Stop met SMART

Columns

Waarschijnlijk is er geen onzinniger managementfabeltje dan dat u uw doelen SMART moet formuleren. Toch is het voor veel organisaties en ondernemers een heilige wet. Richard Engelfriet, zelf al 15 jaar succesvol ondernemer zonder ooit één SMART-doel te hebben gesteld, vindt het hoog tijd om deze managementsharia af te zweren. Voor wie er nog nooit van heeft gehoord: SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Het idee achter het SMART maken van doelen is dat u daardoor succesvoller zult zijn dan als u het ‘vaag’ houdt. Een verkoper met de opdracht ‘verkoop 50 bekertjes’ zal volgens de SMART-sharia dus succesvoller zijn dan een verkoper met de opdracht ‘verkoop zoveel mogelijk bekertjes’. Het formuleren van SMART-geformuleerde doelen is voor de meeste man...

Joske Diesfeldt
Lid sinds 2019
Beste Richard,

Los van de inhoud van jouw artikel dat SMART een managementfabeltje zou zijn, vind ik jouw gebruik van het woord 'de SMART-sharia' erg misplaatst.

Zo 'simpel kan het dus niet zijn' om een inhoudelijk onderbouwd artikel te schrijven en niet alleen maar een populaire tekst. Jammer. Ik ben benieuwd naar een wel onderbouwde tekst over succesvol doelen te bereiken.

Joske Diesfeldt.
http://aoopartners.com
A.A. de Kok
Haha, Richard,

Ben het weer met je eens. Wat dacht je van", "de stip op de horizon".

Heb zelf regelmatig met SMART "moeten" werken en inderdaad je gaat je projectgroep afrekenen op hetgeen je wilt bewerkstelligen. En tunnelvisie, yep. Andere lopende zaken die betrekking hebben op de bedrijfsvoering krijgen minder of geen aandacht. Maar als manager vinkt het zo lekker af.
Beitske Kempenaar
Hi Richard,

“It ain’t what you do, it’s the way that you do it”
Daar moest ik aan denken toen ik je column las.
Het formuleren van SMARTdoelen is een prima hulpmiddel om focus aan te brengen.
Wanneer je hulpmiddelen gaat gebruiken als oplossing, is er iets anders aan de hand.
Het ‘probleem’ zit dan niet in het hulpmiddel, maar in de manier waarop je er mee omgaat. ☺

Hartelijke groet,

Beitske
Beitske Kempenaar
Hi Richard,

"It ain't what you do, it's the way that you do it"
Daar moest ik aan denken toen ik je column las.
Het formuleren van SMART doelen is volgens mij een prima hulpmiddel om focus aan te brengen. Wanneer je een hulpmiddel gebruikt als oplossing, is er iets aan de hand. Dan ligt het 'probleem' niet in het hulpmiddel, maar in de manier waarop je er mee omgaat.

Hartelijke groet, Beitske
Arjan Kanters
Lid sinds 2019
leuk verhaal om aandacht te trekken maar zonder doel geen resultaat want hoe weet je anders of je op de goede weg bent als professional?
We zijn tegenwoordig met zoveel dingen tegelijk bezig dat het goed is om doelen te formuleren om een opdracht met succes af te ronden.
Ik sluit me aan bij het commentaar van Beitske en Joske
Groeten,

Arjan Kanters
Edwin Hilverda
Beste Richard,

Wat ik ook een mooie vind: meerjarenbeleidsplannen waarin SMART doelen staan met toegewezen 'eigenaren'. Vaak wordt een meerjarenbeleidsplan gemaakt om de indruk te wekken 'in control' te zijn. En kunnen de 'eigenaren' laten zien waar ze mee bezig zijn en hebben de managers het gevoel dat ze er toe doen.
Ik heb nog nooit gezien dat de doelen van een meerjarenplan 100% of redelijkerwijs gehaald worden. Meestal wordt de werkelijkheid van de gemaakte meerjarenplannen achterhaalt door de realiteit. Ik heb dan ook van mening dat management in z'n huidige vorm achterhaalt is en zich niet waarmaakt. Zoals Napoleon al zei: 'elk plan sneuvelt bij het eerste schot'.
Lijkt me interessant om hierover eens door te praten.

Hartelijke groet, Edwin

ps. ben trouwens gecharmeerd van de boodschap van je boekje 'Zo simpel kan het zijn'. Een prachtige (werk)houding.
Bas
Beste Richard,

In plaats van een aanval op de methode, had je niet beter kunnen wijzen dat het slechts een van de vele gereedschappen in de kist is? Overigens denk ik niet dat strak geformuleerde doelen leiden tot ministers die over lijken gaan of verkopers die tot rat verworden. Dit is eerder een intrinsieke eigenschap die zich manifesteert onafhankelijk van gekozen methodiek.

Ik zie er meer in mensen te wijzen dat ELKE methode kan leiden tot pedantie, tunnelvisie en cynisme, dat we vooral tijd moeten besteden aan het beoordelen van een plan ook tijdens de werkzaamheden (soort van multitasken), echter niet beoordelen om het beoordelen opdat dit een eigen leven gaat leiden.
De vraag "doe ik het juiste" is iets wat we altijd in het achterhoofd moeten houden en zodra de weegschaal duidelijk aangeeft dat er iets niet klopt mag er best even gekeken worden of nadere evaluatie noodzakelijk/wenselijk/mogelijk is.

Mensen zijn ook snel geneigd achter de hardste schreeuwer aan te hobbelen en vergeten om kritisch te blijven op zichzelf en anderen. En als men dan kritisch is gaat dat gelijk in de vorm van een aanval of anderzins ondermijnende uitspraak, of iets dat als zodanig door de (overgevoelige) ontvanger wordt ervaren.

Onze (=de mensheid) grootste kracht was samenwerken, dat schijnen we in het huidige tijdgewricht een beetje te zijn vergeten/verleerd.

Verder een leuke, enigzins opiniërende tekst,

Groeten,
Bas

Meer over Performance management