal bekende zaken. Wat ‘de rode draad’ is tussen beide onderzoeken is het belang van Communicatie wil een organisatie succesvol zijn! (Iets dergelijks leest u ook in een Intermediair onderzoek naar Managers.)

Eerder publiceerde deze site een (technisch) artikel van mij over Investors in People. Nu, enkele jaren en 8 in het IiP-traject begeleide organisaties later, weet ik dat IiP geen ‘Haarlemmerolie’ is. (NB: d.i. ook de titel van een ander artikel). Wel zie ik dat medewerkers hun betrokkenheid bij dit traject enorm waarderen, dat IiP in feite (een verbetering van) Communicatie is en dat leidinggevenden gedurende het traject groeien in hun enthousiasme. Deze column is daarom vooral een aanvulling op het eerdere artikel.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Ieder kwaliteits(verbeter)traject doet een beroep op de communicatie. Eigenlijk gaat het met alle verbetertrajecten vooral om communicatieverbetering in een organisatie.
Investors in People maakt duidelijk hoe de werkgever communiceert met medewerkers.
Het is de zoveelste poging om de communicatie te verbeteren. Niets mis mee, overigens, maar ook niets nieuws dus.

Groeten van Joke van Galen

x
x