Channels

14 Reacties

Is er literatuur over de relatie tussen marktgericht denken en imago?

ja, er nogal wat op dit gebied, bijv. Kohli&Jaworski, 1990, Journal of Marketing, vol. 54 april, Market Orientation: The construct, research propositions, and managerial implications;
Wayland&Cole, Customer Connections, HBS Press 1997;
Trout&Rivkin: The New Positioning, 1997
Reichheld, The Loyalty Effect, HBS Press, 1996

Hoe ziet het algoritme achter de score eruit? En welke waardering hoort bij welke uitkomst?

Maurice van Aggelen

Ik zou graag wat meer informatie willen over de marketing van een bedrijf.
Ik moet voor economie een werkstuk maken over de marketing van een bedrijf. Ik hoop dat u mij kunt helpen.
Met vriendelijke groeten Estelle.

Beste Estelle,
Suggestie: kijk even bij de toplinks marketing van deze site. Daar kun je heel wat informatie vinden over marketing. De toplinks kun je via de knop in de menubalk boven aan de pagina vinden en via de rubriekenbalk links op de pagina. Succes!
Coert Visser

Voor mijn afstudeerscriptie ben ik op zoek naar Nederlandse bedrijven die marktgeörienteerd zijn of consultantbureaus die zich richten op het marktgericht maken van klantorganisaties.
Weet u misschien bedrijven die aan deze beschrijving voldoen? Ik hoop dat u mij kunt helpen.
Met vriendelijke groet,
Linda

De Markgerichtheid test van Koster is geweldig. Graag wil ik ook weten op welke artikelen deze test gebaseerd is en hoe de test geanalyseerd moet worden.

Alvast bedankt,
Linda

De achtergrond literatuur bij deze test is:
Narver and Slater: The effect of market orientation on business profitability, Journal of marketing, October 1990.
Morgan and Hunt, The commitment-Trust Theory of Relationship Marketing, Journal of marketing, Vol 58, 1994.
Kohli and Jaworski, Market Orientation: The Construct, Research, Propositions, and managerial Implications, Journal of Marketing, April, 1990.

Gemiddelde scoort maar 29% marktgerichtheid. Dat is erger dan ik in mijn stoutste dromen durfde denken. En dan wordt CRM afgedaan als een hype. Ja, de aanschaf van systemen misschien. Maar het gaat toch uiteindelijk wat je er van leert en mee doet.

Eerder is al vraag gesteld op welke wegingsresultaten test en gemiddelde gebaseert is. Antwoord volgens mij nog niet gegeven.

Is test + resultatenanalyse ook als instrument bij consultancy door derden in te zetten?

Met de klantgerichtheid is het in Nederland al vele jaren slecht gesteld. En het wordt ook maar niet beter. Dagelijks kun je de slechte voorbeelden aan den lijve ondervinden. Het lijkt wel of we er immuun voor zijn geworden, de veelgeroemde tolrantie. Wie er wat over opmerkt krijgt als standaard reactie: Ja, maar de klant moet het wel willen betalen. Natuurlijk, maar dat is de vraag ook niet. De klant wil altijd wel betalen, maar het is aan ondernemer om klantgerichtheid betaalbaar te maken. Men leze bijvoorbeeld Geoffrey Gitomer (Customer Satisfaction is Worthless) om een idee tekrijgen hoe he wel moet.
Het algoritme achter de test is heel eenvoudig: 1 is laag en 5 is hoog. De 29% is vast, niet interactief; het is de uitkomst van enkele tientallen scores in de periode 1998-2000.

Een aardige test, maar er wordt denk ik wat te obligaat gekozen voor het monomane klanten-evangelie. De kunst is om als organisatie rendabele loyale klanten te vinden en te behouden, klanten die passen bij het realiseren van je bedrijfsdoelstellingen. En dat meten alleen, daar is weinig heil van te verwachten. Het gaat om het vertalen van onderzoekuitkomsten in beleid.

Dergelijke testen zijn leuk, maar veel belangrijker is het denk ik om aan je klanten te vragen wat ZIJ ervaren!

Voor LINDA:
Wij hebben regelmatig stage plaatsen. kijk eens op http://www.portakabin.nl of mail naar sander.van.arragon@portakabin.nl

Ik denk dat het niet uit maakt wat je doet maar dat het altijd er om draait om de klant ( maar het kan ook een partner of vriend zijn) tevreden te stellen
Als je dat kunt blijven doen zul je zien dat het bedrijf alleen maar blijft groeien (als je dat wilt) en dat je er alleen maar meer plezier in krijgt

Groet Hans

Ik ben op zoek naar een manier om de marktgerichtheid van mijn organisatie te meten (daarvoor zijn veel bekende meetschalen), maar zoek daarbij vooral naar mogelijkheden om de uitslag te benchmarken met andere bedrijven. Kan iemand mij verder helpen aan literatuur/testen ed om dit doel te bereiken?

Bovenbeschreven test is niet langer werkzaam, wordt deze nog herstelt?

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of