Zelfs in tijden van CRISIS zijn we op zoek naar uitdagingen. Dat kan omdat we het tijd vinden voor iets anders. Het kan ook zijn dat onze baas van mening is dat wij op zoek dienen te gaan naar  ‘iets anders’…… Hoe dan ook: op dat moment staan we voor een uitdaging: wat nu te doen? We zijn boordevol ideeën maar hoe krijg je die verkocht? Hoe krijg je mensen zo ver dat ze ook écht in je ideeën geloven? Op zo’n moment wordt het tijd voor een Business Plan!


Wat dient er in het Businessplan te staan

- De Mensen: Wie zijn er bij betrokken, wie gaan deze uitdaging aan?
- De Uitdaging: Welke (unieke) kans in de markt doet zich voor?
- De Context: Binnen welk Groter Geheel speelt de nieuwe organisatie zich af? Welke factoren zijn van invloed (denk aan demografie, inflatie, rente, mvo e.d.), factoren die ongetwijfeld gaan veranderen maar waarop je als entrepreneur nauwelijks invloed hebt;
- Risico & Beloning: Welke risico’s loop je met dit Plan? Wie draagt het risico? Hoe beloon je jezelf? Blijft er nog ‘iets’ over?

Hoewel ieder van de 4 genoemde items belangrijk is, dient de essentie van het  Business Plan te komen uit ‘de Mensen’ die erbij betrokken zijn:  Welke persoon of personen betreft het? Wat zijn het voor mensen?

Om dat duidelijk te maken gaat het om de volgende vragen:

■ Waar komen de oprichters vandaan?
■ Waar zijn ze opgeleid? Waar hebben ze gewerkt & voor wie?
■ Wat hebben ze bereikt, zowel zakelijk als privé?
■ Hoe realistisch zijn ze…