Wellicht heeft u inmiddels uw hotelkamer weer ingewisseld voor uw kantoorruimte. Ik heb de zomerperiode door Latino America gereisd en heel wat hotels, hostels en bed & breakfasts van binnen gezien. Uiteindelijk lijken veel van deze verblijven op elkaar. In Granada, het culturele hart van Nicaragua stuitte ik echter op een hotel dat het net even anders doet. Hotel con Corazón (hotel met een hart) is een bijzonder hotel met oog voor maatschappelijke ontwikkeling dat twee jaar geleden is opgericht door twee Nederlandse ondernemers met een missie. Wat mij betreft een treffend voorbeeld hoe maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en commercie hand in hand gaan. Naar aanleiding van een gesprek met één van de oprichters (Onno Oostveen), geef ik in dit artikel een korte beschrijving van het concept. Daarnaast zijn drie belangrijke lessen geformuleerd voor Nederlandse managers die aan de slag willen met maatschappelijk verantwoord of duurzaam ondernemen.

Concept in het kort

In een van de armste landen van Midden-Amerika haalt maar 40% van de kinderen die aan de basisschool beginnen de zesde klas. De meeste kinderen vallen vroegtijdig uit en eindigen als straatverkoper of bedelaar. Onderwijs en werkgelegenheid zijn volgens de oprichters de motor voor ontwikkeling. Alle winsten uit het hotel worden geïnvesteerd in onderwijsprojecten en professionele ontwikkeling van het personeel en daarmee in duurzame ontwikkeling van Nicaragua. Er werken (naast het Nederlandse…