Channels
Leestijd: 3 minuten

Managementmythe van de maand: Best Practice

Kijk naar Google, leer van Semler, doe als Nike. Misschien inspirerend maar geen bewijs!

5 Reacties

Uiteraard ben ik ook al jaren nieuwsgierig geweest naar het succes van bol.com, dus ik ben nu aan het lezen “Het geheim van bol.com”, echt heel spannend geschreven door Michel Schaeffer die het allemaal van heel dichtbij heeft meegemaakt. En ik was dus wel een beetje bang dat hij in de verleiding zou zijn gekomen om van zijn succes de zoveelste managementmythe te maken en die dan te gaan verzilveren. Maar dat is mij echt reuze meegevallen. Hij is niet vergeten om ook Vrouwe Fortuna te bedanken. Natuurlijk hebben ze bij bol.com méér dan hun alleruiterste best gedaan, maar Michel Schaeffer geeft zonder meer toe dat ze herhaaldelijk langs de rand van de afgrond zijn gegaan, en dus ook geluk hebben gehad. Als hier al een succesformule inzit, dan is het wel dat je bestand moet zijn tegen heel wat slapeloze nachten zodra je, ondanks al je inspanningen, met al je dromen een poos langs de rand van de afgrond scheert. En dat ze fouten maakten? Ja, maar daar kwamen ze pas later achter dat dat fouten waren, maar ze waren dus wel een lerende organisatie, maar dus zonder a priori succesformule. Zoals de filosoof Kierkegaard al zei: het leven moet voorwaarts geleefd worden, maar kan pas achteraf begrepen worden. Daar kan geen managementmythe tegenop.

P.S., ik lees op de achterflap over Michel Schaeffer dat momenteel: “is hij commissaris bij diverse bedrijven en adviseert hij organisaties over digitale en groeistrategieën”. En het zal me dus niet verbazen als hij daar iedereen zegt dat hij helemaal geen succesformule heeft, maar dat men natuurlijk wel van zijn ervaringen kan leren, vooral dat het altijd weer anders kan lopen dan je van te voren had gedacht. Het zal me zelfs niet verbazen als hij ronduit durft te beweren dat NIEMAND een succesformule heeft.

Iedereen die anders beweert, slaat baarlijke nonsense uit ;-)

Als bij-herhaling-lijdend-voorwerp ben ik in deze contreien al heel erg opgelucht als ik daar een vooraanstaand iemand aantref die eens geen baarlijke nonsens uitslaat. Ook heel interessant in het boek is trouwens die passage over een collega die naar Amerika was geweest en het toen flink te pakken kreeg qua wildeplannenmakerij, maar die hebben ze toen toch gelijk weer met twee benen op de grond gezet. Ik heb u lief mijn bol.com. Ik heb u lief mij nuchter nederlandje.

Heerlijk artikel. Er is zoveel quick and dirty onzin op de markt. Helaas ook in flinke mate in ons vakgebied.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of