Channels

Tijdens vergaderingen en besprekingen heeft u soms te maken met lastig gedrag. Wij onderscheiden hier 5 typen. Als u een bepaald type herkent, klik dan op advies en u krijgt een paar tips.

Doe de test >>

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Ik vind het jammer dat er niet bijstaat hoe je dient om te gaan met collega’s die niet zelfstandig kunnen functioneren. Die alles uitgekauwd moeten hebben, maar waarbij de manager zijn ogen sluit en het probleem op de schouders van de overige collega’s neerlegt.

Alhoewel de adviezen kunnen bijdragen, zijn ze mijns inziens te kort door de bocht. Misschien is het iets om de adviezen uit te breiden.

Met vriendelijke groet,

Brenda Hendriksma

Interessante informatie die ik kan toepassen in mijn werk als zorgmanager.
Groeten.

Reactie op Brenda’s reactie:
Collega’s die alles uitgekauwd moeten krijgen zijn ideale collega’s! Ik heb er ook die denken dat ze dat niet hoeven, toch regelmatig stomme dingen doen, en beginnen te steigeren zodra je corrigeert. Dit maakt het publiceren van nieuwsbrieven (=waar ik eindverantwoordelijk voor ben, zonder ooit officieel tot ‘manager’ te zijn gebombardeerd) soms tot een zware bevalling. Roeien met de galleislaven die je hebt, ondertussen muiterij proberen te voorkomen. Autoritair? Misschien. Toch ben ik blij dat de manager hier dit alles op z’n beloop laat, ik krijg in ieder geval de ruimte veel te leren.
Hoop dat dit je wat opbeurt!

Hoe dient met om te gaan met mensen die niet reageren, dus als je iets vraagt om iets te doen dat je zelf weer moet vragen of iets al gedaan is. Als er iets niet gedaan kan worden reageren de meeste mensen ook niet. Voor sommige mensen schijnt het zelfs lastig te zijn om er een tijdspad bij aan te geven, helpt dus ook niet altijd.

Gevraagd advies.

Groet, [email protected]

Beste Nioet,

Ik wil je even laten weten dat jouw kritische houding echt op prijs wordt gesteld. Vooralsnog ga ik ervan uit dat ook jij wilt dat teksten worden gecorrigeerd voordat ze online worden gepubliceerd. Ik vind dat echt een positieve gedachte. Echter ondanks jou kennelijk oplossingsgerichte actie zie ik dat de fout nog niet is hersteld.
Mijn vraag is dan ook : wat ga je hier aan doen om te voorkomen dat je niet serieus genomen wordt !!

Zelf zit ik in een ploeg van 25 mannen en één vrouw en regelmatig hebben wij ploegen meetings en alle persoonages komen in inze ploeg voor ( dit had ik ook wel verwacht ). Daardoor heb ik ook bij alle karakters het advies gelezen. Zelf zit ik niet in een leiding gevende functie zodat ik een ploegen meeting moet voorgaan maar ik beleef hem wel en kijk altijd goed om me heen. Deze pagina was voor mij zo ”leuk” omdat ik me altijd al verdiep in andere mensen, hun denken doen en laten. Ook vind ik lichaams houdingen heel interresant alleen is het jammer dat in het bedrijf waar ik werk de cursussen voor dit soort dingen alleen aan leiding gevende wordt gegeven.

naast de genoemde 5 types zie ik een ander, veel voorkomend management type; eentje die systematisch informatie achterhoudt, en een hakkenbijter, eentje die je dus altijd ” voor je moet zien te houden, wat lastig is omdat je vaak niet weet wat ” voor” is omdat hij/zij systematisch info achterhoud, uit is op eigen gewin en niet op het gewin van de groep/afdeling.

Er totaal niemand die volgens u wel positief is.

Een goede manager zal zijn mensen kennen, begrijpen. Een goede manager zal zich niet snel storen aan menselijk gedrag maar juist in de goede richting steuren. Roeien met de galleislaven die je hebt, ondertussen muiterij proberen te voorkomen. Is de meest vreemde zin die ik gelezen heb, dat persoon zal nooit op de juiste wijze leiding kunnen geven, alleen bij de huzaren en met een pistool in de hand. Verdiep je zelf in de mensen en cijfer jezelf weg. Meedraaiend op de achtergrond en meesturen als mens, dat is managen 2003 Een diploma maak je nog geen leider, kijk om je heen de beste leiders met een menselijk gevoel hebben geen diploma. Nu komt iedereen van school en denkt gelijk ik ben een leider. Nee eerst een goed mens, met de wil om goed te kunnen luisteren en de gegevens op een juiste wijze te deponeren in de groep waar je niet boven staat maar tussen. En dat kunnen er maar weinig en zeker niet de gene met zijn galleislaven.

