Cases

Pagina 8 van 11
Continue resultaatverbetering Leidinggeven De top 6 belemmerende en stimulerende factoren

Operationeel management en productiviteitsverbetering

De top 6 belemmerende en stimulerende factoren
Freek Hermkens 22 mei 2007

Een casus met veel praktijkvoorbeelden over de valkuilen bij het operationele management dat nodig is om resultaten te verbeteren. Operationeel management wordt te vaak nog schromelijk onderschat. We kunnen dit vak niet serieus genoeg nemen. Waarom gebeurt dit eigenlijk niet en hoe kan het beter? lees verder

Continue resultaatverbetering Organisatiecultuur Gedrag, houding en bedrijfscultuur als kritieke succesfactoren

Resultaten verbeteren!

Gedrag, houding en bedrijfscultuur als kritieke succesfactoren
Willem Mastenbroek 1 mei 2007

De noodzaak om diensten en producten te verbeteren en de klantgerichtheid te vergroten noopt tot verandering van gedrag en stijl van leidinggeven. Opleiden en trainen dus; niet doen! Kernwaarden die dit gedrag benadrukken dan? Ook niet! Pak meteen het gewenste bedrijfsresultaat op. Dat spreekt vanzelf maar het gebeurt zelden. Begin bij het eind! lees verder

Investors in people Kennismanagement Vergrijzing en de gevolgen voor kennis

Kennismanagement bij Nuon

Vergrijzing en de gevolgen voor kennis
Mike van Holsteijn 27 mrt 2007

Ervaren medewerkers verlaten het bedrijf. Een hoog verloop of vergrijzing doet belangrijke kennis verdwijnen. Dit artikel beschrijft een aanpak en een instrument om de risicos die hier liggen te beheersen. lees verder

Consultancy & Advisering Organisatiecultuur Case Cultuurverandering

Onze cultuur deugt niet, help!

Case Cultuurverandering
Arend Ardon 9 jan 2007

Geplande cultuurverandering, kan dat? De directeur van de ICT-onderneming haalt een adviseur naar binnen met een doortimmerde methodiek voor cultuurverandering: een analyse van de huidige en gewenste cultuur, gevolgd door uitwerking van de gewenste cultuurelementen. Maar dan …. Reageer op de case en draag bij aan een openbaar debat. Ardon zal regelmatig op de reacties reflecteren. lees verder

Was de internet-zeepbel uniek?

De opkomst en ondergang van Sonera als illustratie van het piraten kapitalisme
J de Bruijn en Ben Fruytier 14 feb 2006

Het stoutmoedig creëren van ‘shareholder value’ heeft Sonera destijds de das omgedaan. Internet is bezig aan een stevige come-back. Zijn de drijfveren van kapitaalbezitters en –investeerders inmiddels veranderd? Domineren er nu andere krachten? Wat is er toen eigenlijk precies misgegaan bij Sonera? lees verder

Consultancy & Advisering Management cases Casus: Kosten omlaag, verkopen omhoog

BU-directeur legt zijn verhaal voor

Casus: Kosten omlaag, verkopen omhoog
Arend Ardon 20 dec 2005

We hebben binnen onze BU vorige week een grote klant verloren. Het verhaal gaat dat we te duur zijn ten opzichte van andere aanbieders. En ik vrees dat ze nog gelijk hebben ook. Als je mij zo hoort, reageer dan eens. Hoe kijk jij tegen deze zaken aan? lees verder

Heeft het OM nog meer te verbergen?

Een analyse van het handelen binnen het OM
Martin Hetebrij 6 sep 2005

Het openbaar ministerie en het Nederlands Forensisch Instituut zouden in het proces tegen Cees B. welbewust cruciale DNA-informatie hebben achtergehouden, die zeer voor zijn onschuld pleitte. Deze door de NFI gegeven informatie, met de voor Cees B. ontlastende conclusies, leidde niet tot correctieve acties binnen het NFI. Een voormalig politieman lichtte Netwerk hierover in en […] lees verder

Case: Verliefdheid op het werk

Wat is uw reactie?
Bert Overbeek 6 sep 2005

Enige jaren geleden vond een reisorganisatie dat er werk moest worden gemaakt van de serviceverbetering. Het selecteerde een nieuwe groep medewerkers die in een intensief opleidingstraject hun sociale en klantgerichte vaardigheden konden opschroeven lees verder

mobile-application-users-men-and-women

Case: Zijn mannen leuker en slimmer dan vrouwen?

Kan iemand het mij vertellen?
Bert Overbeek 14 aug 2005

Ik leg graag iets aan u voor, op het gevaar af dat u mij voor een ‘male chauvinistic pig’ houdt. Het gaat over een onderwerp dat me al enige tijd bezighoudt. lees verder

Case: Welke consultants willen Don Quichot zijn?

Ik ben benieuwd
Bert Overbeek 9 aug 2005

Veel consultants zijn als Don Quichot. Daar vleien ze zichzelf ook graag mee. Het tegen beter weten in windmolens bestrijden geeft een genoeglijk gevoel van eigenwaarde: je gaat als non-conformist door het leven; als bohemien. In deze vergelijking mogen de managers en medewerkers in een organisatie beschouwd worden als degenen die de windmolens angstig slaafs […] lees verder