Effectory is marktleider op het gebied van medewerkersonderzoek, waarbij met name HR-thema’s als betrokkenheid, bevlogenheid, leiderschap, efficiëntie en klantgerichtheid de aandacht hebben. Effectory gelooft dat organisaties die goed in contact staan met hun medewerkers en klanten, beter presteren. In lijn met deze bedrijfsfilosofie luistert Effectory ook goed naar de feedback van de eigen medewerkers. Om de organisatie toekomstbestendig te maken, ging het bureau over op zelfsturende brancheteams. Hoe deden ze dat? Wat kwamen ze tegen? Welke  specifieke oplossingen hebben ze gekozen?

Aanleiding om te veranderen

De prikkel om te veranderen ontstond bij Effectory grappig genoeg  in een jaar (2010) dat het bedrijf uitstekend  presteerde, met het hoogste rendement en de hoogste tevredenheidscijfers tot dan toe. De organisatie groeide, de span of control  werd te groot.

Het toenmalige managementteam vroeg zich af hoe ze het succes kon vasthouden. Hoe konden ze hun mensen nog meer kansen bieden om zich te ontwikkelen? De twee oprichters, Guido Heezen en Arne Barends, wilden een uitdagende werkomgeving creëren, ondernemerschap stimuleren en -ondanks de groei- een platte organisatie blijven met korte lijnen. Bovendien wilden zij flexibel blijven inspelen op klantwensen en producten moesten nog beter aansluiten bij de branche. Het managementteam besloot niet zelf antwoord te geven op die vragen, maar gebruik te maken van de kracht en ideeën van eigen medewerkers (