Steeds meer Nederlandse organisaties erkennen de impact van social media en zoeken naar manieren om hier hun voordeel mee te doen. Dit kan bijvoorbeeld met het inzetten van social media voor werving en selectie, oftewel recruitment 2.0 (ten opzichte van het traditioneel werven via bijvoorbeeld printadvertenties of online vacaturebanken). Maar hoe werkt dit in de praktijk en wat kunnen (of zelfs moeten) organisaties hier mee?

Social media: het einde van de jobboards?

Recruiter Gordon Lokenberg van Dolby gaf onlangs in de Volkskrant (1) aan dat hij al vijf jaar geen jobboards meer gebruikt. De Engelse wervingsspecialist Headworth voorspelt zelfs een langzame dood voor jobboards als Monsterboard en Jobtrack.nl. En dit allemaal door social media. Waarom? De laatste jaren is het gebruik van social media exponentieel toegenomen. Zo zijn er wereldwijd meer dan 2 miljard weblogs en heeft een netwerksite als facebook bijna 300 miljoen gebruikers die per dag 60 miljoen status updates met elkaar delen.

Het volgende filmpje illustreert de groei van social media:

Vooral de nieuwe generatie medewerkers (geboren na 1985) is zeer actief op social media. Zij zijn hier zo in thuis dat het voor hen heel logisch is om dit kanaal als belangrijkste en eerste in te zetten in hun zoektocht naar een baan. En wil je hen als organisatie binnenhalen, dan zul je daar moeten zijn waar je doelgroep is. Zeker in de krappe arbeidsmarkt die binnen enkele jaren zal ontstaan.

Toch blijkt uit…