Het Type “wil niet vergaderen”:
Dit type wil domineren en zijn mening opleggen aan het team. Luistert niet en ergert zich aan weerspraak of andere ideeën.
Probleem is dat ze meestal je baas zijn!
Probleem voor de onderneming: de organisatie ondervindt hinder van deze bazen en wordt minder efficient op den duur.
Remedie: WEG ERMEE in 2003.

Er staan een aantal tikfouten in de tekst.
Een advies komt betrouwbaarder over wanneer er geen fouten in staan die afleiden van de kern.

dergelijke personen in vergaderingen zijn echt typerend
interessante adviezen van hoe pak je dergelijke mensen aan

tof

Ik geef het beslist door in de organisatie, door z’n eenvoud is het uiterst bruikbaar.

Goed om weer eens onder de aandacht te brengen

In mijn cursus en werkveld bruikbaar, omdat alles weer eens op een rijtje staat

… mis ik in het overzicht.

maar misschien is dit ook wel begrijpelijk …
want de NAR is de meest ongrijpbare LASTPOST die er is …
het is een dynamisch typje die alle vormen van lastposterijen beheerst en (daar komt het …)
net op dat venijnige moment
KIEK
u een kraakhelder schitterend spieghellelicht in de ogen mikt …
ohohohoh
heb ik dat, heb jij dat, hebben wij dat … nu al die tijd al

misschien heeft de auteur ook een recept om van dit kloterige zelfreflectie opwekkende, doorgaans vrolijk, edoch moeilijk doorwrochtbare typetje … af te komen.

Of heeft hij een andere benaderingswijze voor ogen.
Persoonlijk denk ik dan even aan het bekende typetje ‘koning’ Arthur Doctors van L. (dit is toch anoniem genoeg?) die op een vraag op het bestuurder festival 2003
‘van Ambt&Naar NAAR! AMbt&NAR?’
gevat antwoordt:
‘daar kan ik een kort aantwoord opgeven …

‘die staat hier voor u’

:{sindsdien hebben we weer wat van die man mogen vernemen … hij is politiek geswitched en witgewassen van Dxx naar Vyy}:

werk ze!

We missen ook de Troll in het overzicht.
Meer info hier:
http://members.aol.com/
intwg/trolls.htm
De beste reactie is geen reactie.

even reageren op de inbreng TROLL van Bernard (Benno?) …
ik wens hem niet al te snel op n archetype vast te prikken, want ik denk dat hij er mag zijn door zijn inbreng.

wist u, collega [email protected]@ger, overigens dat de vertaling van het nederlandse woord ‘dominee’ in het engels leidt tot ‘minister’?
:{ aHa }:

Zoals ene Geert Mak en ook onze minister van staat HAFMO jesterday herinnerden aan die strijd die ons een, op voorhand veronderstelde, voorsprong gaf op andere volkeren. Die strijd die wordt herdacht is niet de machtstrijd maar wel degelijk de strijdmacht.

Dus doe niet al te trollig en (ver)deel meer zonder oor er voor …
;-)

Dear ,

A good analyse and advice for countering difficult people.
Short and usefull for all meetings and negociations.

Greeting,
Van Beversluys Alain

Mensen zijn niet moeilijk, hun gedrág is moeilijk, voor diegene die er niet of moeilijk mee om kunnen gaan en/of dit als bedreigend zien. Typisch vind ik weer dat er eenzijdig wordt gekeken. Zou het gedrag van de baas wellicht ook een rol kunnen spelen? Dat mis ik in het artikel. Zelfreflectie van het eigen gedrag. Bv. het idee geven dat je als medewerker mag meepraten, maar dat er niet echt naar geluisterd wordt. Laat staan dat je als medewerker meedenkt of meebeslist! Veel van het zogenaamde ´lastige´ gedrag komt volgens mij voort uit betrokkenheid en verantwoordelijkheid.
Kortom, manager, neem ook je eigen gedrag en weerstand (lees: angst of onzekerheid)mee in het proces!

Hoe vergaderen lastige mensen.. Tiptop :)

Toon alle 22 reacties
x
x