In een markt met vele aanbieders en een ‘product’ dat in nauwe samenwerking met de klant tot stand komt, is ‘personal branding’ dé manier om je te onderscheiden. Dit geldt niet alleen voor zakelijke dienstverleners, maar voor iedereen die in een persoonsgebonden business werkzaam is en dus vooral zichzelf moet verkopen. Misschien noem je het anders, bijvoorbeeld werken aan je persoonlijk profiel. Of je hebt een goed overdacht persoonlijk businessplan, waar je energiek aan werkt. Misschien ben je geinspireerd door het idee van een persoonlijke missie of persoonlijk statuut  In alle gevallen ben je bewust met je persoonlijke en professionele groei bezig. En probeer je op basis daarvan succesvol te zijn in de markt.

 

Wat is personal branding?

Je bent je eigen merk en je gelooft in je eigen merk. Zo drukte Tom Peters het enkele jaren geleden uit als reactie op vragen van professionals hoe zij konden werken aan hun onderscheidend vermogen  Dat onderscheidend vermogen is ook enorm nodig, omdat in toenemende mate sprake is van een verdringingsmarkt en succesvol zijn in je vak vooral bepaald wordt door een eigen stijl van werken in combinatie met het kunnen inzetten van gespecialiseerde kennis.

Personal branding is…

  • Het proces waarin een professional zichtbaar maakt waarin hij…