Gastvrijheid in Organisaties

Onlangs was er op de Vrije Universiteit een gastcollege van Claudio Ciborra*, hoogleraar aan het prestigieuze Theseus Institute in Sophia Antipolis in het zuiden van Frankrijk. Hij doet onderzoek op het raakvlak van informatie technologie en organisatieverandering.

Eerst vertelde hij ons dat naar zijn indruk het door verschillende Amerikaanse universiteiten en bedrijven grootscheeps opgezette onderzoek naar strategic alignment, vrij vertaald het netjes en functionerend op een rij krijgen van belangrijke informatiesystemen in bedrijven, schipbreuk heeft geleden. In de desbetreffende vakbladen wordt er niet meer over gerapporteerd.

Hij verklaarde dat enerzijds uit het feit dat het macho begrippenkader, zoals strategie, structuur, alignment, wel sterk appeleren aan de behoefte aan sturing en ...

Daan Putman Cramer
Lid sinds 2019
Het goed zorgen voor de nieuwe technologie van Ciborra spreekt me aan, omdat daarin impliciet is opgenomen er de eerste tijd er niet alles van te verwachten (op een zonnebloem moet je ook enkele decimeters wachten) en kinderziektes in het begin accepteren. Dit is vaak lastig omdat de 'oude' oplossing vaak al weer aan de kant is geschoven en het kindje meestal ook nogal overtijd is geboren.
Toch is er volgens mij ook behoefte aan alignment tussen technologie en de business. De technologie moet wel passen. Zoals voor ieder product dat op de markt wordt gebracht een gedegen marktonderzoek en daaropvolgende sales-support wenselijk is, geldt dit ook voor de invoering van een nieuwe technologie. Als die alignment fase (waarbij business-strategy en IT-strategy op elkaar zijn afgestemd met daaruit voortvloeiende keuzen voor IT-infrastructuur en systemen) zo goed mogelijk is uitgevoerd, heeft het zin voor de nieuwe boreling met warmte te zorgen. Ik maak me sterk dat bij vele recente ongestuurde/ bottom-up WEB-initiatieven binnenkort de stekker uit de couveuse wordt getrokken omdat de functionaliteit niet goed blijkt aan te sluiten op de IT-infrastructuur of op de procedures in de back-office. Hetzelfde geldt voor meerdere veelbelovende kennis-systeem initiatieven. Dan helpen care, hospitality en cultivation niet meer. En ook de champion kiest dan eieren voor zijn geld.
Zoals meestal bij dit soort vragen is het een kwestie van en…..en. Weer een kans voor samenwerking in de EU.
Fons Bitter
Gastvrijheid als een management tool lijkt mij een uitstekend uitgangspunt. Als je gasten thuis of elders op bezoek krijgt dan doe je tenslotte ook je uiterste best om het iedereen naar de zin te maken. Dus er is niets mis om gastvrijheidmanagement in organisaties toe te passen. Ik kan mij dan ook op vele punten vinden met het artikel: Gastvrijheid in Organisaties, Nieuwe systemen leiden tot rampen, tenzij …

‘Oude’ wijn in ‘nieuwe’ zakken!
De herbergier is tenslotte het oudste beroep van de wereld!
Over wat een ongekende mensenkennis beschikte deze herbergier toch. Herbergierschap vraagt om een hoge mate van inleving, incassering, organisatievermogen en diplomatie.
Maar ook directheid, gevatheid een gulle lach en een streng bestraffend woord behoorde tot de uitgebreide ‘toolkit’ van een HERBERGIER m/v.
U ziet het; ik schrijf zijn beroepsnaam met hoofdletter, hoofdzakelijk om zijn bekwaamheid als mens, manager en gastheer.
Waarom maken we management soms toch zo ingewikkeld.
De wereld om ons heen is complex en ingewikkeld; maar daarom hoeft management nog niet ingewikkeld te zijn. Gewoon nuchter en GASTVRIJ leren denken en handelen, dat zou veel van onze hedendaagse ‘probleempjes’ binnen organisaties kunnen oplossen.
Ik nodig de lezer dan ook uit een een bezoekje te brengen aan de website van het CONSULAAT VOOR GASTVRIJHEIDMANAGEMENT. www.consulate.nl
Mogelijk dat daar voor uw organisatie wel eens de ultime oplossing zou kunnen liggen.
Hoogachtend en met vriendelijke groet,
Fons Bitter
Consul | Directeur
Consulaat voor GastvrijheidManagement
Gastvrije reacties van harte welkom: fonsbitter@consulate.nl

Meer over ICT & Internet