Managementmythe van de maand: Best Practice

Boeken · Columns

Geliefd onder consultants en managementgoeroes: De Best Practice. Kijk naar Google, leer van Semler en doe als Nike. Hoe inspirerend die best practices ook mogen zijn, ze kunnen nooit dienen als bewijs dat iets werkt.

Voorbeeld

“Welkom op dit tweedejaars college Geneeskunde. Graag wil ik jullie laten kennismaken met Henk. Henk is 83 en kerngezond. Hij eet iedere dag een boterham met pindakaas als ontbijt, gaat op zondag naar de kerk en rookt eens per maand een sigaartje. Mochten jullie later als arts aan het werk gaan, vertel jullie patiënten dan dat ze met een boterham met pindakaas, een gang naar de kerk en een heerlijk sigaartje op zijn tijd ook heel gezond oud zullen worden!”

De wereld zou te klein zijn als blijkt dat studenten Geneeskunde op deze manier hun vak als arts zouden leren. ...

Guus Cruts
Uiteraard ben ik ook al jaren nieuwsgierig geweest naar het succes van bol.com, dus ik ben nu aan het lezen "Het geheim van bol.com", echt heel spannend geschreven door Michel Schaeffer die het allemaal van heel dichtbij heeft meegemaakt. En ik was dus wel een beetje bang dat hij in de verleiding zou zijn gekomen om van zijn succes de zoveelste managementmythe te maken en die dan te gaan verzilveren. Maar dat is mij echt reuze meegevallen. Hij is niet vergeten om ook Vrouwe Fortuna te bedanken. Natuurlijk hebben ze bij bol.com méér dan hun alleruiterste best gedaan, maar Michel Schaeffer geeft zonder meer toe dat ze herhaaldelijk langs de rand van de afgrond zijn gegaan, en dus ook geluk hebben gehad. Als hier al een succesformule inzit, dan is het wel dat je bestand moet zijn tegen heel wat slapeloze nachten zodra je, ondanks al je inspanningen, met al je dromen een poos langs de rand van de afgrond scheert. En dat ze fouten maakten? Ja, maar daar kwamen ze pas later achter dat dat fouten waren, maar ze waren dus wel een lerende organisatie, maar dus zonder a priori succesformule. Zoals de filosoof Kierkegaard al zei: het leven moet voorwaarts geleefd worden, maar kan pas achteraf begrepen worden. Daar kan geen managementmythe tegenop.
Guus Cruts
P.S., ik lees op de achterflap over Michel Schaeffer dat momenteel: "is hij commissaris bij diverse bedrijven en adviseert hij organisaties over digitale en groeistrategieën". En het zal me dus niet verbazen als hij daar iedereen zegt dat hij helemaal geen succesformule heeft, maar dat men natuurlijk wel van zijn ervaringen kan leren, vooral dat het altijd weer anders kan lopen dan je van te voren had gedacht. Het zal me zelfs niet verbazen als hij ronduit durft te beweren dat NIEMAND een succesformule heeft.
Iedereen die anders beweert, slaat baarlijke nonsense uit ;-)
Guus Cruts
Als bij-herhaling-lijdend-voorwerp ben ik in deze contreien al heel erg opgelucht als ik daar een vooraanstaand iemand aantref die eens geen baarlijke nonsens uitslaat. Ook heel interessant in het boek is trouwens die passage over een collega die naar Amerika was geweest en het toen flink te pakken kreeg qua wildeplannenmakerij, maar die hebben ze toen toch gelijk weer met twee benen op de grond gezet. Ik heb u lief mijn bol.com. Ik heb u lief mij nuchter nederlandje.
boudewijn overduin
Lid sinds 2019
Heerlijk artikel. Er is zoveel quick and dirty onzin op de markt. Helaas ook in flinke mate in ons vakgebied.

Meer over Management modellen