Organisatie:
Van Essen Consult
LinkedIn:
Bekijk profiel
Website:
www.vanessenconsult.

Aantal bijdragen: 14

Fred van Essen

Fred van Essen (1955) startte zijn loopbaan in het onderwijs. Tijdens deze negen ‘onderwijsjaren’ behaalde hij de aktes MO A/B Onderwijskunde en vervolgens het doctoraalexamen Onderwijspedagogiek (bijvak bestuurs- /organisatiekunde) aan de Universiteit van Amsterdam.

Vervolgens werkte hij bij verschillende adviesbureaus waaronder LTB Accountants en bijna 10 jaar bij KPMG Management Consulting als sr. organisatieadviseur. In 1996 richtte hij samen met een compagnon een eigen adviesbureau, BTG op. Hij adviseerde bedrijven als NCM, KPN-mobiel, KLM Technische dienst, Transavia, VNU-tijdschriften, Randstad (Yacht), DeltaLloyd, Amsterdam RAI, Deloitte Consulting, Afval Energiebedrijf Amsterdam en verschillende non-profit en overheidsorganisaties op het gebied van strategische (cultuur) veranderingen, visievorming, Strategisch HRM-beleid en post-acquisitiemanagement. Daarnaast coachte hij senior management en begeleidde managementteams bij conflicten, samenwerking en veranderingstrajecten. Vanuit het perspectief van het bestuur heeft hij regelmatig te maken gehad met de relatie met en onderhouden van contact met ondernemingsraden. Enkele malen een contra-expertise uitgevoerd voor ondernemingsraden.

Sinds oktober 2007 is hij als partner uitgetreden en zelfstandig gevestigd organisatieadviseur en coach van bestuurders en professionals. Hij publiceerde verschillende boeken waaronder: ‘10 manieren om fusies te verknoeien’, ‘10 strategische wetten om aan de weg te zetten’ en meest recent ‘Het fusiehandboek’. Tevens schrijft hij regelmatig op managementsite.nl en heeft een paar jaar een column in het FD gehad.

Fred van Essen bezit verschillende accreditaties voor het toepassen van beproefde methodieken waaronder ODR, Management of Change; Human Synergistics, Lifestyle / Organisational Culture Inventory; Human Insight, AEM-cube. Hij is lid van de ‘Orde van Organisatiekundigen en adviseurs’.;

Sectoren & expertisegebieden:
Top 4 markten:
1. Zakelijke / professionele dienstverlening (w.o. uitzend- / detacheringsbranche, adviesbureaus,
leasebedrijf, luchtvaart, financieel)
2. Media (uitgeverijen, beursorganisator etc.)
3. Technisch industriële bedrijven
4. Door overheden op afstand geplaatste bedrijven / instellingen (overheidsnv’s)

Top 4 functioneel:
1. Strategische processen en sociaal beleid.
2. Veranderingsmanagement en strategisch hr
3. Postfusie / acquisitie management
4. consultative coaching bestuurders, hoger management, professionals

Toon volledige bio
x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of